+ Plus

Dolf’s Domein MP 13-2012

Okay, wat feiten en getallen: jij als Motoplus-lezer bent tien jaar jonger dan de overige bladen lezers. En binnen de Honda Goldwingclub is de gemiddelde leeftijd intussen 60+. Evert van een paar straten verder op is 79 en heeft een CB550 die nog z.g.a.n. is. De gemiddelde leeftijd van het Nederlandse motorpark is vijftien jaar en daar helpt de BSA uit 1927 van Wim dan weer aan mee. En de rest van de motorbladen lezers en de motorrijders? Daarvan heeft een heel fors deel een emotioneel probleem. Wij mannen kennen ook emoties immers. We weten doorgaans alleen niet wat we er mee moeten doen. We kopen dan bijvoorbeeld een motor. Dat motorrijdersprobleem heeft te maken met jongensdromerijen en jeugdsentiment. Avontuur. Een beetje risico’s nemen. Leven. De motormakers leveren ons tegenwoordig echter perfectie. De marketeers analyseren en samen met de hun reclamebureaus toveren ze ons een perfecte confectiewereld van vrijheid en avontuur voor. Inclusief alle verzekeringen, georganiseerde reizen en de meest actuele GPS downloads. Kleding met zoveel ingebouwde veiligheden dat je bijna voor je plezier zou verongelukken. Helmen, inclusief ingebouwde communicatievoorzieningen, die effectief ‘systemen’ genoemd kunnen worden. Intussen gaan de motorverkopen in Nederland echter niet helemaal jofel. Crisis. Slecht weer. Motorfietsen waar je over kunt dromen, maar waar je nergens de volle 250 km/uur plus mee kunt rijden, want het is wat druk hier. Ze zijn erg duur ook, gemaakt voor babyboomers. En er staan zo links en rechts wat flitskasten en radarcontrole autootjes. Het lijkt kortom een beetje op het geluk dat je hebt met een jongeheer van 68 centimeter. Je kunt er relaxt mee lopen slingeren in de sauna en elke olifant zal je vragen of je er ook pinda’s mee op kunt rapen, maar verder? Er is in elk geval één Nederlandse motormarketeer die aan het twijfelen is geraakt. Hij ging, buiten functie, mee op een trip naar de westkant van de Ardennen. Op een echt oude motor, al was het er wel eentje van zijn eigen merk. Over de 350 kilometer langs de Maasvallei deden we dik acht uur, en er ging niet eens zo heel veel stuk. Maar het gevoel dat de reis belangrijker is dan het halen van het eindpunt kwam prettig door. Terrasstops, praatjes met passanten en andere ‘motards’, controleren waarom je linkerlaars opeens zo vettig is, merken dat 90 km/uur best snel kan zijn, remmen waarvan je op zijn best kunt zegen dat ze heel erg hun best doen. Kleinschaligheid was troef dat weekend. Net als vroeger… Vroeger was niet alles beter. Hoogstens overzichtelijker. Maar Goos Bos uit Hengelo heeft de link gelegd. Onlangs organiseerde hij in en om zijn bedrijf een dag voor zelfbouwers. Daar kwam al met al een aardige bult volk kijken naar een stuk of veertig eigenbouw motoren. Van die veertig deden er een stuk of twintig mee aan de ‘contest’. De overigen waren scharrelfietsen. Een CX 500 in een vrolijk matzwart gerolde jas. Een XS 850 met een stuk 45 millimeter RVS pijp als uitlaat. Een perverse Honda CBX in een Martin-frame. De dag was er voor alle aanwezigen één met een gouden randje. De man met zijn retedure V-Max Special stond er hoogst geanimeerd te praten met iemand die een Jawa-tank op zijn Condor had gesmurft. Customs, ratbikes, snelle flitsers, een Kawasaki Z750 met daarin een XS1 blok, verbouwde classics, het was de Efteling voor motorrijders. Allemaal helemaal gezellig en iedereen had schik. De catering was in eigen hand gehouden en de hamburgers waren niet onbetaalbaar, maar gratis en dubbel vet. Aan het eind van de dag waren er nog twee over. Het was de motorwereld waar onze vaders nog altijd over wegdromen, want iedereen had zo zijn problemen en momenten van succes gekend. Nagenoeg alle motoren waren bijna organisch gegroeid en de eigenaars hadden ze laten en zien groeien. En dan uiteindelijk: de eerste klappen. En de eerste storingen en pannes. Kinderziektes. Het gevoel dat je je eigen motor hebt gebouwd verschilt aanzienlijk van het gevoel dat je een financiering eindelijk hebt rond gekregen. Al is het natuurlijk wel zo dat wanneer je zo’n financiering hebt geregeld, je motortechnisch wel weer heel goed zit. Zo’n zelfbouwproject is eigenlijk gewoon leuk voor erbij. Heel leuk. Maar wat het mooiste was? Er liep aardig wat volk rond van zeker nog geen dertig. Dus we sterven toch niet uit!

Lees meer over

Honda Kawasaki

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...
Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...