+ Plus

80e TT Assen: 125cc

Slechts zeven 125 cc-coureurs scoorden in alle zes GP’s WK-punten. Eén van hen is Jasper Iwema. Ook in Assen verzamelde de kleine coureur uit Hooghalen weer drie punten. Vorig jaar zou dat nog een kleine sensatie zijn geweest, inmiddels heeft Iwema zelf de lat een stukje hoger gelegd. Een fantastische zesde trainingstijd wakkerde de hooggespannen verwachtingen nog eens extra aan. “Dit was niet mij beste race”, vond Iwema na afloop. Alsof die hoge verwachtingen als een te strakke stropdas om zijn keel had gekneld, zo leek het zaterdagavond toen Jasper Iwema de balans opmaakte van een zeer bijzonder TT-weekend. Een vervelende rode streep om zijn nek vertelde een ander verhaal. “Toen ik na de race de pitstraat inreed, dat ik dat er iemand aan de vlag trok die ik in de uitloopronde omgeknoopt had. Maar die vlag raakte in mijn achterwiel en ik ging achterwaarts van de motor”, vertelde Iwema met een wrange glimlach. Plat op zijn rug, zo had de 20-jarige coureur zich de 80e Dutch TT niet voorgesteld. In speciale kleuren, met een bedankje aan Jaap Timmer die hem aan het begin van het seizoen hoogstpersoonlijk nog op de deelnemerslijst in de 125 cc had gekregen. De spuiter moest na de training van vrijdagochtend nog in allerijl herstelwerkzaamheden verrichten: Iwema crashte in de tweede vrije training, maar kwam magnifiek terug in de kwalificatie met een zesde startpositie. “Zag er mooi uit, toen ik voor de start even achterom keek en nog zes rijen achter me zag”, grinnikte Iwema. Maar in de race viel er weinig te lachen, merkte hij al direct na de start. Net als eerder dit seizoen verloor Iwema veel plaatsen toen de lichten doofden. “Hoe het kwam, ik weet het niet. Het gíng gewoon niet, die start. Ik geloof dat ik tussen de zeventiende en twintigste plaats de eerste bocht in ging, Michael (van der Mark, FW) zat strak achter me. In het begin was ik te langzaam. En toen ik eindelijk in het ritme zat, waren mijn tijden een seconde te langzaam. Ik had wel redelijk snel de knop omgezet na die start, maar het groepje waarin ik mee had willen doen, was al te ver weg.” Bij de eerste doorkomst kwam Iwema als veertiende langs start-finish en hij wist in de resterende 21 ronden nog een plaats winst te boeken. “Als je als zesde hebt getraind en je wordt dertiende, ja, dan ben je wel teleurgesteld. De opbouw van mijn race was niet sterk. Het positieve is dat we in ieder geval toch weer drie punten hebben. We weten dat het er in zit, het komt er een keer uit. Het was ook niet extra spanning van de Nederlandse race, want we hadden het hele weekend genoeg rust. Dat mag ik niet de schuld geven, het lag puur aan mezelf.” Die start zat Iwema overduidelijk dwars. “Na Mugello hadden we iets gevonden waarvan we wisten dat het zou helpen. Ik weet ook niet wat we nu moeten doen. Misschien moet ik maar eens een rustig weggetje in de polder opzoeken en mijn starts oefenen.” Iwema ontvouwde bovendien meteen een andere aanpak voor de komende races. “Ik heb me in de vrije training te veel gefocust op andere rijders. In de kwalificatie is het goed om een slipstream te pakken, maar ik moet het ook zelf leren, zelf kijken waar mijn grens is en voelen wat er gebeurt.”Iwema is echter wel degelijk sterk bezig. De coureur die vorig jaar op een Seel één keer een dertiende plaats scoorde, behoort nu tot de meest regelmatige puntenpakkers van het veld. Jarno Janssen, die zijn pupillen Randy Krummenacher en Luis Salom van het Stipa/Molenaar Team uitstekend werk zag verrichten, was ook vol lof over Iwema. “Wat hij in de kwalificatie liet zien, was heel knap en ik had het na vorig jaar niet van hem verwacht”, was Janssen eerlijk. “Ik ben blij dat ik het mis had. Jasper is een hele slimme jongen, een van de slimste coureurs van het veld. Hij zit altijd achter de goede rijders in de kwalificatie en hij is voor niemand bang. Daar komt ook nog eens bij dat hij met CBC Corse een heel goed team heeft dat een fiets snel kan maken en hem goed begrijpt.” Janssens eigen coureurs kampten enkele jaren geleden zelf ook met startproblemen met de Aprilia RSW, de productievariant van de fabrieksmachines. “Hoe wij dat opgelost hebben? Door elke keer bij de start te duimen.”Jan Abbink pikte in 2006 Iwema op nadat hij een jaar eerder kampioen in de Junior Cup was geworden. De