+ Plus

Angekleed staat netjes: Kawasaki ER-6n

Een degelijke alleskunner zonder opsmuk of poeha, dat is een notendop Kawasaki’s ER-6n. Toch is er voor deze ‘instapper’ een breed scala aan accessoires leverbaar, waarmee je hem net even wat completer en breder inzetbaar maakt.KAWASAKI BAGAGEREKHet is misschien niet de meest elegante bagageoplossing, dit rek van Kawasaki zelf, maar functioneel is het wel. Het rek heeft een redelijk oppervlak en meer dan voldoende mogelijkheden om een sjorband aan te bevestigen. Daarnaast heeft het twee lange handgrepen en dat is weer handig als je eens met z’n tweetjes op pad bent. Prijs: € 100,80Info: www.kawasaki.nl [Detail 03 + 04]KAWASAKI COVERSDat niet alles functioneel hoeft te zijn om een toegevoegde waarde te hebben, wordt onderstreept door deze reservoircover en stuurbrug die het uitzicht op de cockpit een stukje opfrissen. Beide zijn gemaakt van geanodiseerd aluminium en zijn voorzien van een laser gegraveerd Kawasaki logo. Echte afmakertjes dus. Prijs reservoircover: € 20,95Prijs stuurbrug: € 61,20Info: www.kawasaki.nl [Detail 13]LSL VOETSTEUNENRem/schakelsets ogen goed, maar zijn in de regel geen goedkope aanschaf. Wil je niet te veel uitgeven en toch een iets andere aanblik, dan zou je ook kunnen overwegen om het alleen bij vervangende voetsteunen te houden. Wij probeerden dit sportieve setje van de Duitse specialist LSL. Deze lichte en netjes afgewerkte steunen zijn eenvoudig te monteren en bieden door het ruige profiel prima grip aan de zool van de laars. De voetsteunen zijn er in de kleuren zilver, zwart, titanium, rood, blauw en goud. Prijs per set: € 53,-Info: www.tech-line.nl [Detail 01]KETTINGCOVERHet standaard kettingscherm van de ER-6n is van zwart kunststof, degelijk maar niet echt spannend. Fraaier wordt het met dit strak gesneden aluminium exemplaar met gefreesd ER-6n logo, dat eenvoudig op de bevestigingspunten van het originele spatscherm is te monteren. Prijs: € 59,95Info: www.motozoom.nl [Detail 02]RG-RACING CRASHPADSNu is een ER-6n niet meteen een machine waarmee je bij voorkeur met de ellebogen door het gras maait, maar een ongeluk zit nog altijd in een klein hoekje en dan kan een stel crashpads natuurlijk goed van pas komen om schade aan frame, kuipwerk en blok te voorkomen. Deze pads van RG-Racing zijn makkelijk te monteren aan de onderste framebuis en steken een behoorlijk stukje uit. Echt goedkoop zijn ze echter niet. Prijs: € 119,95Info: www.splashdesign.nl [Detail 12]VALTER MOTO VORKSUPPORTSEen swingarm is vaak voorzien van boringen, waarin je een stel vorksupports kunt draaien. Hiermee is de motor op een bijpassende paddock-stand te zetten, waarna je hem bijvoorbeeld makkelijk kunt stallen in schuur of garage of eenvoudig de ketting kunt smeren. Daarnaast zijn de door ons gebruikte supports van Valter Moto voorzien van protectie. Dat kost je een stukje meer, maar in het geval van een crash is ook de – doorgaans kostbare – swingarm beschermd. Prijs per set: € 24,05 Prijs met protectie: € 49,95Info: www.motal.nl [Detail 14]GIVI ZADELTASSENBagagemogelijkheden heeft de ER-6n standaard niet. Een makkelijke manier om toch redelijk wat bagage mee te kunnen nemen, is het gebruik van een paar zadeltassen. We probeerden een stijlvol gelijnd setje van het Italiaanse GIVI. De tassen bieden standaard al veel ruimte, maar zijn desgewenst nog ruimer te maken middels een uitschuifbaar compartiment. De tassen hebben verder solide ritssluitingen en stevige handgrepen. Handige draagriemen en regenhoezen worden standaard meegeleverd. Prijs: € 151,-Info: www.hocoparts.com [Detail 05]BOOSTER KOPPELINGSONTLASTEREcht zwaar werkt de koppeling van een ER-6n niet, maar een niet alledaagse verschijning als een koppelingsontlaster is natuurlijk altijd leuk om eens te proberen. Nu zijn deze ontlasters in de regel niet echt goedkoop, maar Booster heeft met € 30,- een alleszins betaalbaar universeel exemplaar in huis. Maar heb je dan ook wat? Het werkt in ieder geval wel, al verdient het niet de schoonheidsprijs. Bovendien ben je wel even aan het knutselen voor het functioneert. Dat begint al met het uitpakken, want een handleiding zit er helaas niet bij. Dat vereist dus enig technisch inzicht en een zekere handigheid. Zo is de koppelingskabel van een motor net iets te dik voor de ruimte in de ontlaster, dus dat is even prutsen. Verder luistert de afstelling vrij nauw, want voor je er