+ Plus

Compacttest Piaggio X10 500 Executive

De moderne Italiaan is net zo onlosmakelijk verbonden met zijn mobiele telefoon als Leonardo met de Mona Lisa. En zelfs de Italiaanse motorfabrikanten springen op deze gekheid in. Zo biedt Piaggio bij zijn nieuwe Maxiscooter, de X10, een waar multimediaplatform, dat volledig is afgestemd op de iPhone van Apple. Steek de telefoon in de speciale houder voorin de cockpit en het scherm vertelt je bijna alles wat er in en om de motor gebeurt. Een teller geeft het precieze verbruik aan, maar ook de in gebruik zijnde pk’s en Nm’s verschijnen op het scherm. Sensoren analyseren daarnaast de staat van de banden en het chassis en als de tank nog maar een paar slokjes benzine bevat, dan leidt de mininavigatie je naar het dichtstbijzijnde tankstation. Daarnaast onthoudt de telefoon de precieze locatie waar je de scooter hebt geparkeerd, zodat vergeetachtige mensen na een lange stadswandeling de scooter moeiteloos kunnen terugvinden. Het speeltje is een optie, maar helaas zit de telefoon daar niet bij. De benodigde App is echter gratis te downloaden. Het platform komt binnen niet al te lange tijd ook beschikbaar voor andere smartphone aanbieders. Afgezien van ditt wonderbaarlijke extraatje – voor zover wij weten de eerste iPhone-gateway ter wereld – is de scooter ook zonder het mobieltje een sterk staaltje techniek. Deze 500 is uitsluitend leverbaar in de Executive-uitvoering, wat betekent dat de Piaggio standaard is voorzien van ABS en tractiecontrole. In tegenstelling tot de kleinere 350 heeft zijn grotere broer een achtermonoschokbreker die elektronisch in acht verschillende standen is in te stellen. Met een druk op de knop verandert de vriendelijke scooter op binnenwegen in een hard geveerde racescooter die zijn 41 pk graag de vrije loop laat. Hij is zo stabiel als een hardhouten plank en rolt ondanks zijn grote afmetingen bijzonder lichtvoetig door het landschap. Door de 41 millimeter vorkpoten stuurt de Piaggio ook nog eens heel precies. De gecombineerde remmen happen goed doseerbaar en energiek toe en bij een eventueel glijdend achterwiel brengt de tractiecontrole de X10 weer in het goede spoor. Voor lange reizen zijn de forse opbergruimte en het zacht gevoerde zadel ideaal. Zelfs een passagier zit heel comfortabel en bijna op gelijke hoogte als de rijder. Handig is de automatische handrem die wordt geactiveerd bij het uitklappen van de jiffy. Hierdoor staat de 224 kilo wegende scooter ook op aflopend wegdek als een huis. De middenbok is echter een minpunt, want hoewel hij tamelijk gemakkelijk is op te bokken geeft hij bij het inklappen nogal wat weerstand. De X10 500 kost € 8.129,- en dat is gezien de goede en degelijke afwerking een goede prijs. De meeste concurrenten zijn wezenlijk duurder. En dan hebben we het nog niet eens over de iPhone-verbinding, die je op geen enkele andere scooter vindt. TECHNISCHE GEGEVENS PIAGGIO X10 500 EXECUTIVE MOTOR vloeistofgekoelde ééncilinder viertaktmotor, enkele bovenliggende nokkenas en vier kleppen, benzine-injectie, wet sump smering, centrifugaalkoppeling, traploze automaat met riemaandrijving. Boring x slag 94,0 x 71,0 mm Cilinderinhoud 493 cc Max. vermogen 30 kW (41 pk) bij 7.250 tpm Max. koppel 46 Nm bij 5.250 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen dubbel wiegframe, telescoopvoorvork Ø 41mm, elektronisch verstelbare achterschokbreker (veervoorspanning), dubbele schijfrem voor Ø 280mm, schijfrem achter Ø 240 mm, gecombineerd remsysteem en automatische handrem, ABS, tractiecontrole. Aluminium wielen 3.50 x 15; 4.00 x 13 Banden 120/70-15; 150/70-13 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.640mm, zithoogte 760 mm, drooggewicht 224 kg, tankinhoud 15,5 liter. Kleuren bruin, zwart, grijs, blauw, wit Prijs NL € 8.129,- / B € 7.619,- INFO NEDERLAND Piaggio Nederland, www.piaggio.nl INFO BELGIË Piaggio België, www.piaggio.be [BU’’s] [boven] De X10 is rijk uitgerust, met ondermeer ABS, tractiecontrole en een elektronisch verstelbare achterschokbreker. [onder] Als extra heeft de Executive een iPhone-dock, waarmee je een stroom extra informatie tevoorschijn tover

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test CFMoto 450MT

Eerste Test CFMoto 450MT

11 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-