Almeloër had vanaf het begin een rotsvast geloof in Iwema’s kwaliteiten. Zijn zesde startplaats verraste sponsor en mentor Abbink dan ook niet heel erg. “Ik had dit wel verwacht, drie jaar geleden al”, aldus Abbink, die Iwema door de week bij zich in huis heeft wonen en in zijn metaalbedrijf aan het werk heeft. “Jasper is de slimste van de groep. Toen ik vorig jaar een keer niet mee kon, was Jasper de enige die wist hoe de hospitality opgebouwd moest worden. Stond zo’n ventje van 19 volwassen kerels aan te sturen. Hij is heel volwassen, maar het blijft ook een kwajongen. Hij kan ook wel tegen kritiek, als je die maar goed weet uit te leggen. Hij kan ook een heel vervelend ventje zijn, maar hij is wel 24 uur per dag met de racerij bezig.”Hoe ver Iwema kan komen, weet Abbink niet. “Ik weet ook niet waar hij niet goed in is. Hij rijdt alleen nog zo zoet. Als hij agressiever wordt, is hij een topper in wording, zegt ook iemand als (de zeer ervaren veringspecialist) Rob van Dijk.”De als 24e gestarte Michael van der Mark werd vorig jaar in Assen knap achttiende, nog voor Iwema. Dit jaar moest de Lambretta-coureur zich tevreden stellen met de 21e eindklassering. “Daar ben ik ook tevreden mee, want meer zit er momenteel gewoon niet in”, vond de 17-jarige zoon van oud-coureur Henk. Op de topsnelheidslijsten, waar Iwema’s naam telkens bovenin te vinden was, miste Van der Mark continu zo’n 14-15 kilometer. “Ik kon in de training met Bradley Smith mee in de bochten. Maar daarna… Na de race had ik wel even een kleine dip. Daarna dacht ik eigenlijk dat ik gewoon goed en constant heb gereden. Ik heb ook mijn kwalificatietijd verbeterd.”Voor Le Mans kreeg Van der Mark plotseling de mogelijkheid om bij Lambretta de plaats van de opgestapte Luis Salom over te nemen. Zonder ooit de werkplaats of de fabriek te hebben gezien, stapte de tweevoudig Nederlands kampioen in het diepe na een zeer teleurstellend avontuur met het Duitse Team Sachsenring. “Ik voel me zó goed in het team, ik wil ook niet denken dat ik gefrustreerd kan raken door dat snelheidsverschil. Het team werkt heel hard voor me.” Het team van Iwema en dat van Van der Mark vormen in feite één geheel. Vader Gianluca Cecchini is verantwoordelijk voor het team van Jasper Iwema, zoon Mirko heeft de verantwoording over het Lambretta Team. De Lambretta heeft de Honda RS125 als basis, maar het oorspronkelijke Honda-membraanblok kreeg een roterende inlaatschijf aan de achterzijde (in plaats van aan de zijkant). “Onze indruk van het team is erg goed”, vertelde Van der Mark senior. “Die jongens werken heel netjes en professioneel, hebben erg veel ervaring en zijn goed te spreken over Michael die zelf ook steeds meer leert. We wisten dat de machine niet de snelste was toen we er aan begonnen. Dan moet je er verder ook niet over zeuren. Je moet er in geloven, anders moet je niet in dit project stappen.”Voor de derde opeenvolgende keer werd de 125 cc-race gewonnen door een zeer sterk sturende Marc Marquez. Voor de vierde keer dit jaar startend vanaf pole hield hij Nico Terol achter zich. Omdat Pol Espargaro op de grid naast Terol dramatisch wegkwam, was zijn rol beperkt tot op afstand volgen. Espargaro belandde op het podium, maar verloor de WK-leiding aan Terol. Jerry van de Bunt speelde een ongewilde rol in de race. Toen hij door leider Marquez op een ronde werd gezet, verwachtte hij niet dat Terol meteen zou volgen. De wild card-rijder werd geraakt door Terol en ging onderuit. Pepijn Bijsterbosch en Ernst Dubbink zagen als 23e en 24e de finish wel. Roy Pouw werd het hele weekend geplaagd door pech en viel ook ion de race uit. BijschriftenOpenerJasper Iwema was niet tevreden met zijn optreden. Hij hield wel Tomoyoshi Koyama achter zich. Portret_iwemaSpeciaal voor de TT had Iwema zich een ander pak laten aanmeten en zijn machine laten spuiten. Iwema_actieSimone Grotzky (15) passeerde Iwema. In de vorige twee races was de Nederlander telkens te snel geweest voor de Italiaan. VandermarkZijn fraaie Lambretta kampt met een groot gebrek aan snelheid, maar Michael van der Mark was toch tevreden met zijn 21e plaats. MarquezVoor de derde opeenvolgende race won de spectaculair sturende Marc Marquez de 125 cc-race. Nico Terol werd da

Lees meer over

Honda

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-