+ Plus

Compacttest Mash Seventy Five

Afgelopen jaar maakten we niet volledig geslaagd kennis met de Mash Seventy Five, een lichte 125 voor stad en land. Links en rechts viel er wel wat op de Franse Chinees aan te merken, maar Mash heeft de opstapper verbeterd. Tijd dus voor een hernieuwde kennismaking!

Pas vanaf 1960 begonnen Japanse motorfietsen aan hun wereldwijde zegetocht. Tegenwoordig zijn Koreaanse auto’s en scooters uit Taiwan ook behoorlijk ingeburgerd. Herhaalt de geschiedenis zich nu met motorfietsen uit miljoenenmarkt China? Daar laat het Franse bedrijf France Equipment zijn Mash Motors produceren. Een eerdere test van deze sierlijke Seventy Five (MotoPlus 7/2015) bracht aan het licht dat er wat kwaliteit en afwerking van deze 125 betreft nog wel het een en ander te verbeteren viel. Volgens de fabrikant worden de motoren echter voortdurend verbeterd en moet het inmiddels beter zijn gesteld met de Seventy Five.
Reden genoeg dus om deze Mash nog eens mee te nemen op een testrondje. De remleiding voor is in ieder geval beter geplaatst en de knipperlichten met hun verchroomde behuizing hangen niet langer treurig naar beneden. Chinezen leren snel. Zo wordt ondertussen ook een carburateur van een andere fabrikant gebruikt (Mikuni-imitatie) en een andere bobine en spanningsregelaar. De two-tone kleurstelling op de 14-liter-tank met traditionele kniekussens oogt bijzonder smaakvol (Gulf blauw/wit). Het verchroomde uitlaatsysteem van de 125 kilo lichte 125 citeert vrijelijk uit de Britse motorhistorie.
Op het eerste en ook op het tweede gezicht oogt de Mash behoorlijk netjes. De prijs van € 2.795 indachtig moet je echter wel zaken als eenvoudige blikken onderdelen, goedkope boutjes, een lomp remhendel en niet onder de laklaag zittende stickers op de koop toenemen. De lasnaden op het frame en ook de laspunten voor de bevestiging van het voorspatbord zijn deugdelijk, maar wel aan de grove kant. De luchtgekoelde eencilinder tweeklepper doet een beetje denken aan oudere Suzuki-blokken. De van een elektrische starter voorziene krachtbron gaat spontaan aan het werk, maar heeft een paar tellen nodig om lekker zuiver op het gas te reageren.
Met een nominaal vermogen van 11,6 pk trek je de klinkers uiteraard niet uit de straat en bergaf kun je de tellernaald net tegen de 100-markering drukken. Bergop zijn vrachtwagens zelfs serieuze tegenstanders. Ook de prestaties zijn dus echt retro. Bovenin vibreert het motorblok hartstochtelijk tot kernachtig. Een toerenteller ontbreekt in de bescheiden cockpit, waarin overigens wel wordt aangegeven welke van de vijf versnellingen is geselecteerd. Als de enkele schijfrem voor wordt aangesproken, tordeert de imponerend ogende upside-down voorvork een beetje. De stereo-schokdempers achter zijn comfortabel zacht afgesteld. De Chinese Kingstone-banden blinken niet uit met grip en feedback.
Op basis van hetzelfde 125-blok heeft Mash ook nog de coole Café Racer met clip-ons en solozitje (€ 2.995,-) en de Scrambler met hooggeplaatste uitlaat en 18 inch voorwiel (€ 2.895,-) in het gamma.

Lees meer over

Suzuki

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

14 maart, 2024

Het moet wel heel raar lopen als de V-Strom 800DE (dé Alpenmaster van 2023!) door kleinere wielen plotseling ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-