Bandentest Metzeler Karoo Street
Met de Tourance Next heeft Metzeler een best wel populaire straat georiënteerde band voor het allroadsegment in huis. En met de Karoo 3 een band waarmee je met je adventure probleemloos dwars door het Afrikaanse continent over het zwaarste terrein kunt ploegen. En deze nieuwe Karoo Street dan, vraag je je wellicht af? Die dicht het gat tussen beide!
‘An offroad tyre with on-road performance’, zo presenteert Metzeler de jongste telg in haar allroad/adventure gamma, deze Karoo Street. Een pakkende slogan, die redelijk veelzeggend is in dit geval. De Karoo van Metzeler betreft een lijn offroad-banden, met in de gelederen onder meer de Extreme (hardcore rallyband) en de Karoo 3, met een zeer grof noppenprofiel. Ook deze nieuwe Karoo Street oogt met zijn nog altijd zeer grove profiel als een offroadband, maar ondanks dat je er wel degelijk een serieus stukje mee kunt rijden in het terrein, ligt het inzetgebied toch primair op het asfalt. Enigszins vergelijkbaar dus met de Tourance Next uit huize Metzeler, die is echter zowel qua gebruiksgebied als optisch nog véél meer op het asfalt gericht.
Zoals gezegd dicht de Karoo Street dus het gat tussen de Tourance Next en de Karoo 3, waarbij ook het uiterlijk een prominente rol. Dat klinkt wellicht wat vreemd, maar een blik op de allroad bandenmarkt leert dat de gedachte misschien helemaal zo vreemd nog niet is. De laatste pak ‘m beet tien jaar groeit het allroad-segment flink, maar waar eigenaren in het begin vooral standaard, nagenoeg volledig op het asfalt gerichte allroadbanden om de velgen lepelden, offroad kwam je immers toch niet, groeit de laatste jaren de vraag naar on-/offroad banden. Men wil meer uit de allroad motorfiets halen, het avontuur tegemoet dus, om er maar eens een cliché tegenaan te gooien. Een trend die je ook terugziet bij de motoren zelf, waar een groeiende aantal adventure-modellen wordt gepresenteerd, zoals de Ducati Multistrada 1200 Enduro Pro, Honda Africa Twin, KTM Adventue R’s en de Triumph Tiger XC-lijn. Machines die duidelijk beter voor een uitstapje op het onverhard zijn geprepareerd dan de klassieke allroad. En hoewel de meeste kilometers nog altijd op het asfalt worden afgelegd, wil je in het terrein natuurlijk wel een beetje het potentieel van de machine kunnen benutten en dat vraagt nu eenmaal om speciaal schoeisel. Daarnaast is er, zoals al licht aangestipt, ook nog het stukje optiek. Een beetje stoer, grof geprofileerd rubber rond de velg doet zo’n adventure alleen maar goed. En niet alleen adventures, Metzeler hoopt met de Street ook een graantje mee te pikken van de hele retro-trend, met name op het gebied van scramblers, die de laatste jaren als ware paddenstoelen uit de grond schieten.
Het nadeel van offroad georiënteerde banden is dat ze over het algemeen de tendens hebben beduidend minder frivool en strak te sturen dan een reguliere straatband, en vaak ook wat luidruchtiger zijn. Dat zou met de Karoo Street nu verleden tijd moeten zijn: de rijeigenschappen van een wegband, zonder heel veel op de offroad capaciteiten in te boeten. En dat alles uiteraard verpakt in een stoer jasje!
Die ‘best of both worlds’-benadering vraagt ook om een tweeledige aanpak. Zo is het (hogere) contour van de band gebaseerd op dat van een sport-toerband, meer specifiek op dat van de Tourance Next. Een band die bekend staat om zijn goede handling en rijeigenschappen. In de allroad-bandentest van 2016 (zie MotoPlus 13/2016) eindigde de Tourance Next bijvoorbeeld op een gedeelde tweede plaats op het onderdeel straat/praktijk, zowel in nieuwstaat als met vierduizend kilometer achter de kiezen.
Het groevenpatroon daarentegen is afgeleid van dat van de Karoo 3, aangepast uiteraard aan het nieuwe inzetgebied waarbij onder meer is gekeken naar een zo gelijkmatig mogelijke slijtage en de stabiliteit op hoge snelheid, evenals de stuur-eigenschappen op het asfalt en een zoveel mogelijk tractie offroad. Om met dat laatste te beginnen, de Karoo Street heeft niet alleen heel brede dwarsgroeven in het midden van het loopvlak, maar ook een variabel patroon van de verschillende blokgroepen, evenals een V-vormig blokprofiel. Richting de wangen versmallen de dwarsgroeven juist, voor een groter contactvlak onder een hellingshoek, wat voor meer grip en stabiliteit zorgt. De profielblokken in het midden zijn daarnaast groter dan die op de zijkanten, wat enerzijds de levensduur en anderzijds de rechtuitstabiliteit ten goede komt, iets waaraan ook de lengtegroeven bijdragen.
Opvallend is dat Metzeler qua constructie niet voor één en dezelfde opbouw kiest. De grootste 90/90-21 voorband heeft namelijk een diagonale karkasbouw met extra gordellaag, de overige, kleinere maten daarentegen hebben een radiale karkasbouw met nul-graden staalgordel met Interact-technologie, waarbij de staaldraden op de verschillende zones een verschillende spanning hebben, hoger richting het midden, lager aan de zijkanten.
