+ Plus

Compacttest Honda VT750C Shadow

Wie kent ‘m niet, de chocoladereep die zo licht en luchtig is, dat hij in melk drijft. Zo treffend, dat het bijna voor de Honda Shadow bedacht zou kunnen zijn.Erop springen, je thuis voelen en wegrijden: geen ander credo dat beter past bij de Shadow. Waarom? Omdat hij het ons zo makkelijk maakt. Het brede zadel bijvoorbeeld, zweeft met 660 millimeter zo laag bij de grond, dat je bij het rijden over drempels in 30 km/uur zones automatisch de billen samenknijpt. Dat deze middelgrote cruiser daarbij toch nog iets boven de 250 kilo in de weegschaal legt, geloof je bijna niet. Ook het nieuwe rijvriendelijke stuur draagt bij aan dat rijgemak en maakt het veranderen van richting even ongecompliceerd als het inschenken van koffie. Daarbij wordt je vergezeld door een heerlijk donkere grauw uit de nieuwe ‘shotgun’ einddempers. Allemaal prima en des te verbazingwekkender daarom dat de Shadow toch een beetje het imago van een B-film heeft, dat terwijl hij best groots overkomt. Een supersportrijder zal waarschijnlijk tranen in zijn ogen krijgen van de hoeveelheid pk’s die het geheel in beweging moeten brengen: 46 pk voor 258 kilo, oftewel 5,6 kilo per pk. Maar laten we eerlijk zijn, onder bepaalde rijomstandigheden is dat gewoon meer dan voldoende. De V2-motor hangt bovendien goed aan het gas en is op 100 km secundaire wegen al tevreden met 4,3 liter Euroloodvrij (1 op 23) een welkome bijkomstigheid. De 750 zorgt voor een eerlijk en open bikergevoel, de op comfortgerichte rijder komt echter niet helemaal aan z’n trekken. Kleine oneffenheden worden één op één doorgegeven naar de rug en binnenwegen met klinkers en kasseien kun je maar helemaal beter links laten liggen.Ondanks de relatief lage cilinderinhoud voelt de Shadow zich toch in het lage- en middentoerengebied op z’n best. Dat komt overeen met 80 tot 90 km/uur. En dan voelt iedere kilometer die je aflegt als een dag vakantie. Mocht het overigens een keer bijna mis gaan, op de remmen kun je vertrouwen. De voorste schijfrem vergt daarvoor wel een kordate kneep in het hendel en ook de trommelrem achter moet er bij worden gepakt, maar het resultaat is er dan ook naar.Voor 8.375 euro (België: 7.590 euro) trakteer je jezelf op het volle customgevoel met een uitermate neutrale handling en een vederlicht gevoel. Zo licht, dat deze allemansvriend in geval van nood inderdaad wel eens in melk zou kunnen blijven drijven.________________________________________[KASTEN][KASTEN TECHNISCHE DATEN]TECHNISCHE GEGEVENS HONDA VT750C SHADOWMOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt 52º V-motor, één bovenliggende kettingaangedreven nokkenas en drie kleppen per cilinder, benzine-injectie Ø 34 mm, geregelde katalysator met secundair luchtsysteem, vijfversnellingsbak, cardan.Boring x slag 79,0 x 76,0 mmCilinderinhoud 745 ccCompressie 9,6 : 1Max. vermogen 33,5 kW (46 pk) bij 5.500 tpmMax. koppel 64 Nm bij 3.500 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen dubbel wiegframe, telescoop voorvork Ø 41 mm, duo-schokbrekers achter, schijfrem voor Ø 296 mm, dubbelzuiger remklauw, trommelrem achter Ø 180 mm.Spaakwielen 3.00 x 17; 3.50 x 15Bandenmaat 120/90R17; 160/80R15Banden testmotor Bridgestone G701, G702MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.640 mm, zithoogte* 660 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 258 kg, max. belading* 192 kg, tankinhoud/reserve 14,6/3,5 liter.Garantie twee jaarKleuren roodwit, zwartPrijs NL € 8.375,- / B € 7.500,-INFO Honda Nederland BV, tel. 020-707 00 00, www.honda.nlINFO BELGIË Honda Belgium, tel. +32 (0)53-725 111, www.honda.be* MotoPlus metingen________________________________________[KASTEN PLUS, MIN ETC.]+Handling: berekenbaar en makkelijkZithoogte: lekker laagAfwerking: veel chroom-Rijwielgedeelte: weinig comfortabelDashboard: slecht afleesbaarVibraties: bij hoge toerentallen!Nieuw stuur voor een ontspannen zit, uitlaat in ‘shotgun’ design en het injectie voor een lager verbruik.________________________________________[UNTERSCHRIFT]De speciale two-tone lak kost 200 euro extra, de tassenset (onder) bijna 735 euro.

Lees meer over

Honda VT750C Shadow

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Uitgave 188 – 2024

Uitgave 188 – 2024

22 februari, 2024

Jorge Lorenzo is de nieuwe MotoGP-wereldkampioen. In een emotionele wedstrijd finishte hij voor het ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-