+ Plus

Column Jacob Schoenmaker

Mijn liefde voor motorrijden is zo’n tien jaar geleden ontstaan. Mijn vriendin gaf mij toen voor mijn verjaardag een motorrijles cadeau. Nu ben ik hoogzomer jarig, dus bij een temperatuur van 35 graden stond ik op een zonovergoten parkeerterrein in een bloedheet pak het zware kreng te manoeuvreren. Echt enthousiast was ik na die tropische eerste kennismaking dan ook niet. Maar dat veranderde toen ik tijdens de tweede rijles het verkeer in mocht. Dat voelde alsof ik op een kruisraket zat, wat een vermogen, feest en vrijheid. Vrijwel direct na het behalen van mijn motorrijbewijs, kocht ik een Honda CB SevenFifty, een logisch gevolg op de standaard 500cc naked lesmotor. Deze motor kon ik bij mijn vrijgezelle appartement in het centrum van Utrecht niet kwijt. Daarom kochten we er meteen maar een huis met een oprit bij. Onze latrelatie veranderde daardoor in samenwonend, dus waar een motorrijles als verjaardagscadeau al niet toe kan leiden….Tijdens het eerste motorweekend naar de Ardennen begon ik na een paar uur snelweg de nadelen van zo’n naked bike aan den lijve te ondervinden. Doof en gebroken kwamen we aan en bij terugkomst werd deze naked ingeruild voor een Honda ST1100 Pan European. Deze comfortabele toermotor bood een veel betere bescherming tegen de elementen. Echt een kilometervreter waar ik zo’n vijf jaar met plezier op heb gereden, zelfs een keer helemaal naar Kroatië. Die Pan was een zeer trouwe maar ook wel zware en logge lobbes. Vanwege een nieuwe baan op Beursplein 5 zocht ik een praktische motor waarmee ik ook in pak door de drukke binnenstad makkelijk kon laveren. Dat werd de Suzuki Burgman 650 Executive, zoals Suzuki zelf zegt; ‘de limousine onder de motorscooters’. Het inruilen van mijn trouwe Pan ging me overigens wel aan het hart, want het voelde alsof ik mijn hond naar het asiel bracht. Ik hoop dan ook dat hij een nieuw baasje heeft gekregen die goed voor hem zorgt en hem regelmatig uitlaat. Zo’n motorscooter is enorm praktisch om door weer en wind naar het werk te rijden, maar veel te saai voor een pleziertochtje in het weekend. Naast die scooter wilde ik een ‘echte’ motor en tijdens een proefrit op een Yamaha Fazer 600 begon ik spontaan te fluiten in mijn helm. Een hele prettige wendbare fiets met een zeer sportief motorblok van 100 pk. De Fazer 600 was nog geen jaar oud, toen ik bij mijn motordealer een gepimpte Fazer 1.000cc zag staan. Onder het motto ‘proberen kan altijd’, nam ik hem mee voor een proefrit en ik was nog niet de hoek om of ik wist al dat dit hem ging worden. Wat een vermogen en wat een geluid! Gas geven betekent het stuur goed vasthouden, anders vlieg je er af. Die 150 pk heb je natuurlijk helemaal nergens voor nodig, maar zorgt wel voor een grijns van oor tot oor. Ook de Leo Vince uitlaat zonder dB-killer doet mijn motorhart sneller kloppen. De zoektocht naar de ideale motor is dan ook te vergelijken met de zoektocht naar de heilige graal. Mijn huidige motoren zullen dan ook wel niet de laatste zijn en al het andere speelgoed bij de dealer blijft verleidelijk. Zo stond ik laatst even stil bij een MV Augusta Brutale. “Echt iets voor jou”, zei de verkoper en daarmee was ik alweer bijna verleid tot een proefrit. Ach, de zoektocht naar de ideale motor komt nooit ten einde. Gelukkig maar, want die zoektocht vormt het bestaansrecht van dit prachtige motorblad. Jacob Schoenmaker is econoom en presentator bij de zakenzender RTL-Z. Hij rijdt bijna dagelijks op zijn volledig gepimpte Yamaha Fazer 1000 of op zijn Suzuki Burgman 650 Executive.

Lees meer over

Honda Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-