erg in hebt moet je het koppelingshendel bijna tegen het stuur trekken voor er wordt ontkoppelt. De stelmogelijkheid zit in het kastje en ook daar heb je behendige vingers voor nodig. Prijs: € 30,-Info: www.splashdesign.nl [Detail 06 + 07]SW MOTECH QUICK LOCK TANKTASGeen moeilijk gedoe meer met riempjes, gespen en klittenband of magneten die geen grip hebben op een kunststof tank. Het Quick Lock systeem van SW Motech is even simpel als geniaal. De basis wordt gevormd door een hoefijzervormige ring die je op de bevestiging van de tankdop monteert. De ring vormt trouwens geen belemmering bij het openen en sluiten van de tankdop zelf. Op het kunstsof hoefijzer kun je eenvoudig een breed scala aan bijpassende tanktassen vast klikken. Inmiddels zijn er ook al diverse uitbreidingen op het systeem verkrijgbaar, zoals een standaard om een camera aan te bevestigen en een op het 12V-circuit aangesloten elektronische variant. Op die laatste kun je weer accessoires als een navigatiesysteem, een mobiele telefoon of tanktasverlichting aansluiten. Prijs tanktas: v.a. € 59,95Prijs tankring: € 19,95Info: www.splashdesign.nl [Detail 09 + 10]RVS KENTEKENPLAATHOUDERAls er tegenwoordig iets fantasieloos is aan een motorfiets, dan is het vaak met afstand de kentekenplaathouder. Zwart, langgerekt en lomp. Afzagen is meestal geen charmante optie, vervangen uiteraard wel. Deze houder van MDI sluit mooi aan op de bevestigingspunten van de originele kentekenplaathouder en laat de kentekenplaat mooi op het kontje van de ER-6n aansluiten. De twee vervangende knipperlichten maken het verhaal compleet. Die knipperlichten heb je hoe dan ook nodig, aangezien de originele lampjes niet op de houder passen. De bevestiging van het geheel is vrij eenvoudig en wijst zichzelf. Prijs kentekenplaathouder: € 69,-Prijs knipperlichten: € 25,-Info: www.mdi-online.nl [Detail 15]ACHTERSPATBORDStandaard is de ER-6n niet voorzien van een achterspatbord, maar het gat tussen achterwiel en zadel wordt met zo’n hugger wel mooi ‘opgevuld’. Bovendien oogt het totaal een stukje sportiever. De montage is echter wel een klusje waar je even de tijd voor moet nemen om het netjes te doen. Prijs: v.a. € 145,-Info: www.mdi-online.nl [Detail 16]FAR OVAL SOFTLINE SPIEGELSAangezien de ER-6n is voorzien van in de zijpanelen geïntegreerde richtingaanwijzers is een setje spiegels met ingebouwde knipperlichten misschien iets te veel van het goede, maar dit setje van het Italiaanse FAR is meer dan de moeite waard. Bovendien kun je nooit genoeg verlichting hebben, nietwaar? Maar desgewenst zijn deze Oval Softline spiegels ook zonder knipperlichten verkrijgbaar, de hier afgebeelde spiegel is slechts één van de vele variaties. Naast versies met en zonder verlichting zijn de spiegels ook in diverse materiaalsoorten en kleurstellingen leverbaar. Het zicht in de spiegels is goed, al is het blikveld door de smallere vorm natuurlijk wel iets beperkter dan met de standaard spiegels het geval is. Hinderlijk trillen doen ze in ieder geval niet. Prijs per set: v.a. € 105,50Info: www.cyccon.com [Detail 11]REMUS REVOLTUION SLIP-ONDe Remus Revolution slip-on zorgt voor wat leven in de ER-brouwerij. Het geluid van de paralleltwin krijgt een wat donkerder timbre en ook de prestaties krijgen een duwtje in de rug na de montage van deze goed ogende Remus. Bovenin zit een stukje winst, maar de grootste sprong voorwaarts wordt in het belangrijke middengebied, zeg maar het dagelijks gebruiksgebied, gemaakt. Wij monteerden een titanium uitvoering, maar deze Revolution is er ook in aluminium en RVS/zwart. Prijs titanium uitvoering: € 491,50Info: www.hocoparts.com [Auspuff] OOK GEPROBEERDAKRAPOVIC SP-SERIES SLIP-ONNaast de Remus Revolution monteerden we ook nog een slip-on demper uit de SP-Series van het Sloveense Akrapovic, momenteel een van de snelst groeiende uitlaatfabrikanten. Deze netjes afgewerkte titanium demper is makkelijk te monteren, produceert met dB-killer een goed in het gehoor liggende sound en bevordert uiteraard de prestaties van de Kawasaki een beetje. Op top komt er een beetje winst bij, maar belangrijker is echter de winst die in het middengebied wordt geboekt. Rond de 5500 toeren komt er bijna 4 pk bij, terwijl de Kawasaki in het hele middengebied iets beter presteert. Prijs: € 416,50Info: www.gpproducts.nl

Lees meer over

Kawasaki ER-6N

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...