+ Plus

Column Jurgen van den Goorbergh

Een 10 met een griffel. Zou Marc Marquez vroeger op school ook zulke hoge cijfers hebben behaald? Ik betwijfel het, maar het vak ‘motorrijden’ beheerst hij als geen ander, ook al liet hij in Brno een steekje vallen….

Eerst iets anders, ik wil graag de 2-uit-2 overwinningen op Suzuka van Michael van de Mark naar voren halen. De prestatie die hij dit jaar in Suzuka heeft neergezet, wordt zijn springplank naar het grotere geweld. Dat kan het WK Superbike, Moto2 of misschien wel MotoGP worden. Met name zijn constante en snelle rondetijden op Suzuka geven aan dat Michael klaar is voor de volgende stap in zijn nog prille carrière. Uiteraard zal zijn eerste doel zijn om de Supersport-wereldtitel veilig te stellen, om daarna de juiste vervolgstap te maken.

We zijn, terwijl ik dit schrijf, alweer drie GP’s verder. Even terug naar de Duitse GP; door de weersomstandigheden ontstond er een zeer vreemde en misschien ook wel gevaarlijke situatie toen bijna het complete MotoGP-veld vanuit de pitsstraat vertrok…op Stefan Bradl na. Juist diezelfde Bradl had geschiedenis én zijn contract kunnen onderschrijven als hij had gewonnen. Door met een combinatie van slicks en een regen-setup van start te gaan, vergooide hij hier niet alleen de race maar ook zijn contract met Honda HRC! Marquez liet wederom zien dat hij dit spelletje onder alle omstandigheden beheerst. Hijzelf én zijn team blijven rustig in dit soort omstandigheden en dat betaalt zich keer op keer uit.

De MotoGP-race op Indianapolis kende een flitsende opening, waarbij schouder-aan-schouder-gevechten niet werden geschuwd. Met name de inhaalmanoeuvres van Valentino Rossi op Andrea Dovizioso gingen tot de limiet en soms een tikkie er overheen. Ook tijdens deze race speelde Marquez weer met zijn concurrenten. In de beginfase reed hij zeker niet foutloos, maar toch wist hij naar mate de race vorderde afstand te nemen en een gat van ongeveer twee seconden te houden. Jorge Lorenzo vond Marquez iets minder sterk, maar weet ook dat Marquez gecontroleerd rijdt en het verschil consequent tegen de twee, drie seconden houdt….

Ducati lijkt weer in de lift te zitten, maar ze mogen dan ook zachtere banden en meer brandstof gebruiken. Ze kunnen tot nu toe echter alleen in de eerste helft van een race goed partij bieden.

Verrassend nieuws kwam er van Cal Crutchlow. Hij ruilt zijn Ducati volgend seizoen in voor een LCR-Honda. Gezien zijn rijstijl denk ik zeker dat hij een goede beslissing heeft genomen. Andrea Iannone kan het wel goed vinden met de Ducati en wordt zijn opvolger in het fabrieksteam. De rijstijlen van Dovizioso en Iannone lijken veel op elkaar en zijn vergeleken met die van Crutchlow veel vloeiender. Mijns inziens een goede keuze door alle partijen.

Tijdens de MotoGP-trainingen op Brno zagen we de eerste moeilijkheden bij Marquez ontstaan. Hij had weliswaar pole-position, maar het vele ‘de bochten in glijden’ zou hem in de race tijd gaan kosten ten opzichte van jongens met een meer vloeiende rijstijl zoals Dani Pedrosa, Lorenzo en zelfs Rossi. Het gemak waarmee Iannone Marquez volgde in de slotminuten van de kwalificatie gaf voor mij al aan dat Marquez’ rijstijl niet uit de verf komt op Brno, maar met dit supertalent weet je het nooit! Helaas voor hem werd de zondag niet afgesloten met zege nummer elf, er zat zelfs geen podiumplek in! Op Brno kwam zijn teamgenoot Pedrosa ouderwets goed voor de dag met een klinkende zege. De kleine Spanjaard blufte zelfs een zeer fanatieke Lorenzo af op de als ‘Yamaha-circuit’ bestempelde baan. Zelfs Rossi pakte, ondanks zijn bij een trainingscrash gehavende pink, de zeer scheef in remmende Marquez.

Luidt de conclusie dan dat Marquez toch is te verslaan of was dit maar schijn? Als het op man-tot-man-gevechten aankomt, is hij nog altijd ’the man to beat’, iedere aanval word direct weer gecounterd. Maar qua rijstijl, en met name ‘bocht in’ zou er nog verbetering in kunnen zitten. Naar mijn idee wil hij de motor soms te scheef ‘in remmend’ een bocht insturen, waardoor hij moet wachten met op het gas gaan totdat het voor- en achterwiel weer in één lijn staan. Dit komt waarschijnlijk door het vele supermotard rijden. Zodra hij al die kleine schoonheidsfoutjes eruit weet te krijgen, zal Marquez completer zijn en absoluut onverslaanbaar zijn, zelfs op circuits die hem nu minder liggen, zoals Brno.

Lees meer over

Ducati Honda Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-