+ Plus

Compacttest Honda CRF250M

Honda introduceerde afgelopen jaar de CRF250L, als prijsgunstige offroad voor het A2-rijbewijs. Gebaseerd op die ‘L’ presenteert Honda nu een Supermoto- ofwel Motard-versie, genaamd CRF250M. Eens zien of ‘M’ ook nog een beetje Menens is. De machine op deze pagina’s is het 2014-model. Honda is er lekker vroeg bij, wat bij crossers niet heel vreemd is. Omdat de M nu nog geen typegoedkeuring heeft, rijden we hem in een treffende setting: op een kartbaan. Die typegoedkeuring komt uiteraard wel, want de techniek is volledig identiek aan de CRF250L. De verschillen tussen de L en M bestaan uit kleinere 17 inch wielen, een forsere voorrem en een voorvork en achterschokdemper met kleinere slag. Daardoor is de zithoogte nu 855 in plaats van 875 millimeter. Het kartbaantje blijkt betere tijden te hebben gekend. Wat rest is uitgebleekt, stoffig asfalt met hobbels, waarop jarenlang afgeleefde en oliezwetende huurkarts hebben rond gerost. Kortom, ideaal voor een test van het grensbereik van de M. Dat blijkt prima in orde, geholpen door een compacte zitpositie, vriendelijk aansprekende voor- en achterrem, soepel afgestelde veren en dempers en vergevingsgezinde banden. Al na enkele rondjes nodigt dit lollige ding ertoe uit om aan het einde van het rechte stuk vanaf zo’n 100 km/uur stevig de achterrem te gebruiken, waardoor de achterband ietsjes ‘uit het lood’ de bocht inglijdt. Ook de bochtencombinatie daarna is mooi, want na een 180⁰ rechterbocht is het even gas geven, waarop een hairpin naar links volgt. Tussen die twee even stevig het rempedaal beroeren, levert op dat de achterkant omzet, waarna je vanwege de gunstiger lijn eerder op het gas kunt. Waanzinnig leuk! Overigens weegt de CRF250M rijklaar met volle tank 145 kilogram en met een vermogen van 23 pk levert dat natuurlijk geen stuitende voorwaartse drang op. Wel zijn de versnellingsbakverhoudingen zeer goed afgestemd op de M, want zelfs op het korte circuit ben je lekker actief aan het schakelen. Hoe de praktische zaken uitpakken, zal een rit op de openbare weg moeten uitwijzen. Voor nu is duidelijk dat de CRF een mooi machine is, met een lekkere zitpositie, een trillingsarm draaiend motortje en behoorlijk compleet uitgerust bovendien, met zaken als bagagehaken. Honda claimt een verbruik van 1: 34 en dan is de reikwijdte met de 7,7 liter tank 260 kilometer. MOTOPLUS CONCLUSIE Honda stelt dat de CRF250M ‘klaar is om het asfalt te verscheuren’. Dat gaat een ietsiepietsie te ver. Wél is de M met zijn prijs van € 4.799,- een betaalbaar en volwassen ogend apparaat. Dat weegt zwaar voor de jonge doelgroep van de M. De 250 is zeker voldoende vlot in de stad en net snel genoeg om op de snelweg mee te komen. Het rijwielgedeelte blijkt dusdanig uitdagend dat deze machine een voortreffelijke aanvulling is in dit segment. Als je af en toe eens wilt ‘spelen’ zoek je een verlaten parkeerplaats op en leef je jezelf uit. Mooi dat zo iets kan binnen het keurslijf van het A2-rijbewijs! [actie] Enkele rondjes later krasten de stepjes over het asfalt en dat was voor Honda het signaal om een einde te maken aan de pret. [sfeer] Dat 220 millimeter remschijfje houdt zich goed! Overigens is de CRF250M hier optimaal gepositioneerd: midden in de stadsjungle en in een kleurrijke omgeving. [Honda_CRF250M_YM13_12, alleen bij voldoende ruimte] Oogt goed: de stoere wave remschijf in het voorwiel. [Honda-CRF250M-YM13-20] Typisch crossuitzicht op het sobere dashboard. TECHNISCHE GEGEVENS HONDA CRF250M MOTOR vloeistofgekoelde viertakt eencilinder, ketting-aangedreven dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen, wet-sump smering, benzine-injectie, 12 V/6 Ah accu, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, ketting. Boring x slag 76,0 x 55,0 mm Cilinderinhoud 250 cc Compressie 10,7 : 1 Max. vermogen 17,0 kW (23 pk) bij 8.500 tpm Max. koppel 22 Nm bij 7.000 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen dubbel wiegframe, telescoopvoorvork Ø 43 mm, aluminium swingarm met monoschokbreker, schijfrem voor Ø 296 mm met tweezuiger remklauw, schijfrem achter Ø 220 mm met enkelzuiger remklauw. Draadspaak wielen met alu velg 2.75 x 17; 3.50 x 17 Banden 110/70-17; 130/70-17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.446 mm, balhoofdhoek 64,5°, naloop 71 mm, zithoogte 855 mm, rijlaar gewicht volgetankt 145 kg, tankinhoud 7,7 liter. Garantie 2 jaar Kleuren zwart, rood/zwart Prijs n.n.b. INFO NEDERLAND Honda Nederland BV, tel. 020-707 00 00, www.honda.nl INFO BELGIË Honda Belgium NV, tel. +32 (0)53-72 51 11, www.honda.be

Lees meer over

Honda

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Uitgave 188 – 2024

Uitgave 188 – 2024

22 februari, 2024

Jorge Lorenzo is de nieuwe MotoGP-wereldkampioen. In een emotionele wedstrijd finishte hij voor het ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-