+ Plus

Compacttest FB Mondial HPS125i

In de jaren ’50 van de vorige eeuw reed het Italiaanse Mondial tien wereldtitels de recordboeken in. Dat is a) een hele tijd terug, b) zal er door deze HPS125i echt geen elfde bijkomen en c) speelt dat laatste ook helemaal geen rol!

Mondial, weer een merk dat uit de as is herrezen. Een naam ook met historie, de homepage van de kleine Italiaanse firma meldt bijvoorbeeld trots ’10 times world champion’. Dat de grootouders van de huidige jeugdige doelgroep de laatsten zijn geweest die de oude Mondials nog ‘live’ om WK-punten hebben zien strijden, ach dat mag geen naam hebben.
Het nieuwe Mondial richt zich zoals gezegd met lichte motorfietsen op de beginnende motorrijder en heeft naast een supermotard en enduro (beide 125’s) voor de adolescent ook deze HPS125i, ook wel Hipster 125i genoemd, in de etalage staan. Een best wel geslaagde mix van moderne techniek, klassieke optiek en deels fraaie componenten. Glanzend middelpunt van het geheel is zonder twijfel de hoogwaardig geconstrueerde DOHC eencilinder met balansas, hetzelfde blok dat ook in Aprilia’s Tuono 125 te vinden is. Die stelt zich enigszins beschaafd gereden tevreden met slecht één liter Euro95 per 45,5 kilometer. Maar wie rijdt er nu beschaafd op een café racer? Goed om te weten daarom dat je zelfs bij flink doorhalen nog 30,3 kilometer ver komt met een litertje plofstof. Wil je een beetje vlot doorrijden, dan is het overigens wel zaak om de dan licht vibrerende eencilinder boven de 7.000 toeren te houden, wat overigens dankzij de lichtvoetige, maar niet heel precieze zesversnellingsbak geen probleem is. Moet een beetje vlot onderweg de vaart er in één keer uit, dan is het wellicht handig om te weten dat de Hipster geen ABS heeft. Wettelijk is dat namelijk niet verplicht op een 125, mits de motor dan wel is voorzien van een gecombineerd remsysteem, wat dus voor deze Mondial (met rempedaal remt je voor ook mee) geldt. De voorrem vraagt een behoorlijk straffe hand en voelt niet heel sterk. Ook wat minder, achterschokbrekers en voorvork ogen weliswaar hoogwaardig, hadden echter best wat subtieler mogen aanspreken. Daarentegen is het voorspatbord van metaal en zijn onder meer schakelpedaal en andere zaken van prijzig aluminium. Je krijgt dus best veel motorfiets voor je geld. De bij exoten veel gestelde vraag betreffende de betrouwbaarheid wordt overigens door Mondial zelf beantwoord: het onderhoudsboekje voorziet in werkzaamheden tot 84.000 kilometer. Komt wel goed dus!

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test CFMoto 450MT

Eerste Test CFMoto 450MT

11 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-