+ Plus

Column Maarten Siffels 23-2009

Heeft iemand je wel eens verteld dat je rijdt als een kabeljauw? Als een schelvisfilet in een sardienenblik? Of dat ze van modderkruipers zoals jij per direct het rijbewijs moesten intrekken? Voel je niet langer uitgescholden voor rotte vis. Zie het als een compliment voor je soepele, veilige rijstijl.Autobouwer Nissan doet namelijk onderzoek naar vissen-gedrag, met als doel minder ongelukken en opstoppingen op de snelweg. Nergens is het zo druk als midden in een school vissen. En nergens gaat bewegen in grote groepen zo gesmeerd. Om te onderzoeken hoe vissen dat klaarspelen, heeft Nissan kleine robotjes gebouwd, die als een schol… nee, schoolklasje vissen bewegen zonder tegen elkaar op te botsen. Elke robot is voorzien van lasers die continu de afstand tot de anderen en tot obstakels op de weg meten. Deze gegevens worden draadloos onderling uitgewisseld, waardoor het de robots lukt om als een school vissen te bewegen. Dus soepel en zonder botsingen. Deze techniek, toegepast op auto’s en later ook motoren, zou moeten zorgen dat grote hoeveelheden voertuigen als deeltjes van één lichaam rijden. En dat ze snel van richting kunnen veranderen, net zo dicht op elkaar en nog steeds zonder brokken. Bijkomend voordeel van voertuigen-als-school-vissen is dat ze veel minder plaats innemen. Verder worden de bekende harmonicabewegingen vermeden omdat er geen individuele remacties plaatsvinden, waardoor filevorming weer minder voorkomt.Het robotje, dat Eporo heet, ziet er uit als een buitenechtelijk kind van R2D2 en een Dyson stofzuiger. Laat die twee een tijdje samen opladen in de gangkast en Eporo komt er uit rollen. Maar onderschat het ventje niet. Eporo is een sociaal type, de eerste robot die zich in een groep echt gelukkig voelt. En hij is reuze schoon op zichzelf. Zijn naam “Eporo” staat voor Episode 0 (nul) Robot, waarmee bedoeld wordt nul aanrijdingen en nul emissie. Dat scheelt weer met verschonen van de kleine.Het is overigens niet de eerste keer dat Nissan diergedrag in het verkeer probeert toe te passen. Inderdaad, sommigen van ons rijden als beesten, maar daar heb ik het nu niet over… In een vorige poging werd het gedrag van bijen als uitgangspunt genomen. Daar zijn ze vanaf gestapt. Bijen bleken de onmatig honing zuipende en dreigend ronkende Hells Angels van het dierenrijk te zijn. En daar wil Nissan, bekend van Micra-boodschappenautootjes, niet mee geassocieerd worden. Maar vissen zijn helemaal fijn, vooral omdat ze zich, zwemmend in scholen, zo goed aan de regels houden. Niet klieren, netjes naast elkaar zwemmen, en altijd in de buurt van je klasgenootjes blijven. Een soort ideale kleuterschool anno 1950. Zijn ze in Japan dol op. Alle kinderen in uniform, witte sokjes aan en zingen! Wat komt er nog meer om het makkelijker en veiliger voor ons te maken? De om-de-hoek- kijker! Een zucht van verlichting. Eindelijk. Wetenschappers aan de Carnegie Mellon universiteit ontwikkelden een augmented reality-systeem waarmee je om een straathoek heen kunt kijken, zodat je ziet of er een auto aan komt. Het systeem maakt gebruik van twee camera\’s, een in het voertuig en een op straat. Het om-de hoek-beeld wordt transparant over het beeld van je on-board-camera op je GPS-scherm gelegd, zodat het net lijkt alsof je door muren heen kijkt.Om goed te werken moeten er natuurlijk wel veel camera’s op straat zijn. Maar ja, met de toename van bewakingscamera’s overal… Mooi als je die ook voor de actieve veiligheid kunt inzetten. Waarschijnlijk moet er hier en daar nog wat in onze privacywetgeving worden aangepast, maar dat tillen we naar het volgende kabinet. Het schijnt dat de ontwikkelaars van Carnegie Mellon nu werken aan een versie die het beeld van de straatcamera op de voorruit van een auto projecteert. Dan zitten we natuurlijk nog maar één stapje verwijderd van projectie tegen de binnenkant van je helmvizier. En op de snelweg kun je dan gewoon in je helm naar een film kijken, vertrouwend op het vissige gedrag van je motor. Hoor ik daar iemand morren dat dit allemaal wel mooi en technisch vooruitstrevend is, maar dat het wel erg saai wordt op de weg? Die raad ik aan om direct wat blikken binnenkort overbodige 20w50 aan te schaffen. En een cd met motorgeluiden. Om mee te nemen naar de nostalgiemiddag die ik over tien jaar organiseer, op de elektrische rolschaatsbaan van Assen. Mogen jullie allemaal komen. Alcoholvrij bier gratis.Maarten Siffels[[bu]] Maarten Siffels werkt in de media, rijdt al ruim dertig jaar motor en laat jaarlijks zo’n 20.000 fun-kilometers onder zijn wielen verdwijnen. Hij maakt elke zomer een rondje door de Alpen en rijdt de laatste tijd regelmatig een knie aan de grond op een circuitdag. Na jaren BMW boxer, rijdt hij tegenwoordig met een hele fraaie Aprilia RSV1000R Factory.

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-