+ Plus

Column Maarten Siffels 05-2009

’s Winters doe ik aan ontrouw zonder seks. Dat is een direct gevolg van de onrust die ontstaat door te lang niet rijden, vanwege pekel en kou (ja, we zijn een watje!). En natuurlijk speelt ook een gebrek aan vitamine D door te weinig zonlicht op.Zo half december, als de kortste dag nog niet eens geweest is, vind ik mezelf dan terug in de garage. Op het montagekrukje, sigaartje erbij, kritisch de motor beschouwend. Het licht is gedempt, er dringt nauwelijks geluid van buiten door en er hangt landerigheid in de lucht. De motor staat daar, nietsvermoedend, op versleten banden nog na te hijgen van een druk seizoen. Het gesprek dat zich ontspint, is nogal eenzijdig. Goed beschouwd zou het een soort functioneringsgesprek moeten zijn, maar de verwijtende toon hoort meer bij teleurgestelde ex-verliefden. “Is het nog wel wat, tussen ons?”, vraag ik haar, meteen gevolgd door: “Waar is de vonk gebleven?” Om af te sluiten met de genadeklap: “Hoe kan het, dat ik je al minstens drie weken niet gezien heb?”Als de motor iets terug kon zeggen, zou ze ongetwijfeld opmerken dat het buiten koud, donker en zout is. “En misschien kun je eens langs de huisarts moet voor een vrolijk pilletje?” Maar van motors kant gebeurt er niks. Alleen het lampje van de druppellader verspringt van oranje naar groen, maar daarmee hebben we haar inbreng in het gesprek wel gehad. Dus ga ik over tot de ontrouw. Dat wil zeggen rekenen en rondshoppen. Dat rekenen is een hoopvolle bezigheid, vooral gebaseerd op niet geheel realistische veronderstellingen. “Als ik nou dit jaar niet uitgeef wat ik vorig jaar heb uitgegeven…” Dat genre. Maar er komen altijd fijne bedragen uit, met mogelijkheden. Beperkt, maar toch. Daarna begint het rondshoppen. Omdat ik vermoed dat daar wel een fijn prijsje te halen is bezoek ik begin januari een mega-motor-paleis. Kloppend hart van de motoreconomie, dealer van een hele rits merken, dus ruim keus. Het is schaatsweer, maar daar merk je hier niets van. Volle bak. Eerst maken we (de motormaat is mee) een rondje door het pand. Indrukwekkende zaak, riant aanbod. We krijgen koffie, worden minstens drie keer op ons gemak gesteld door een van de verkopers in bedrijfskleding, hebben het ruime kledingaanbod bewonderd en eindigen in het kantoor bij de grote man zelf. De eigenaar van het spul. Een ondernemer pur sang. Op zijn bureau drie telefoons, een half genuttigde Big Mac en stapels folders en papieren. Continu rinkelen de telefoons, achter elkaar komen de verkopers binnen, met vragen. Over een extra kortinkje hier, een setje banden daar. Van de kredietcrisis is niks te merken. Hier worden geen simpele motor-zaken gedaan, hier wordt big business bedreven!Tussendoor voeren we een gesprek. Over ontwikkelingen op de motormarkt, maar vooral over de waarde van mijn motor. Die wil ik namelijk kwijt. Denk ik. Het liefst wil ik een nieuw leven, natuurlijk. Maar als dat er niet in zit, dan toch minstens een andere motor. Op een velletje rekent de motormagnaat uit wat ik moet bijbetalen als ik iets nieuws wil. Er verschijnt een bedrag. Oeps, dat valt even tegen. Hier had ik zelfs in mijn meest pessimistische begroting geen rekening mee gehouden. Nee, dit plan gaat dit jaar even niet lukken. Over naar Plan B dus. We houden deze motor nog een jaartje, laten de Ohlins-dempers reviseren, maken een spaarpotje voor volgend jaar én we storten ons op de troostaankopen. De berekeningen hebben namelijk tot de onontkoombare conclusie geleid dat ik ’s winters geld overhoudt, juist doordat ik niet rij! Kom daar maar eens om als je in, pakweg, Zuid-Spanje woont. Dan heb je misschien wel het hele jaar mooi weer, maar ook het hele jaar kosten! IJzeren logica. En een paar laarzen had ik toch nodig voor het nieuwe seizoen. Van het oude paar werkte het Goretex-membraan nog maar één kant op. Van binnen naar buiten. Dus als je voeten eenmaal nat zijn geworden, blijven ze dat ook, doordat het water dankzij het membraan voor eeuwig in de laarzen wordt opgesloten. Een week later kan ik het nieuwe paar al passen. Een mooi minilift-krikje heb ik ook besteld. Online. Is nodig om de motor op te zetten als ik de schokdempers wil laten reviseren. Misschien moet ik ook nog een stoeltje regelen voor in de garage. Rood, dan past het bij montagekrukje en -krikje. Met een asbak erbij. En eventueel een divan. Voor het functioneringsgesprek van volgend jaar winter. Maarten Siffels

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-