+ Plus

Alpenmasters 2007: all-rounders

Robuust, veelzijdig, plichtsgetrouw – in het zadel van deze pittige alleskunners is geen weg te ver, geen pas te steil en is iedere bocht een belevenis. Maar welke van de vier weet de zinnen het meest te prikkelen? De lichte enduro-éénpitter, de hoogtoerige viercilinder Hornet en Fazer of toch de koppelsterke tweecilinder SV650S?Het aanbod scherp geprijsde alleskunners is enorm en onze vier kandidaten vormen daarom ook maar een kleine doorsnee van wat dit segment te bieden heeft. Met een zeer uiteenlopend kwartet – een ééncilinder BMW, Suzuki’s lichte V-twin en twee viercilinder verkoophits van Honda en Yamaha – trokken we over de bergen om na duizend-en-één haarspeldbochten de winnaar van de allrounders aan te wijzenOverspoeld door een heuse enduro-golf, bleven de veelzijdige Scramblers midden jaren zeventig een beetje ontredderd achter. Maar met de G650 Xcountry hebben de Münchenaren de Spartaanse variant van de straatmotor met terreinaspiraties herontdekt. Het recept is even simpel als eenvoudig. Een bullige éénpitter met goede manieren en een sensationeel laag verbruik van 1 op 27 (!) spoort het eenvoudige en comfortabel afgestelde rijwielgedeelte aan tot gestrekte draf. Als rijder zit je lekker rechtop in het zadel en heb je uitstekend vat op het goed gevormde, brede stuur. Prima vooruitzichten dus om met een behoorlijke dosis plezier door de Alpen te sturen.Ook de soepele en zeer comfortabele afstelling van het rijwielgedeelte sluit daar perfect op aan. Dankzij de lange veerwegen worden onregelmatigheden in het wegdek mooi geabsorbeerd en beginnen de wielen alleen op kapotgevroren stukken asfalt en op scherpe randen licht te stempelen. De veerreserves voldoen zelfs bij lichte uitstapjes naast het asfalt. Iets minder voorbeeldig zijn de prestaties van het ABS-systeem. Bij het induiken van de zachte voorvork veroorzaakt het systeem al snel grove regelintervallen en worden kostbare meters remweg verspeeld. Dat de voorrem een enorme dosis handkracht vergt, draagt daar niet in positieve zin aan bij. Pronkstuk tijdens deze bergrit is het motorblok, dat nagenoeg vrij is van lastwisselreacties en al bij heel lage toerentallen krachtig en zelfverzekerd oppakt. De versnellingen laten zich precies en snel in stelling brengen en helpen de 53 pk sterke éénpitter vlot op gang. Maar waar de BMW met haast ongekende lichtvoetigheid door krappe bochten stuurt, is onwil het juiste woord als het tempo een stuk wordt opgeschroefd. En daar win je geen prijzen mee. Plaats vier. Meer zit er niet in.Een wilde horzel in de AlpenWie de CBF600 te tam vindt en de CBR600RR te radicaal, heeft met de nieuwe Honda Hornet 600 misschien wel de beste kaarten in de hand. Goed, de 100 pk sterke viercilinder mag dan een paar steekjes laten vallen in het middengebied, maar vanuit de vele krappe haarspeldbochten is de Honda er steeds als de pinken bij om vlot omhoog te schieten. Hij hangt lekker actief aan het gas en verdwijnt in volle galop al snel uit het zicht van de concurrenten. Een klasse apart in het Alpenlabyrint is het rijwielgedeelte van de Hornet. De handelbaarheid is onder alle omstandigheden op het speelse af en hij is messcherp door bochten te kegelen. Door het enorm uitgebalanceerde karakter en de ruim toereikende demping van de vering blijft de Hornet steeds heel stabiel aanvoelen en is de feedback kraakhelder. Ook oneffenheden in het asfalt brengen deze Horzel