Op compoundgebied bewandelen alle maten overigens wel dezelfde weg. Metzeler kiest daarbij niet voor een dual-compound, maar voor één en dezelfde. Eentje uiteraard met een hoog aandeel silica, dat de band onder koude en natte omstandigheden soepel houdt en daarmee voor een flinke portie grip zorgt. De zoektocht naar avontuur vindt immers niet enkel onder een strakblauwe hemel plaats.
Tot zover de theorie! Het Italiaanse eiland Sicilië is gastheer voor het praktijkgedeelte van deze eerste kennismaking. Een omgeving die zich daarvoor trouwens perfect leent. Metzeler prijst de band zelf aan onder de paraplu genaamd ‘expedition’, ofwel een ontdekkingstocht waarbij het offroad niet wordt geschuwd. En met de Etna, talloze brede rivierbeddingen die buiten het smeltwaterseizoen grotendeels droog staan en diverse andere uitdagende paden en wegen lijkt het eiland de aangewezen plek voor een kortstondige ontdekkingsreis.
Daarvoor staat een uitgebreid testpanel ter beschikking, bestaande uit onder meer diverse KTM Adventures, Ducati Multistrada’s (950 en 1200), Honda Africa Twin’s en uiteraard de nodige BMW GS’en.
Een flinke 160 testkilometers op en rond Europa’s een na grootste vulkaan staan er op het programma, waarvan het eerste deel wordt afgelegd op een KTM 1090 Adventure R, die met zijn spaakwielen, 21-inch voor en 18-inch achter, het echte terreinwerk hoog in het vaandel heeft staan. En dat is maar goed ook, na nog geen kilometer rijden dient de eerste offroad passage zich namelijk al aan in de vorm van een breed gravelpad, gelardeerd met diepe plassen water. En niet alleen diep, ook nog eens volledig troebel en gevuld met dikke keien. Voorzichtigheid geboden derhalve, enkel op de tussenliggende weggedeelten kan het gas er even op. Voldoende ook om te merken dat het met de offroad tractie van het rubber wel goed zit. Een beeld dat wordt bevestigd wanneer we niet veel later door een brede rivierbedding rijden. De band bijt zich stevig vast in de kiezelondergrond en zet het vermogen van de 125 pk sterke V-twin merkbaar makkelijk om in voorwaartse drang, bijna als een volwaardige noppenband. Die vergelijking geldt dan voornamelijk voor de achterband. De KTM stuurt gewillig rond rotsen en grote stenen, maar mist natuurlijk wel de ‘scherpte’ qua sturen van hardcore noppenschoeisel. Ondanks dat het stuk te kort is om echt diepgaande uitspraken over de offroad-capaciteiten te kunnen doen, laat de Street wel zien absoluut meer in zijn mars te hebben dan de klassieke allroad-banden, heel wat meer zelfs.
Maar, zoals gezegd, het gros van de kilometers wordt door de moderne globetrotter nog altijd op het asfalt afgewerkt. Ook daar laat de band zich van een prima kant zien. Blijft bijvoorbeeld op hoge snelheden mooi stabiel en heeft ook nauwelijks last van het ‘zingen’, zoals je dat van sommige grof geprofileerde banden kent. Hoewel niet super lichtvoetig, stuurt de Karoo Street wel makkelijk in, laat zich energiek, zonder al teveel inzet omgooien en rolt ook heel mooi neutraal over zijn volledige hellingshoekbereik af. De temperatuur op de hoger gelegen delen van de Etna komt nauwelijks boven het vriespunt, maar het rubber weet verrassend veel grip te genereren waardoor je er in de bochtenslingers een behoorlijk energiek tempo op na kunt houden. Ongeacht of je op een Tiger 800, BMW F800GS of een zwaardere 1290 Super Adventure rijdt, de rijeigenschappen zijn mooi voorspelbaar en dat schept het nodige vertrouwen. Ook op de natte, zeer koude gedeeltes richting de top van de vulkaan is de grip prima, waarbij het grensbereik gevoelsmatig behoorlijk breed is. Daarbij wel de aantekening dat de dienstdoende testrijder waarschijnlijk wat meer reserves in acht neemt, dan het rubber potentieel aan kan. We heten niet allemaal Valentino Rossi immers…
Terug naar de hamvraag: combineert de nieuwe Karoo Street nu het beste van twee werelden? Een volmondig ‘ja’ zou wat kort door de bocht zijn, daarvoor was de testrit net aan de iets te korte en ook wat rommelige kant, maar het komt wel verdomd dicht in de buurt. Ondanks het behoorlijk grove profiel presenteert de Street zich op het asfalt als een relatief lichtvoetige, stabiele band, die heel wat meer aan kan dan de gemiddelde adventure-rijder er van zal eisen. En exact datzelfde geldt ook voor de offroad-prestaties, de duinen in Mauretanië of compleet verregende kleiwegen zul je er niet mee bedwingen, maar over gravel- en steenslagwegen een retourtje Kaapstad doen? Geen probleem. En dat is al avontuur genoeg, toch?