+ Plus

Dolf’s Domein – Loud Pipes, irritate like hell!

Het was toch nog een heel gedoe om een motoragent uit te leggen dat er onder een 750 cc Triumph Trident echt Megaton dempers horen. En geen gewone! De mijne waren dan ook aangepast door Kees van der Starre zelf. Nu zijn de meeste motoragenten doorgaans gelukkig ook échte motoragenten, mensen die extreem deugen dus. En ook nog goed sturen ook.

En ook mijn agent was er een van de hele echte soort. Hij vond weliswaar dat ik ergens wel gelijk had, maar dat dit wel wat veel van het goede was. “Je wilt niet weten wat een lawaai dat ding van je maakt als je er achter rijdt!” Boven de 120 kilometer per uur hoor ik persoonlijk eerlijk gezegd alleen nog maar de wind langs mijn favoriete helm loeien. Kortom, ik kon me er weinig bij voorstellen. “Ik zit bijna nooit achter mezelf aan. Maar als u het zegt…” De agent keek peinzend: “Ik heb nog nooit op zo’n ding gereden. Stap jij maar op de mijne en rijd achter me aan. Dan ruilen we wel weer bij de afslag Dieren/Doesburg.” De man ging er ongehoord hard vandoor op mijn driecilinder. En het geluid dat de Trident op toeren maakte…oef. Nu kon ik natuurlijk zeggen dat ik het blok nooit zo hoog in toeren joeg, maar toch, dat leek me niet een bijster geloofwaardig verhaal.” Bij onze evaluatie moest ik de agent dan toch gelijk geven: “U heeft gelijk. Ik woon hier een kilometer of zo vandaan en heb de originele uitlaten nog wel liggen. En ga ze er direct opzetten. Als u me niet gelooft, kom dan gerust mee, krijgt u er nog een kop koffie en een koek bij ook.” De agent geloofde me op mijn woord. En ik heb de originele dempers er weer opgezet. De nieuwe Triumph’s lijken dan toch wat gevoeliger voor open pijpjes dan de oude. De Triumph T150 V die ik ooit had, die klonk namelijk veel beschaafder met zijn open pijpen. Het zal er wat mee te maken hebben dat die stoterstangen driecilinder iets van zestig pk leverde en de Hinckley Triumph is opgegeven voor 90 pk of zo. En de toerentallen waarbij de ouwe en de nieuwe driecilinder op hun sterkst zijn, daar zat – om het in wasmiddelen terminologie te houden – ook een ‘significant’ verschil tussen. Zo’n 6.900 tpm tegen 10.500 tpm. Iedereen die ooit met zijn T150 de strijd aan ging met de toen hoogst actuele Honda CB750 weet dat dat topvermogen en dat toerental er ook echt uitkwamen. Direct gevolgd door minimaal één drijfstang. Vroeger was dus echt niet alles beter. Alleen klonken motorfietsen toen ongedempt niet als een schreeuwerig puberbandje op XTC, maar ronder, en voller. En aan mijn ouwe helm moet ook eens wat gedaan worden. Ik zit te bedenken waar het vrij nieuwe exemplaar ook alweer is, dat ik zo trots had aangeschaft. Oh ja, die heb ik geruild tegen die van mijn zoon. Dat verklaart dan meteen weer die ouwe BMW systeemhelm, die al zo’n poos in de schuur rondslingert. Mijn goede voornemen voor het ophanden zijnde nieuwe motorseizoen? Een klassiekerliefhebber gelukkig maken met twee Megaton dempers. En een verse helm scoren!

Lees meer over

BMW Honda Triumph

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Eerste Test Triumph Daytona 660

Eerste Test Triumph Daytona 660

28 maart, 2024

Ook Triumph wil een graantje meepikken in het groeiende segment van betaalbare sportieve motorfietsen. Waar de ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-