niet snel van zijn stuk. Alleen op grove langsgroeven en op door vorst aangetast asfalt wil de direct op de swingarm afgesteunde schokdemper zachtjes wat tikken tegen het achterste geven. Krachtige en transparante remmen, die overigens weinig handkracht vragen, en een uiterst betrouwbaar ABS-systeem maken de toch al niet kinderachtige verzameling positieve rijeigenschappen van de Hornet helemaal compleet. Zo’n partij solide motortechniek in een aansprekend jasje vind je niet snel voor dit geld. Duurt een ritje op de Hornet onverhoopt wat langer dan gepland, dan blijkt de Honda met zijn uitgekiende drie-eenheid van zit, stuur en beenruimte ook nog eens over echte marathoneigenschappen te beschikken. Dat maakt hem mede tot winnaar van deze allround-klasse, met afstand. Concurrentie opgepast! Voor de sportieve fractieAl in de eerste meters wordt duidelijk wat de Suzuki SV650S, in Nederland trouwens alleen met volle stroomlijn verkrijgbaar, nekt: de zitpositie. Door de diep geplaatste clip-ons moet je als rijder ver over de brede en dikke tank reiken, op den duur erg vermoeiend en het maakt de zit nogal inactief. Dat beperkt in het vaak krappe Alpenwerk het zicht naar voren beduidend, waardoor het ook niet altijd even makkelijk is om de juiste lijn te kiezen. Juist in deze Alpentest wegen een goed zicht rondom en een actieve zitpositie zwaarder dan normaal. Een koppelsterke tweecilinder is, ongeacht de cilinderinhoud, in de bergen altijd in het voordeel en dat betekent dat de SV met de beste vermogensafgifte van deze klasse wat punten goed kan maken. Bij het doortrekken eindigt de V-twin door zijn lange overbrenging dan echter weer als laatste. Ook het hoofdstuk rijwielgedeelte eindigt door de ongelukkig gekozen 120/60-voorband en de anonieme, matig doseerbare remmen niet in hosannastemming. Het resultaat: in de afdaling verlangt de SV om een resolute hand bij het aansnijden van krappe bochten. Die pak je met minder precisie dan je eigenlijk zou willen. Ook niet helemaal geruststellend is de neiging van de SV om bij het uitkomen van bochten wijd te lopen. Alleen met zeer nadrukkelijke stuurbevelen laat de Suzuki zich van dat niet bepaald aangename voornemen afhouden. Het uitstekende veercomfort helpt hem wat dat betreft ook niet verder. Toch weet de SV650S beslag te leggen op plek twee en dat dankt hij vooral aan zijn krachtige blok. Beproefd concept opgepeptDe verkoopaantallen spreken duidelijke taal: met de Fazer-modellijn staat Yamaha bovenin de verkooplijsten. Met een gemeten 100 pk en een licht en wendbaar stuurkarakter meldt de S2-versie van de Fazer zich aan het front in de strijd om de Alpentitel. Dat het al in de voorronde misgaat met de Fazer ligt in de eerste plaats aan het blok, dat vanuit haarspeldbochten erg traag op het gas reageert en eerder plichtmatig dan dynamisch voor de dag komt. Dat wreekt zich in het bochtenrijke Alpendecor en wordt nog eens pijnlijk bevestigd bij de acceleratiemeting bergop met passagier in de tweede versnelling. De Fazer lijkt haast uit te drogen en moet lijdzaam toezien hoe zijn concurrenten aan de horizon verdwijnen. Goed, melk je de S2 uit tot in het rode gebied, dan sprint de Yamaha levendig door berg en dal en hoeft ‘ie slechts een paar meter toe te geven op de Honda. Maar dat soort toerentalorgieën maken een ritje door de Alpen tot een uiterst vermoeiende exercitie, waarbij het stroeve schakelgedrag en de duidelijk voelbare lastwisselreacties