+ Plus

Alpenmasters metingen

TEST ALPENMASTERS METEN IS WETEN TOT AAN HET GAATJE Ontelbare metingen. Bij elkaar 350 ronden over het 66 km lange parcours. Het leverde een enorme berg data op. En uitgebluste testrijders en duopassagiers. Want juist bij het rijden in de bergen speelt de duopassagier een grote rol, daarom zijn veel metingen dus ook uitgevoerd met een duopassagier. Hieronder in het kort de uitleg van alle metingen. In de snelle slalom zijn naast de tijden en snelheden, de rij-indrukken belangrijk voor de eindwaardering. Veel rijwielgedeeltes tonen onder belasting snel hun zwakten, bijvoorbeeld als vering en demping te zacht zijn uitgevoerd. De topcijfers voor de Fireblade verrasten ons niet. Wat ons wel verbaasde was hoe ver de R1200S in zijn categorie van de top verwijderd was. De sportboxer wordt zelfs door een kleine allrounder als de Kawasaki ER-6f afgetroefd. De dikke toerfietsen doen het wel erg goed en de kleine Deauville compenseert het gebrek aan vermogen door een prima handelbaarheid. Op de cirkelbaan krijgen op comfort afgestemde machines vaak problemen. Onder belasting kunnen ze niet plat genoeg door gebrek aan grondspeling. Hier zetten straf afgeveerde supersporters de beste tijden, maar ook een sportieve allrounder als de F800 kan goed meekomen met de snelsten. Hij presteert duidelijk beter dan zijn boxerbroer. Onderin vinden we de Ducati Monster terug, waarvan de jiffy door de te slappe achtervering al snel vonkenregens trekt. Zelfs de comfortabel afgeveerde Deauville is door meer grondspeling sneller dan de Monster. Het meten van de rijdende acceleratie werd ook aan de bijzondere omstandigheden aangepast. Zo moesten de motoren hun koppel waarmaken door een 11% stijgende helling te nemen. Met passagier natuurlijk. De rijdende acceleratie van 50 naar 100 km/uur in de hoogste versnelling werd op een recht eind net onder pashoogte van de Stiftser Joch gemeten. Dat was op circa 2300 meter boven zeeniveau zodat de invloed van de ijle lucht ook meetbaar zou zijn. Het brandstofverbruik tijdens deze Alpenmasters is niet vergelijkbaar met onze gewone metingen. Ze werden met een rustige rijstijl bepaald tijdens het ronden van het 66 km lange testparcours. Wie er echt voor gaat komt met een aanzienlijk hoger verbruik uit de bus. Opvallend is dat de door ons gemeten verbruikswaarden nauwelijks verschillen van die op vlak terrein. Blijkbaar worden lange stijgingen in praktijk gecompenseerd door lange afdalingen. Maar er waren een paar uitschieters. Zo had de Kawasaki ZZR1400 met een verbruik van iets minder dan 1 op 14 de meeste dorst, maar door de 22 liter tank komt de viercilinder daar nog ruim 300 km ver mee. De zuinigste motor was ook een Kawasaki: de ER-6f liep bijna 1 op 24,5! Met een volle tank als begin is dat goed voor 380 km rijplezier. Als de drie hier geteste categorieën vergeleken worden blijken de kleine allrounders zuinig met hun brandstof omgaan en minder dan 1 op 20 te verbruiken. Veel cilinderinhoud en een hoog gewicht moeten betaald worden. Niet alleen bij aanschaf, ook per kilometer! Ook als het op maximale belading aankomt, zit de ZZR1400 laag op de ladder: 175 kg is gewoonweg te weinig. Met twee normale opzittenden is er alleen nog maar marge voor een tandenborstel en een creditcard. De ER-6f doet het nauwelijks beter; daar begint het overgewicht al vanaf 200 kg. De K1200GT, RSV1000R en de FJR1300 zijn op dit vlak voorbeeldig. Onder de allrounders valt de F800S met zijn zithoogte van 830 mm op. Mensen met korte benen kunnen daarmee in de problemen komen. Voor hen zou de lichte en lage Monster een betere keuze zijn. De toeristen en de sport/toermotoren wegen allemaal veel. Zelfs de “kleine” Deauville zet een stevige 257 kg op de schaal. De sportmotoren zijn aanzienlijk lichter, maar hebben niet per definitie een minder zithoogte. Desondanks zijn ze ook voor minder grote berijders eenvoudiger overeind te houden omdat de buddyzits smaller zijn en de benen dus makkelijker de grond raken. De grondspeling telt zwaar mee in de test. In de Alpen kun je soms gedwongen worden even een stukje off-road te moeten rijden. En ook bij het rangeren op oneffen bodem is wat grondspeling erg wenselijk. De BMW R1200S lijkt met zijn 17 cm grondspeling bijna een off-road-motor. Maar toch is bij alle deelnemers voorzichtigheid een vereiste, anders houdt de pret al op wanneer je een onverhard parkeerterrein van een hotelletje opdraait… ALPENMASTERS 2006 DEEL 2 In MotoPlus nr. 16 van woensdag 20 september lees je deel 2 van deze uitgebreide test. Daarin komen de laatste twee categorieën aan bod. Plus natuurlijk de grote finale. ALL-ROADS BMW R1200GS Adventure Buell Ulysses XB12X KTM 950 Supermoto Suzuki V-Strom 650 ABS BIG BIKES Honda CBF1000 Suzuki Bandit 1200S Triumph Speed Triple Yamaha FZ1 DE FINALE Drie van de vijf finalisten zijn al bekend: de BMW F800S, de Honda Fireblade en de BMW K1200GT. Welke twee andere motoren halen verder de Alpenmasters-finale? En wie wint die finale uiteindelijk? Blijkt minder toch weer meer te zijn, zegeviert de techniek op zijn best of wordt het misschien wel de meest comfortabele die wint? Lees het in MotoPlus nr. 16.

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...
Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...