+ Plus

Bandentest sportieve banden

Steeds meer motorrijders gaan het circuit op om eens lekker een potje recreatief te racen. De bandenfabrieken hebben daarop ingespeeld en het aanbod voor de supersportieve machines uitgebreid met semi-race schoeisel. Wij testten zes sets die bij uitstek geschikt zijn voor een circuitdagje. De nieuwe generatie supersportbanden heeft een extra dimensie van de fabrikanten meegekregen. Bedoeld voor diegenen die hun buikschuiver weliswaar hoofdzakelijk op de weg gebruiken, maar toch ook regelmatig een uitstapje naar het circuit maken. En precies daar ligt ook het zwaartepunt van deze nieuwkomers op bandengebied. Ga je op jacht naar keiharde toptijden, dan ben je nog steeds beter af met de zogenoemde compoundbanden of zelfs slicks. De zes door ons geteste sets worden door de producenten aangeboden als het beste compromis tussen circuit- en straatgebruik. Enerzijds omdat de gebruikte compoundmix ook geschikt is voor het rijden onder minder dan perfecte weersomstandigheden, anderzijds omdat het flexibele karkas zelfs op topsnelheid over oneffen wegdek niet meegeeft. Daarom zijn deze sets ook door de motorfabrikanten officiëel goedgekeurd voor gebruik op de meeste supersportfietsen. De nieuwe Yamaha R6 werd als testfiets gekozen, omdat deze motor af fabriek al over een briljant rijwielgedeelte met supersportieve vering- en dempingskarakteristieken beschikt en dus uitermate geschikt is voor circuitgebruik. Op het circuit werd gereden met de bandenspanning conform het advies van de bandenfabrikant. Voor het testen op nat wegdek werd de bandenspanning echter verhoogd naar de door Yamaha voorgeschreven waarden, zoals deze gelden voor regulier gebruik op de openbare weg. Dat vertaalt zich dus in een gebruikte bandenspanning op het circuit van 2,3 bar voor en 2,5 bar achter. De temperatuur van een band loopt bij gebruik op het circuit immers veel hoger op en hierdoor stijgt ook de temperatuur van de lucht in de band. Deze zet uit, waardoor de bandenspanning zich na een aantal ronden op hetzelfde niveau bevindt als de voorgeschreven waarden voor regulier gebruik op de gewone weg. Dat is wel iets om in de gaten te houden als je met je motor rijdend naar een circuitdag gaat: bij aankomst op het circuit kan de bandenspanning dus een paar tiende worden verlaagd, maar voor de thuisreis moeten de banden dus weer iets opgepompt worden, anders blijven ze te zacht en verstoren ze de stabiliteit van de machine op de gewone weg. Als testbaan is voor het circuit van Anneau du Rhin gekozen, dat ook door veel amateur-coureurs wordt gebruikt. Twee testrijders draaiden ieder acht tot tien ronden, inclusief de opwarmronden. Opwarmen? Ja, de bandenwarmers bleven in de gereedschapkist. Doel van de test is om de praktijksituatie zo nauwkeurig mogelijk na te bootsen en er zijn niet veel vrijetijds-coureurs die een setje bandenwarmers in de rugtas meenemen voor een dagje branden op het circuit. Daarnaast wilden we zoveel mogelijk van de banden eisen en daar hoort uiteraard het inrijden van nieuwe koude banden en het meervoudig laten afkoelen en opwarmen van het rubber ook bij. Zo test je het best de standvastigheid van de compound op scheuren en oprullen. Als de banden eenmaal mooi zijn opgeruwd, moeten ze zorgvuldig worden opgewarmd. Hoe hoger de temperatuur, hoe beter de band zijn werk doet. Verschil met een normale wegband is echter dat de bedrijfstemperatuur van een raceband voor een zo effectief mogelijke werking veel hoger is. Om naast de subjectieve indrukken ook over verwerkbare data van de testritten te kunnen beschikken, werden de bochtsnelheden en sectietijden nauwkeurig via GPS-sensoren met een datarecording-systeem vastgelegd. Het voordeel van de snelheidsregistratie met satelliet ten opzichte van de conventionele methode via het wiel, zit hem in het feit dat fouten bij de metingen als gevolg van verschillende bandendiameters uitgesloten zijn. Enkel bij de test op nat wegdek – op een andere testbaan – werd de rondetijd geklokt, omdat we het circuit van Anneau du Rhin niet exclusief voor onszelf hadden en het dan toch lastig is om de ultieme rondetijd neer te zetten. Om te voorkomen dat dit een vertekend beeld zou geven, bleef dit dus achterwege. Dat wil niet zeggen dat de testrijders niet op de limiet reden om de grip, rijeigenschappen en bochtenstabiliteit zorgvuldig te kunnen beoordelen. Zoals bij alle bandentests, werden ook deze keer de eerste twee sets banden aan het einde van de dag nog een keer gemonteerd om er absoluut zeker van te zijn dat de veranderingen van asfalttemperatuur en de mogelijk betere prestaties van de testrijders (door betere kennis van het circuit) geen invloed hebben gehad op de eerste metingen. Ook de dubbelcontrole, zo nodig met licht gewijzigde bandenspanningen, behoorde tot het testprogramma. Bij het criterium bochtengedrag ligt de Metzeler Racetec K3 ver op kop. Hoewel de bochtensnelheid van de band slechts iets hoger is dan die van de concurrentie, is de feedback en het limietgedrag gewoonweg fenomenaal. En dat is precies wat de hobby-coureur nodig heeft. De Pirelli Supercorsa Pro, Conti Race Attack, Michelin Power Race (medium) en Bridgestone BT002 Racing Street liggen allemaal dicht bij elkaar op een vergelijkbaar niveau. Bij deze vier sets maken eigenlijk eerder de rijkunsten van de coureur het verschil, dan de kwaliteit van het rubber. En de veelbelovende naam GP Racer M van Dunlop dan? Die kan niet helemaal met de gevestigde orde meekomen. Terwijl het rubber de indruk geeft goede grip te hebben, blijkt de constructie van de band – het karkas en de gordellagen – niet bestand te zijn tegen buitensporige krachten waardoor de band teveel beweegt onder extreme hellingshoeken. Dat komt de bochtenstabiliteit uiteraard niet ten goede. Deze bewegingen zijn ook bij de Bridgestone-banden bespeurbaar, zij het in veel mindere mate waardoor de stuurprecisie en stabiliteit ondanks dat toch op een hoog niveau blijven. Om uit te sluiten dat het hier een productiefout betrof, werd de BT002 samen met een referentie-band later nog een keer getest, maar ook hier bleken de eerder opgedane ervaringen (lichte instabiliteit bij extreme hellingshoeken) weer naar voren te komen. Superstabiel was wel de nieuwe Continental Race Attack. Zelfs bij volle acceleratie onder een behoorlijke hellingshoek gaf de band geen krimp. Toch is deze niet perfect, want tijdens de aansluitende natte test – nota bene op Conti’s eigen Contidrom bij Hannover – begon de Race Attack te zwemmen. Gevolg: als gevolg van onvoldoende grip en een plotseling wegbrekende achterband eindigt de Race Attack helemaal achteraan. De Bridgestones daarentegen hebben heel goed door hoe je het water het best te lijf kunt gaan. Ze overtuigen door supergrip en messcherp stuurgedrag. Ook de Dunlop banden doen het erg goed in de regen en behaalden een tweede plek, vlak voor Metzeler, Pirelli en Michelin. Het beste compromis van maximale prestatie op het circuit in combinatie met veilig rijgedrag op nat wegdek komt op naam van de Racetec K3 van Metzeler, die daarom ook tot de onbetwiste winnaar van deze vergelijkingstest van semi-circuitbanden is uitgeroepen. [KADER] [Text bei Opgerulde Banden] Lastig: opgerulde banden Wat heb je nu aan een sportband die supergrip levert, maar waarvan het rubber al na drie sessies begint op te lossen? Deze vraag is al door menig wanhopig vrijetijdscoureur gesteld. De oorzaak van dit probleem ligt in de samenstelling van het rubber. Kenmerk van de compounds is dat ze reeds bij relatief lage temperaturen een goede hoeveelheid grip bieden, maar tegelijkertijd is het rubber nog niet warm genoeg om voldoende elasticiteit te bieden. Het loopvlak staat bloot aan hoge zijwaartse en trekkende krachten, die de band met een lage temperatuur niet kan verwerken met als gevolg dat de band letterlijk wordt verscheurd. Uit eerdere testen, vooral die bij een buitentemperatuur van ongeveer 15° Celsius, hebben we ervaringen