+ Plus

Column Sebastiaan Labrie 18-2011

Deze zomer moesten mijn vriendin en ik kiezen tussen een fijne vakantie of het broodnodige onderhoud aan ons huis. De portemonnee had niet de ruimte om allebei te doen. Verstandig als wij zijn, kozen we voor het huis, in de wetenschap dat kleine roadtripjes in ons eigen kikkerland genoeg ontspanning zouden geven. Vervolgens beleefden we met z’n allen de slechtste zomer sinds 1906 en kon er amper aan de buitenkant van ons huis worden gewerkt worden. En effe lekker een weekendje weg in eigen land verloor ook zijn charme. Een onhandige zomer dus, zeg maar. En dan druk ik het nog zacht uit. Een irritante bijkomstigheid van uiteindelijk maar zeven zomerse dagen, is dat je de rest van de tijd met zeiknatte spijkerbroek op een plaats van bestemming arriveert. Ik ben echt belachelijk vaak doorweekt bij mensen aangekomen. Wat op een of andere manier verrassend veel leidde tot vragen als: “Vind je motorrijden met dit weer nou niet gevaarlijk?” of ˜Vind je het niet eng om te rijden met die plassen op straat?” en “Ben je niet bang om op je bek te gaan?”. Nu horen we als motorrijders volgens mij wel vaker zulk soort vragen en die laten we doorgaans ook vrolijk links liggen, maar ik kreeg ze in juli en augustus gemiddeld vier keer per week opgediend en dat had zo zijn effect.Niet dat ik ineens angstig op het fietsie zat, maar de voorband van mijn BMW GS blijkt links harder te slijten dan rechts en dat zorgt zodoende voor verschillende bochtensensaties. Links rolt ‘ie mooi af, rechts is er een duidelijk omslagpunt voelbaar en dat geeft heel even het gevoel de bocht in te vallen. Met warm asfalt kun je de motor daardoor lekker een hoek in gooien, maar bij een glad wegdek is het even opletten. De combinatie van dit ongemak, de vele regen en de ‘ongelukkige’ vragen deden me ongewild toch nadenken over onderuit gaan. Tuurlijk weet ik dat ik als rijder mijn eigen kreukelzone ben, maar ik ben er nooit mee bezig. Ik heb een blind vertrouwen in mijn stuurkunsten. Toch merkte ik dat ik in de regen bewuster naar rechts begon te sturen dan voorheen. Niks krampachtigs, maar voeg daar een paar onschuldige glibbermomentjes bij en voor je het weet kijk je niet ver genoeg door de bocht heen en loop je op krukken. Zo had ik wat ‘rolatorweken’ en na wederom wat licht aarzelend stuurgedrag en een waterige aankomst bij een maat, klaagde ik tegen hem over mijn geklungel. “Nou”, zegt ‘ie, “ik zou maar voorzichtig zijn, want als motorrijder heb je een twintig keer grotere kans om te overlijden dan een automobilist…” “Super, dat is precies wat ik wil horen”, blafte ik hem toe, terwijl ik mijn spijkerbroek midden op zijn keukenvloer uitwrong. “Ja, en in Nederland lopen per jaar 700 motorrijders zwaar letsel op. Dat zijn er dus twee per dag, zo’n beetje.” Ik gaf hem een meewarrige blik, flikte hem met de natte broek à la de handdoek precies op de plek, waar het pijn doet en ging zelf koffie zetten. Ik had beter moeten weten, want deze gozer stuurt mij ook vaak Youtube-filmpjes van dodelijke motorongelukken, die ik altijd ongeopend delete. Als er iets dat ik niet wil zien, is het dat wel.… Zulke beelden bekijken, voelt als de goden verzoeken. Daarnaast is het totaal onrespectvol naar het slachtoffer en nabestaanden toe, vind ik. Stom genoeg bedoelt hij het niet rot, maar hij vindt tweewielers nu eenmaal gevaarlijk en wil dat ik veilig onderweg ben. Toen hij eenmaal weer rechtop stond, uitgekreund was en mij zijn middelvinger had laten zien, pakte ‘ie zijn laptop en tikte op Google ‘factsheet motorrijders SWOV’ in. “Lees”, luidde het bevel. Op deze sheet van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid vond ik op vijf pagina’s in een zeer helder verhaal alle cijfers plus andere feiten over het risico van motorrijden. Frappant genoeg gaf het lezen van dit artikel me rust. Het zette me weer even met beide benen op de grond. Geen gewijverij, maar harde waarheid en, naar ik aanneem, eerlijke cijfers. Op de terugweg was ik opvallend genoeg niet langer moeilijk aan het doen, maar was ik weer gewoon bezig met rijden. Wil je ook weten wat de cijfers rond motorrijden zijn en heb je even tijd, zou ik het zeker even Googlen.…

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-