+ Plus

Alpenmasters 2007: enduro / funbikes

Waar bochten tricky en extreem krap kunnen zijn en het wegdek op een maanlandschap lijkt, daar zijn enduro’s en funbikes helemaal in hun element. Zouden de Franse Alpen er speciaal voor gemaakt zijn?Vlak voor het via een langgerekte rechterbocht en een smalle brug steil omhoog gaat naar de top van de Col du Galibier, buigt er een smal kiezelpad linksaf naar het 500 meter hoger gelegen Camp des Rochilles. Even is er een moment van aarzeling. Links of rechts? Enduro-terrein of funbike-land? Offroad-akkers of bochten surfen? De KTM-rijder hakt de knoop door, geeft als eerste gas en slaat rechtsaf. Kart op twee wielen De beslissing van de KTM-rijder is een wijze. De KTM 690 Supermoto is al zijn vezels en aderen een pure funbike, niets meer en niets minder. Het 66 pk sterke motorblok breekt duidelijk met alle klassieke ééncilindertradities. De éénpitter klimt met een tot dusver ongekende nonchalance en voortvarendheid door de toeren, ademt bij 5500 tpm nog eens diep in en trekt 2500 toeren later met vol vermogen aan de ketting. De koppeling werkt vederlicht, de versnellingen vallen vanzelfsprekend op hun plek. Door de goede anti-hop-koppeling en de slechts geringe neiging tot bokken, draait de KTM bijna zo neutraal als blok met meer cilinders. Het rijwielgedeelte sluit naadloos aan op het karakter van het blok. Als rijder zit je weliswaar ver naar voren, maar de zit is ergonomisch zeer doordacht. Het voorwiel wordt stevig tegen het asfalt gedrukt, waardoor je je steeds met veel vertrouwen in het bochtengeweld stort. De WP voor- en achtervering strijkt de kleinste hobbels nog mooi glad en overtuigt door het uitstekende aanspreken en de ruime dempingreserves. De voorrem is goedmoedig en solide, maar de achterrem reageert wat giftig. De Supermoto schiet als een bliksemschicht door het landschap. Hij is super wendbaar en verslindt bochten met de directheid van een kart. Maar pret heb je alleen als je het gas er steeds met een portie bravoure op laat staan. Een gematigd tempo beantwoordt de KTM met een nerveus wiebelig rijgedrag. Alles of niets luidt het devies! In het zadel van de Supermoto ervaar je honderd procent bochtenpret, maar voor een langere trip komt de Oostenrijker simpelweg te kort.Nog een feestbeestOok de Kawasaki Versys is meer funbike dan enduro. Maar de Kawa is duidelijk stukken minder radicaal dan de KTM. De twin perst er op de vermogensbank 68 pk uit, presteert onderin en in het middengebied beduidend beter dan de KTM en is ook op de tussensprints sneller. De Versys hangt ongelooflijk zuiver aan het gas, vertoont bij het aansnijden van bochten nauwelijks lastwisselreacties en verrast in de Alpen met een enorme zuinige consumptiepatroon. Gemiddeld reden 1 op 21,7 en daarmee kom je op een actieradius van dik 400 kilometer. Die kilometers rollen uitermate licht en aangenaam onder de wielen door. De zit op de Versys is comfortabel en lekker rechtop. Ook een duopassagier heeft volop ruimte. Jammer dat de maximale belading met 179 kilo wat aan de krappe kant is. Het geslaagde compromis tussen een redelijk stugge veerafstelling en toercomfort zorgt samen met de uitgewogen balans voor neutrale stuureigenschappen en een flinke dosis rijgenot. Zet je er ouderwets de sokken in, dan laat de voorvork vooral op slecht wegdek wat steekjes vallen en begint te stuiteren. Ook de voorrem toont zich dan niet van zijn beste kant. Het onduidelijke drukpunt en de lange hevelweg zorgen er mede voor dat de Versys in de Alpen toch een beetje teleurstelt. Toerbuffel of enduro?Vergeleken met de Kawasaki Versys is de Honda Varadero met zijn Rubensiaanse 283 kilogrammen een enorme brok motor. Duidelijk geen fiets voor het betere acrobatische balanceerwerk en al helemaal niet voor het terrein. Eenmaal aan de rol wordt die massa aanzienlijk geneutraliseerd, maar een super hanteerbaar speeltje wordt de Varadero nooit. Toch is deze kolos redelijk licht, beheerst en aangenaam rond te sturen. Met een stoïcijnse rust en gevoelsmatig haast losgekoppeld van het wegdek pakt deze 1000 zijn kilometers. Hobbelig asfalt wordt comfortabel geabsorbeerd en de veerelementen voelen zelfs bij volle belading nog verrassend zeker aan. Bochten worden vanzelfsprekend gerond en ook krappe haarspelden gaan er als zoete koek in. Ook het blok doet met zijn zijdezachte gasrespons een belangrijke duit in het Varadero-zakje. De 93 pk’s gaan zeer gelijkmatig te werk, laten zich vlot mobiliseren en zijn eigenlijk meer dan voldoende voor de meest uiteenlopende dingen.Op pittige afdalingen hebben de remmen de zaak goed in de greep. De gecombineerde remmen met ABS werken erg fijngevoelig en staan zelfs op rolsplit nog korte remwegen toe. Met zijn goed beschermende