overgehouden, die het ongemak met vernield rubber kunnen verminderen of zelfs helemaal voorkomen: – Neem altijd ruim de tijd voor het voldoende opwarmen van de band. Opwarmen kun het beste door stevig accelereren op rechte stukken en hard remmen voor bochten waarbij de hellingshoek langzaam wordt verhoogd. De zijkanten van de banden in het begin minimaal belasten tijdens het accelereren uit een bocht. – De bandenspanning op een circuit volgens de richtlijnen van de bandenfabrikant verlagen. Bij temperaturen onder de 15º Celsius de spanning van de achterband nog eens met 0,1 tot 0,2 bar extra reduceren. De zachte band vervormt in de beginfase iets meer, waardoor hij beter opwarmt. – Bandenwarmers zijn aan te bevelen, met als toevoeging dat dan wel meteen na de start stevig gas moet worden gegeven om te voorkomen dat de bandentemperatuur weer daalt en zelfs onder een kritieke waarde kan zakken. – Zorg voor een stabiel afgesteld rijwielgedeelte: stevige ingaande demping en een iets minder stugge, doch nog steeds “romige” uitgaande demping. Belangrijk: zorg dat de negatieve veerweg en rijhoogte achter correct zijn afgesteld: dit werkt door op de bandenslijtage. – Bij lage lucht- en asfalttemperaturen of korte trainingen is het aan te bevelen om terug te vallen op reguliere sportieve straatbanden als Conti Sport Attack, Metzeler Sportec M3, Michelin Pilot Power of soortgelijke sets, aangezien de echte circuitbanden dan nauwelijks tot hun recht komen. Als je een beetje zorg omtrent je banden in acht neemt, kun je lekker lang genieten van je supersportieve banden. Wij reden onlangs onder koele omstandigheden nog met de winnaar uit deze vergelijkingstest op een Triumph Daytona 675? Door zorgvuldig opwarmen konden we met die band – zonder bandenwarmers – gedurende tien sessies van twintig minuten over het circuit gejaagd. Het resultaat was ronduit prima: geen scheuren, een mooi gelijkmatig slijtagebeeld en vet veel grip. [Unterschrift bei obener Bild, die beide untere Bilder aus deisem Kasten nicht gebrauchen!!] Als een sportband een dergelijk slijtagebeeld laat zien, dat is het gedaan met de pret! [Text bei Testcriteria] TESTCRITERIA Handling: de benodigde stuurkracht bij insturen, wisselbochten en het houden van de gewenste lijn. Stuurprecisie: wordt in verschillend snelle bochten getest en verraadt of de motor de gewenste lijn volgt of dat deze gecorrigeerd moet worden. Grip in bochten: het gedrag van de bandconstructie in bochten op nat en droog wegdek. Grip tijdens uitaccelereren: het gedrag van de bandconstructie bij acceleratie vanuit verschillende snelle bochten, wordt eveneens op nat en droog wegdek getest. Bochtenstabiliteit: de stabiliteit tijdens snel gereden bochten, bochtencombinaties en op oneffen wegdek. Gedrag op de limiet: de beheersbaarheid van de band bij het rijden op de limiet, getest op nat en droog wegdek. Oprichten: tijdens het remmen in bochten richt de motor zich in meer of mindere mate op. [Text bei Unterschiedliche Reifen] BRIDGESTONE BT002 Racing Street Type Voor: Battlax BT 002 F Racing Street Achter: Battlax BT 002 R Racing Street Prijs v/a: voor € 213; achter € 292,- Info: www.bridgestone.nl GEGEVENS Afmetingen: voor 120/70 ZR 17; achter 180/55 ZR 17 Gewicht v/a: 4,1 kg / 6,1 kg Productiedatum v/a: week 15-2006 / week 21-2006 Land van herkomst: Japan Bandenspanning circuit v/a: 2,3/2,3 bar BEOORDELING Gedrag in bochten 159 punten, 5e plaats Relatief lange opwarmfase waarbij de R6 onzeker stuurt. Eenmaal op temperatuur stuurt de BT002 heel licht in. In wisselbochten maakt de band een nog betere indruk en rondt hij met lage stuurkracht de meest nauwe bochten en ook van oprichten heeft de band nauwelijks last. Pas op de limiet van de hellingshoek vertoont de Racing Street wat scheurtjes in zijn smetteloze blazoen: hij begint licht naar de buitenkant te lopen. De grens kondigt hij netjes en duidelijk aan door goedmoedig met de achterzijde te glijden. Het slijtagebeeld laat geen aandrang