een extra bron van ergernis zijn. Hou je het tempo bij voorkeur hoog, dan is ook de remwerking storend. Ze overtuigen niet echt en beginnen pas een beetje naar behoren te werken als de remblokken goed heet zijn. Verder kan het Yamaha-ABS qua regelkwaliteit niet concurreren met het Honda-systeem. Tegenover deze zwakke punten staan een comfortabel rijwielgedeelte en een uiterst ontspannen zitpositie. Net als de goede windbescherming van de tophalf zorgen de actieradius, het duo-comfort en de trillingsarme motorloop voor pluspunten. Maar al deze positieve eigenschappen kunnen de zwakke punten van de viercilinder niet verbloemen. De missie van de Fazer S2 strandt op plaats drie. [Bild: 003]BMW G650 XCOUNTRYEéncilinder, 652 cc, 53 pk, 60 Nm, 167 kg, max. belading 168 kg, ABS, NL € 9100,-, B € 8300,-+ Soepel en gecultiveerd motorblok+ Zeer lichte lastwisselreacties+ Overtuigende verbruikscijfers+ Goede handelbaarheid in krappe bochten- Veel kracht nodig bij remmen- Grove regelinterval ABS- Te weinig ingaande demping voor en achter- Banden stuiteren op slecht wegdek[Bild: 096]SUZUKI SV650STweecilinder, 645 cc, 72 pk, 64 Nm, 201 kg, max. belading 199 kg, ABS, NL € 7990,- (in Nederland alleen versie met volle kuip)+ Krachtige, homogene vermogensafgifte+ Goed doortrekken vanuit bochten+ Comfortabele vering- Vermoeiende zithouding- Traag insturen- Weinig feedback voorwiel- Onnauwkeurig sturen op hobbelig wegdek[Bild: 111]YAMAHA FZ6 FAZER S2Viercilinder, 600 cc, 98 pk, 63 Nm, 215 kg, max. belading 182 kg, ABS, NL € 8699,-, B € 7990,-+ Goed veercomfort+ Ontspannen zithouding+ Vibratie- en geluidloos draaiend blok+ Pittig motorblok- Vertraagde gasaanname- Te sterk naar achteren gebogen stuur- Grove regelinterval ABS[Bild: Honda Hornet 600_15_jk][Mit Alpenmaster logo]WINNAAR ALLROUNDERSHONDA HORNET 600Viercilinder, 599 cc, 102 pk, 64 Nm, 207 kg, max. belading 188 kg, ABS, NL € 8450,-, B € 7590,-+ Goede, directe gasaanname+ Pittig motorblok+ Precies en stabiel rijwielgedeelte+ Goede handelbaarheid in alle soorten bochten+ Fijn regelend ABS+ Zeer goede ergonomie- Niet optimaal aansprekende achterschokdemper[Bild bei Punktewertung: 074][Text bei Punktewertung]CONCLUSIEDe bochtenrijke, steile en uitdagende bergwegen scheiden het kaf van het koren. Zo zorgen bijvoorbeeld zitpositie en ergonomie er voor dat je de koe zeker en actief bij de horens kunt vatten – of juist niet. Omdat de dans door de meest uiteenlopende Alpenslingers en over nu en dan zeer hobbelig wegdek ook van ervaren rijders het uiterste vergt, komt alleen die motor voor een finaleplaats in aanmerking die de begrippen rijbaarheid en actieve zekerheid het best interpreteert. In deze klasse heet die motor Honda Hornet 600. [Bei LeistungsGrafik][Blau]BMW G650 Xcountry38,7 kW (53 pk) bij 7600 tpm59 Nm bij 5400 tpm[Rot]Honda Hornet 60073,6 kW (100 pk) bij 12.200 tpm64 Nm bij 10.300 tpm[Orange]Suzuki SV650S55,4 kW (75 pk) bij 8800 tpm65 Nm bij 7200 tpm[Grun]Yamaha FZ6 Fazer S273,6 kW (100 pk) bij 11.900 tpm65 Nm bij 9800 tpm[Text links, rechts und unter Grafik wie bei normaler Tests] [Weiter Bilder verteilen uber die 5 Seiten][Unterschriften][066 gross, ohne Unterschrift][001, ohne Unterschrift][Sonstiges 044, ohne Unterschrift][Sonstiges 097]Aan alles is gedacht, ook aan een vizierenpoetser.[Sonstiges 020]Van onschatbare waarde: een sleutelfiguur.[070, ohne Unterschrift] Plaats hier uw tekst

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.