+ Plus

Column Jurgen van den Goorbergh

Acht uit acht, dat klinkt alsof het een saai seizoen in de MotoGP, maar het tegendeel is waar! De gevechten worden feller en heviger, maar eindigen nog wel steeds met dat vrolijk glimlachende wondermanneke Marc Marquez op het hoogste schavot. Zou die glimlach verdwijnen als hij een keer niet wint?

Mijn vermoeden is van niet, alleen al vanwege het respect waarmee hij over zijn naaste concurrenten Dani Pedrosa, Valentino Rossi en Jorge Lorenzo praat, getuigt van grote klasse. Die waardering krijgt hij ook zeker terug, zelfs van Rossi, die er toch altijd om bekend stond dat hij zijn naaste concurrenten op mentaal vlak altijd een loer probeerde te draaien. Maar dat werkt bij Marc toch niet!
Even terug naar Barcelona waar Marquez een zeldzaam foutje maakte in de laatste ronde van de tijdtraining en onderuit schoof, een teken dat ook hij op de limiet rijdt en dat het allemaal niet vanzelf gaat. Er was een aantal zaken dat mij opviel in de race en met name de vraag ‘waarom wint hij weer?’.

  1. Als Marquez wordt ingehaald, plaatst hij vrijwel altijd binnen de volgende drie bochten een counter die meestal succesvol is. Voorbeeld: Pedrosa remt Marquez eruit (knap!) in de race en Marc countert dan meteen. Dit zagen we in het verleden eigenlijk alleen Rossi doen.
  2. Marquez kan zeer veel verschillende lijnen rijden zonder dat dit gelijk van invloed is op zijn rondetijd.
  3. Zelfs met versleten banden houdt hij de motor onder alle omstandigheden onder controle, waar bijvoorbeeld Lorenzo en Pedrosa meer moeite mee hebben.
  4. Zijn rijstijl. Marquez zet vrij veel kracht op de clip-ons en voetsteunen, waardoor de machine nog weleens wat onrustig  kan worden en gaat bewegen. Rossi, Lorenzo en Pedrosa laten de machine daarentegen meer het werk doen en proberen zo rustig mogelijk druk uit te oefenen op de clip-ons en voetsteunen. Daardoor rolt de motor wat makkelijker door de bocht. Het nadeel is dat er weinig ruimte meer overblijft om te corrigeren, omdat de bochtensnelheid al zo hoog ligt. Marquez kan door felle bewegingen de motor van lijn laten veranderen, wat voor hem inhalen des te makkelijker maakt. De concurrentie weet hierdoor nooit of hij nu binnen of buitenom in zal gaan halen.

De Honda blijkt ook nog een net iets beter totaalpakket te hebben dan de Yamaha, maar het verschil wordt toch gemaakt door de rijder zelf en echt niet alleen door de machine. In de Moto3 zagen we sinds lange tijd weer een Honda-overwinning op de vloot KTM’s die er rondrijdt. Dit zat er al een tijd aan te komen en KTM zal een stap bij moeten zetten om te voorkomen dat dit vaker gaat gebeuren. Tip voor de Nederlanders: kijk eens hoe Enea Bastianini, ook een rookie, voortkomend uit de Red Bull Rookies Cup naar een tweede plaats rijdt! Analyseren dus hoe hij alle trainingen en de race heeft gereden!
En toen stond de Dutch TT weer op het programma met voor Assen voorspelbaar onvoorspelbaar weer en spectaculaire races als gevolg. Ook hier was in de Moto3 een Marquez als snelste, net als de race ervoor.  Jack Miller (KTM) maakte teveel onnodige fouten en zag zijn titelkansen slinken. De Nederlanders deden het zeker niet slecht, met Jasper Iwema op een twaalfde en Bryan Schouten op de zestiende plaats. Jammer dat ze niet bij de eerder in de fout gegane Romano Fenati konden aanpikken om naar de kopgroep toe te rijden. Dan zie je nog wel het verschil tussen een top-10-rijder en onze jongens.
In de Moto 2 zagen we een echte regenspecialist aan het werk: Anthony West. Wat opviel tijdens de race was dat de totaal natte baan binnen een kwartiertje een droog spoor kreeg. Juist daarom was het bij de MotoGP zeer verassend dat een ervaren man als Rossi de tweede opwarmronde met slicks reed en dus nog voor de start van motor moest wisselen. Hij had immers kunnen weten dat de baan nog te nat was voor slicks, dat een pitstop ongeveer 20 seconden duurt en dat een ronde met slicks in de regen je ook nog eens 20 seconden kost. Dus om slicks te ‘verantwoorden’ had hij in de race na de tweede of derde ronde al een droog spoor moeten hebben en daar was de baan nog te nat voor! Toch maakte Rossi, vanuit de pitsstraat gestart, er nog een toprace van waarbij, Lorenzo een lesje kreeg van zijn leermeester. Maar zelfs in deze omstandigheden weet Marc Marquez zijn hoofd koel te houden, de sublieme motorwissel ´zonder met de voeten de vloer te raken´ zou een 10 krijgen bij het turnen! Wie o wie gaat hem stoppen? Alleen Marc kan zichzelf stoppen!

Lees meer over

Honda Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-