stroomlijn doet de dikbuikige Varadero het niet alleen voorbeeldig op lange trips, maar komt ‘ie ook met verrassend gemak over de Alpen. Zijn je ambities niet al te sportief, dan zit je in het zadel van de Varadero uitstekend!Het is de mix die het ‘m doetDe Tiger heeft wat de Varadero te kort komt voor de winst in deze klasse: minder gewicht bijvoorbeeld. De 236 kg zorgt samen met de koppelsterke, 119 pk metende driecilinder voor een opzwepende rijsensatie. De fantastisch hees briesende triple hangt zeer energiek en direct aan het gas, levert vlak boven het stationair toerental al bruikbaar vermogen en sleurt er volgens door het hele bereik indrukwekkend hard aan. Het is bijna verslavend om bochten keer op keer als een roofdier op strooptocht te bespringen. De ‘twee-vinger-voorrem’ is haast perfect afgestemd op de kracht van de driepitter. De rem vraagt weinig kracht, werkt precies en vertraagt uitermate doeltreffend. Prettige bijkomstigheid zijn de fijne regelintervallen van het aangenaam werkende ABS. De tamelijk stugge voorvork biedt glasheldere feedback en geeft niet alleen vanuit sportief oogpunt een goed en zeker gevoel. Het enige minpunt aan het overwegend stabiele, precieze en handelbare rijwielgedeelte is de niet helemaal overtuigende achterschokdemper, die onder zware belasting behoorlijk in elkaar lijkt te zakken. Vergeleken met de zitpositie op de Vardero is de actievere zit van de Triumph haast op maat gesneden. Het zadel is beduidend minder zacht gepolsterd dan dat van de Honda, maar voelt desondanks heel aangenaam aan. Het plekje voor een passagier is evenwel iets minder attractief. De sportief gesneden stroomlijn biedt goed bescherming tegen de elementen en de Triumph heeft een completere uitrusting dan de Varadero. Van de volledig instelbare vering en het multifunctionele dashboard tot de middenbok: de Tiger scoort duidelijk meer punten als het op compleetheid aankomt. Zo hengelt de statige Brit puntje na puntje binnen en verzekert zich zo nipt van een plekje in de grote finale. [Text FAZIT bei Punktewertung]CONCLUSIEMet slechts een puntje verschil laat de Triumph Tiger de Honda Varadero achter zich en rijdt zo als klassenwinnaar de Alpenmaster-finale binnen. De dynamische, sterke en op alle fronten dominerende driecilinder en de uiterst precieze stuureigenschappen van de Tiger geven uiteindelijk de doorslag boven de betere wind- en weerprotectie en het zitcomfort van de Varadero. De Versys, vooraf door veel testers getipt als mogelijk opvolger van de Suzuki DL650 V-Strom als Alpenmaster, stelde in de Alpen teleur qua vering en remmen. De KTM is domweg te sportief en heeft een te beperkt gebruiksgebied. [Bei Leistungsgrafik][Rot]Honda Varardero 100068,7 kW (93 pk) bij 7800 tpm100 Nm bij 5800 tpm[Grun]Kawasaki Versys49,7 kW (68 pk) bij 7900 tpm65 Nm bij 7100 tpm[Gelb]KTM Supermoto48,2 kW (66 pk) bij 7500 tpm68 NM bij 5900 tpm[Blau]Triumph Tiger87,8 kW (119 pk) bij 9300 tpm97 Nm bij 7300 tpm[Im Kasten bei jedem Motorrad][Bild: Honda Varadero_08_jk]HONDA VARADERO 1000Tweecilinder, 996 cc, 94 pk, 98 Nm, 283 kg, max. belading 190 kg, ABS, NL € 12.840,-, B € 11.700,-+ Gecultiveerd blok+ Sterk bij doortrekken+ Geringe lastwisselreacties+ Comfortabele veerafstelling+ Licht en zeker stuurgedrag+ Fijne remmen – Hoog gewicht- Zwaar bij manoeuvreren- Matige uitrusting[Bild: action 327]KAWASAKI VERSYSTweecilinder, 649 cc, 64 pk, 61 Nm, 210 kg, max. belading 179 kg, ABS, NL € 8498,-, B € 7590,-+ Sterk in tussensprints+ Gering verbruik, grote actieradius+ Comfortabele zitpositie+ Licht en zeker te manoeuvreren – Stuiterende voorvork- Slechte doseerbare, vage voorrem- Max. belading te gering[Bild: action 353]KTM 690 SUPERMOTO Eéncilinder, 654 cc, 64 pk, 65 Nm, 163 kg, max. belading 187 kg, NL € 9490,- , B € 8360,-+ Levenslustig, sterk blok + Super handelbaar+ Stabiel rijwielgedeelte+ Goed afgestemde, fijngevoelige veerelementen- Blok niet erg sterk in tussensprints- Op den duur oncomfortabele zitpositie- Geen wind- en weerprotectie [Bild: action 373][Mit Alpenmaster logo]WINNAAR ENDURO’S/FUNBIKESTRIUMPH TIGERDriecilinder, 1050 cc, 115 pk, 100 Nm, 236 kg, max. belading 192 kg, ABS, NL € 12.790,-, B € 11.390,-+ Zeer sterk op tussensprints+ Fantastische vermogensontplooiing+ Enorm veel stuurprecisie en feedback+ Fijngevoelige, krachtige remmen+ Complete uitrusting- Demping achterschokdemper te licht, vooral bij belading- Tikje hoog verbruik- Matig duocomfort[Opener Bild: 4er 172, Bisschen von oben und unter abschnieden, weil da noch Text unter muss. Kein Unterschrift][4er 151 als Einsatz auf Opener, kein Unterschrift][41647 Freistehend untem in Openingsspread][4er 142 Bei Fazit/Conclusie 4e Seite]

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.