+ Plus

Cardanolie verversen

Het voordeel van een cardan is de lange levensduur en het feit dat de aandrijving onderhoudsvrij is. Dat neemt niet weg dat je toch af en toe de olie in de cardan moet verversen. Een cardan-aandrijving is een gesloten systeem [1]. De uitgaande versnellingsbak-as is verbonden met een lange ronddraaiende as, die vrijwel altijd in een van de poten van de achtervork zit. Aan het einde van die ronddraaiende as zit de cardan: een haakse overbrenging die het achterwiel aandrijft. Die haakse overbrenging bestaat uit twee tandwielen: een klein pionwiel en een groot kroonwiel. Om die twee tandwielen en de lagers te smeren en te koelen, zit er in de cardan ongeveer een kwart liter speciale cardanolie. Heel vaak hoef je daar niet naar om te kijken, BMW schrijft voor elke 40.000 km of twee jaar. Andere fabrikanten houden eens per 24.000 km of eens per jaar aan. Trouwens: de allernieuwste BMW’s hebben zelfs een “life-time-vulling”, daar hoef je dus nooit meer naar om te kijken! Bovenop de cardan vind je de ontluchting, halverwege de vul- en peilplug en onderaan de aftapplug. Het wil wel eens voorkomen dat er olie uit de ontluchting zweet. Meestal heeft dit te maken met temperatuurverschil. Op zich niet iets om ongerust over te zijn. Indien er echter aan de binnenzijde lekkage voorkomt (te zien aan olievlekken op de velg), dan is de keerring defect. Andere defecten die kunnen optreden zijn kapotte lagers en/of tandwielen, maar meestal heeft de motor er dan wel meer dan 100.000 km op zitten. Dan wordt het echt een klusje voor de dealer, aangezien je speciaal gereedschap nodig hebt en er veel vakkennis nodig is. Het verversen kun je het beste na een rit doen, wanneer het cardanhuis warm is. De olie is dan dunner en zal makkelijker weglopen via de aftapplug.. Er blijft dan ook minder vuil en olie achter in het cardanhuis. Plaats een opvangbak onder de aftapplug, maak het gedeelte rond de aftapplug en de vulplug schoon en draai beide pluggen los [2 + 3] en gun de olie de tijd eruit te lopen. Zodra er echt geen olie meer uitkomt, maak je de pluggen schoon en verwijder je de oude koperen ringen [4]. Zet vervolgens de aftapplug met een nieuwe koperen afdichtingsring goed vast, het aanhaalmoment hiervan staat in het instructieboekje. Vervolgens vul je de cardan weer met speciale cardanolie (het exacte olietype staat ook in het instructieboekje van de motor) [5]. Het oliepeil moet altijd tot aan de rand van de vulopening staan. [6] Nu kan ook de vulplug weer gemonteerd worden, ook hierbij gebruik je een nieuwe afdichtingsring. [7] Na de eerste rit is het verstandig nog éénmaal het olienivo te checken. Indien nodig vul je nog wat olie bij en dan heb je ook een hele poos geen omkijken meer naar de cardan. Tekst: Tonny van der Spoel m.m.v. Arjan Brouwer Trading | Foto’s: Rein van der Zee De meeste fabrikanten raden aan om halfjaarlijks of om de 10.000 km de olie van de cardan te verversen.

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-