tot scheuren zien. Test nat wegdek* 81 punten, 1e plek De BT002 stuurt met veel grip van het voorwiel veilig en exact de bocht in, houdt de gewenste lijn en hechtt tijdens de acceleratie goed aan het asfalt. Als de band begint te glijden, gaat dat een beetje abrupt. [Logo MotoPlus]-oordeel Een betrouwbare en goedmoedige raceband die zich zowel op het circuit als onder natte omstandigheden prima gedraagt. CONTINENTAL Race Attack Type Voor: Race Attack Achter: Race Attack Prijs v/a: € 225,- / € 305,- Info: www.conti.nl GEGEVENS Afmetingen: voor 120/70 ZR 17; achter 180/55 ZR 17 Gewicht v/a: 4,3 kg / 6,6 kg Productiedatum v/a: week 8-2006 / week 50-2006 Land van herkomst: Duitsland Bandenspanning circuit v/a: 2,3/1,9 bar BEOORDELING Gedrag in bochten 163 punten, 3e plaats Dé verrassing op het circuit is de nieuwe Race Attack. Koud voelt de band nog onzeker, maar met stijgende temperatuur overtuigt de Conti door een goede handling, precies stuurgedrag en uitstekende bochtenstabiliteit, vooral tijdens hard omleggen in nauwe s-bochten. De Attack biedt voldoende grip over een heel breed inzetbaar gebied. De oprichtneiging in bochten tijdens remmen is gering en het gelijkmatige slijtagebeeld toont geen tekenen tot scheurvorming. Test nat wegdek* 53 punten, 6e plek Terwijl de voorband veilig en met voldoende grip functioneert, breekt de achterband tijdens acceleratie uit de bochten onaangekondigd en wild weg. Houd je hier rekening mee, dan kom je ook in de regen veilig thuis, maar het kan veel beter. [Logo MotoPlus]-oordeel Continental heeft met de Race Attack de aansluiting met de gevestigde orde gevonden. Op het circuit valt er weinig op het rubberen schoeisel aan te merken, maar de eigenschappen op nat wegdek zijn voor verbetering vatbaar. DUNLOP Sportmax GP Racer Type Voor: Sportmax D208F GP Racer M Achter: Sportmax D208 GP Racer M Prijs v/a: € 201,- / € 263,- Info: www.dunlop.nl GEGEVENS Afmetingen: voor 120/70 ZR 17; achter 180/55 ZR 17 Gewicht v/a: 4,2 kg / 6,0 kg Productiedatum v/a: week 50-2005 / week 50-2005 Land van herkomst: Frankrijk Bandenspanning circuit v/a: 1,9/2,3 bar (dubbelcontrole 2,3/2,3 bar) BEOORDELING Gedrag in bochten 134 punten, 6e plaats GP Racer, deze naam belooft meer dan de band in de praktijk waar maakt. Tijdens de eerste meters maakt de grijpgrage band een betrouwbare indruk en ook de handling is veelbelovend. Als je echter harder gaat rijden mis je bochtenstabiliteit en heldere feedback, bovendien heeft de Yamaha met de GP Racers sterk de neiging tot oprichten wanneer er in de bocht geremd wordt. Een verhoging van de bandenspanning aan de voorzijde bracht geen verbetering. Test nat wegdek* 78 punten 2e plaats Dankzij de uitstekende grip komt de GP Racer op nat wegdek pas echt tot zijn recht. In de beoordeling komt de Dunlop daardoor net achter de Bridgestone op de tweede plaats terecht. De uitstekende handling en stuurprecisie liggen heel dicht bij het niveau van de BT002. [Logo MotoPlus]-oordeel Helaas kan de Dunlop GP Racer op het circuit niet met zijn concurrenten meekomen vanwege het instabiele karkas. Op natte ondergrond laat de Dunlop zich echter van een heel andere kant zien. [Logo MotoPlus Testwinnaar] METZELER Racetec K3 Type Voor: Racetec K3 Achter: Racetec K3 Prijs v/a: € 192,- / € 251,- Info: www.metzelermoto.com, tel. 0413-255400 GEGEVENS Afmetingen: voor 120/70ZR17; achter 180/55 ZR 17 Gewicht v/a: 4,4 kg / 5,8 kg Productiedatum: voor week 6-2006 / week 6/2006 Land van herkomst: Duitsland Bandenspanning circuit v/a: 2,3/2,1 bar BEOORDELING Gedrag in bochten 173 punten, 1e plaats De Metzeler K3 heeft een paar kilometer nodig heeft om op te warmen, eenmaal op temperatuur verwent hij je met zijn uitstekende gedrag in de bochten, goede grip en de prima bochtenstabiliteit. Daarnaast is de feedback van de band ook nog eens perfect, hetgeen het rijden een heel stuk aangenamer maakt. Bovendien laat de testwinnaar bij controle op scheuren en bovenmatige slijtage een ruw maar