+ Plus

Column Frank Weeink MP 11

Verandering staat niet gelijk aan verbetering. Ja, als het slecht of niet naar wens gaat, dankan verandering niet snel genoeg komen. Zo werkt het in de gewone wereld en zo werkt het ook in de ongewone wereld van de MotoGP. Michelin- en Bridgestone-rijders moeten met ingang van dit seizoen al daags voor aanvang van hun MotoGP-trainingen aangeven welke 31 banden (zeventien achteren veertien voorbanden) zij willen gebruiken. De maatregel werd ingesteld om de kosten te drukken (“wishful thinking”, volgens mij) en om Dunlop de kans te geven de achterstand op de twee giganten goed te maken (“wishful thinking”, volgens mij, zolang Dunlop slechts twee MotoGP-klanten heeft). Het aantal van 31 zougeen problemen opleveren. “Volgens mij heb ikvorig jaar nooit 31 banden gebruikt”, vertolkteBridgestone-klant Casey Stoner de praktijkvan velen. “Het wordt een stuk eenvoudiger”,riepen de Fiat/Yamaha-mannen annex Michelin-klanten Valentino Rossi en Colin Edwards inQatar ook in koor.In datzelfde koor zongen zij in Le Mans eenaardig toontje lager, toen zij zich ontpoptenals rabiate tegenstanders van een regel die zijvier races geleden nog toejuichten. Waarom?Simpel, zowel Rossi als Edwards – als ookKenny Roberts – hebben inmiddels aan de lijveervaren wat de beperkingen kunnen betekenen.Een rijder spaart zijn favoriete bandentot het laatste moment en rijdt met minderebanden meer ronden dan hem lief is, wat hetraceklaar afstellen van een machine weerbelemmert. Binnen die zeventien achterbandenzijn dan ook nog verschillende constructies encompounds denkbaar, wat de keus alleen maarverder limiteert.Nicky Hayden zei in Le Mans alvanaf het begin tegen de regel te zijn geweest.“Het verloop van de race wordt nu al op donderdagbepaald”, aldus de wereldkampioen.“Waarom die regel? Vorig jaar ging het tochgoed? In feite hebben we dit jaar nog geengoede race met meer coureurs voorin gezien.”Daar is echter niet alleen het nieuwe bandenreglementdebet aan. Wat bijvoorbeeld te denkenvan een superieure Ducati, een ijzersterkeCasey Stoner en te langzame Yamaha’s enHonda’s. En erg goede Bridgestone-banden,niet te vergeten. Bridgestone-coureurs wonnenvier van de vijf GP’s en bezetten negen van detot nu toe vijftien verdeelde podiumplaatsen.Er zijn inmiddels veel rijders bij hem geweestom te klagen over de nieuwe bepaling, zegtRossi, waar onder ook Bridgestone-klant LorisCapirossi, die dappere strijder die zo worsteltmet de gasreactie van zijn Ducati. Kortom, deovereenkomst tussen de tegenstanders vande regel is dat zij de verliezers(niet te verwarren met “losers”) zijn in hetspelletje tot nu toe.Toen ik hem vroeg of hij ook al in gevaarlijkesituaties terecht gekomen was door de regel,moest Rossi even nadenken. “Niet gevaarlijk,wel moeilijk”, luidde zijn antwoord. Of hij danvoor 2008 al aanpassingen bepleit? “Ik vindhet niet de goede regel voor de toekomst.”In het verleden konden (echt belangrijke)Michelin-rijders nog op zondagochtendeen nieuwe band afgeleverd krijgen diede vorige avond nog in allerijl in Frankrijk wasgeproduceerd. Ook niet altijd de sleutel voorsucces, gaf Rossi toe. “In Jerez en Estoril hadik daar vorig jaar weinig aan.” In Jerez werdhij in de eerste bocht van zijn fi ets gereden,in Estoril werd hij op de streep geklopt. Beidemalen “met dank aan” Toni Elias, sinds dit jaarrijdend met Bridgestone – maar daar zal welgeen verband tussen zitten, vermoed ik.“Vorig jaar hadden de Michelin-rijders eenvoordeel, nu de Bridgestone-rijders”, concludeerdeRossi. Juist! Dáár zit ‘m nou de kneep.Soms zit het mee, soms zit het tegen. Het lijktwel het gewone leven.Frank Weeink

Lees meer over

Ducati Honda Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-