gelijkmatig beeld zien (slijtage is van geen enkele band echter in de puntenbeoordeling meegenomen. Test nat wegdek* 78 punten, 3e plaats De K3 kan niet meekomen met de goede resultaten van de Bridgestones, maar behaalt desondanks nog een redelijk resultaat. Gezien de uitstekende eigenschappen op het circuit een behoorlijke verrassing. [Logo MotoPlus]-oordeel Aan het eind van de rit biedt Metzeler met de Racetec K3 het beste compromis voor de hobbyracer die op zoek is naar een snelle raceband, die ook zijn mannetje staat op natte ondergrond. MICHELIN Power Race Medium Type Voor: Power Race Medium Achter: Power Race Medium Prijs v/a: € 233,- / € 297,50 Info: www.michelin.nl GEGEVENS Afmetingen: voor 120/70 ZR 17; achter 180/55 ZR17 Gewicht v/a: 3,8 kg / 5,8 kg Productiedatum v/a: week 22-2005 / week 23-2005 Land van herkomst: Frankrijk Bandenspanning circuit v/a: 2,0/1,8 bar BEOORDELING Gedrag in bochten 160 punten, 4e plaats Zoals bekend haalt de Power Race in de multicompound versie geen rare stunts uit. Na een onzekere opwarmperiode stuurt hij goed hanteerbaar het circuit rond. Slechts bij het rijden op de limiet springt de achterband tijdens het uitaccelereren iets opzij, maar blijft daarbij beheersbaar. Het slijtagebeeld laat helaas lichte scheuren langs de dwars lopende naden zien. Test nat wegdek* 61punten, 5e plaats De Michelin legt de natte test weliswaar zonder veiligheidrelevante mankementen af, maar kan de kwaliteiten van de koplopers bij lange na niet evenaren. [Logo MotoPlus]-oordeel Met over het algemeen goede tot zeer goede resultaten gedurende de circuittest zijn de voordelen van de Michelin duidelijk gedefinieerd. Voor het rijden in de regen of voor regulier gebruik zijn er echter betere alternatieven op de markt. PIRELLI Dragon Supercorsa Pro Type Voor: Dragon Supercorsa Pro Achter: Dragon Supercorsa Pro Prijs v/a: € 184,- / € 238,- Info: www.pirellityre.com, tel. 0413-255400 GEGEVENS Afmetingen v/a: 120/70ZR17 / 180/55ZR17 Gewicht v/a: 4,1 kg / 6,0 kg Productiedatum v/a: week 6-2006 / week 50/2005 Land van herkomst: Duitsland Bandenspanning circuit v/a: 2,3/2,1 bar BEOORDELING Gedrag in bochten 164 punten, 2e plaats De op sommige supersporters standaard gemonteerde Dragon Supercorsa Pro slaat op het circuit geen slecht figuur. Terwijl de grip vergelijkbaar is met die van de Metzelers, is de hanteerbaarheid een stuk taaier. De Pirelli heeft over de hele linie meer stuurkracht nodig en is ook net iets minder stabiel en precies te sturen bij het uitaccelereren. Het schoeisel komt je echter tegemoet met uitstekende beheersbaarheid, wanneer je per ongeluk net iets over de grens gaat. Het slijtagebeeld laat opgerulde randen zien, niet helemaal perfect dus. Test nat wegdek* 73 punten, 4e plaats In de regen verbaast de goed beheersbare Supercorsa Pro bij het rijden op de grens. Zijn voorganger, de Supercorsa zonder Pro, beheerste deze oefening bij lange na niet zo goed. [Logo MotoPlus]-oordeel De hobbyracer zal zich met de goedmoedige en grijpgrage Pirelli op zijn gemak voelen en kan nu ook zonder angst tijdens een regenbui op de motor springen. *Bandenspanning 2,3 bar voor en 2,5 bar achter [Unterschrifte] [Unterschrift Seite 80-81} [Bild liegende reifen an rechter Seite der Spread nicht gebrauchen!] Niet met alle banden was het rijden door de regen een pretje. [Bild Seite 84, nur gebrauchen wenn genügend raum ist] Één motor, twee testrijder en zes sets banden – de belangrijkste ingrediënten voor een bandentest.

Lees meer over

Triumph Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Triumph Daytona 660

Eerste Test Triumph Daytona 660

28 maart, 2024

Ook Triumph wil een graantje meepikken in het groeiende segment van betaalbare sportieve motorfietsen. Waar de ...
Eerste Test Yamaha MT-09

Eerste Test Yamaha MT-09

29 februari, 2024

Time flies when you’re having fun! In dat licht beschenen biedt Yamaha’s MT-09 klaarblijkelijk rijplezier ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-