+ Plus

50.000 km test Honda CBF1000

Blok openmaken, onderdelen bekijken en weer dichtschroeven: de Honda CBF1000 wil na veertien maanden en 50.000 kilometer maar één ding: nog meer kilometers maken.De getallen spreken voor zich. In het eerste jaar na zijn introductie belandde de CBF1000 in de bovenste regionen van de Europese verkoopstatistieken. En ook dit jaar scoort de dikke allrounder weer hoog. In de discipline ‘asfaltvreten’ staat de Honda in ieder geval stevig op de eerste plek. In een tijdsbestek van slechts veertien maanden en vier dagen zette Honda’s bestseller maar liefst 50.000 kilometer op de klok. Dat komt neer op 117 kilometer per dag, waarbij stilstaan wegens slecht weer of onderhoud nog niet eens is meegerekend. Een record, want tot dusver is er geen motor geweest die een duurtest sneller heeft afgelegd. Deze getallen bewijzen in ieder geval wel dat Honda het motorvolk met de CBF1000 uitstekend bedient. Niet echt een grote verrassing, want ook CBF600 veroverde eerder al menig motorhart.De beide concepten zijn identiek: een getemd supersportblok in een no-nonsense onderstel en dat voor een zeer acceptabele prijs. In het nagenoeg ongewijzigde frame van de CBF600 zit de van 171 pk naar 98 pk teruggetunede Fireblade-machinekamer. Compleet met topkuip en ABS kost de CBF net iets meer dan € 10.000,-, een aanbod dat moeilijk te weigeren is…tenzij je voor uiterlijk vertoon gaat natuurlijk. Als je de CBF naast onze andere testmotoren zet, dan is de getemde 1000 wel een beetje een saaie trut. Veel gelegenheid om te kijken was er echter niet, want de Honda was meestal op pad. Een duidelijk teken dat de grijze muis stiekem de harten van de redactieleden had gestolen. Met de originele kofferset plus topkoffer, de handvatverwarming en windbeschermers groeide de ‘Dikke’ langzaam maar zeker uit tot de meest geliefde motorfiets voor de lange afstand. Zelfs de wat meer sportief georiënteerde collega’s schreven uitermate lovende commentaren in het logboek: “Dat ding ziet er niet uit, maar is wel een te gekke fiets.” De wat meer gematigde collega’s kwamen met opmerkingen als: ”Het enige dat mist, is het leeslampje.” En dat betekent dat de CBF toch wel degelijk zijn charmes heeft. Het is geen snelle affaire, maar eerder een trouwe partner voor het (motor)leven. Een partner waarvan je weet wat je kunt verwachten.Dat geldt ook voor het rijgedrag. “Het blok loopt zijdezacht en laat zich door zijn korte, maar niet te korte overbrenging, bijna als een motorfiets met automatische versnellingsbak rijden,” noteert een testredacteur na zijn eerste kennismakingsrit. Het blok trekt in de zesde versnelling vanaf zo’n 50 km/uur en 2000 toeren daadwerkelijk zonder schokken heel lineair en uitermate gecultiveerd omhoog. De gemeten 101 pk topvermogen zorgt samen met de lineaire koppelafgifte voor voldoende potentie om ritjes ook in een wat sneller tempo af te leggen. Het onderstel is heerlijk comfortabel, de zithoogte gebruikersvriendelijk laag en de zitpositie bijzonder aangenaam. “Alleen de windbescherming is aan de magere kant en bovendien is het achter de ruit nogal lawaaierig”, merkt een andere testredacteur op.Het goed afgestemde ABS-systeem zorgt voor vertragingswaardens waar een supersporter met enige jaloezie naar zou kijken. Wat vering betreft is slechts de veervoorspanning van de achterschokdemper instelbaar, maar daarmee valt aan de wat zachte basisafstelling niet veel te veranderen. Vooral de achterschokdemper zou op korte harde, stoten wat gevoeliger mogen aanspreken. De smalle 160-achterband heeft daarentegen maar een gering oprichtneiging tijdens remmen en dat draagt in belangrijke mate bij aan de handelbaarheid.De CBF toonde zich in meerdere opzichten als een tevreden partner. Voor het normale onderhoud – zonder de om de 12.000 kilometer voorgeschreven olieverversing – brachten de diverse Honda-dealers vaak minder dan € 100,- in rekening, waarmee de CBF qua kosten een topresultaat boekte. Door de lage onderhoudskosten, het acceptabele gemiddelde verbruik van 1 op 15,6 en de lage afschrijving eindigt de Honda nog voor de topper tot nu toe, de Triumph Sprint ST.Tussen de voorgeschreven onderhoudsintervallen door heeft de Honda geen werkplaats gezien, hoewel het in de winter bijna een paar keer nodig was. Op een steenkoude ochtend, bij temperaturen rond het vriespunt, wilde de Honda opeens niet meer starten. Ondanks een sterke accu en het feit dat het blok snel genoeg rondslingerde, weigerde het blok dienst. Pas nadat een vriendelijke buurman met startkabels assisteerde, ging de viercilinder uiteindelijk aan de slag. In de dagen erna, bij vergelijkbare temperaturen, hadden we vreemd genoeg geen problemen meer. Maar niet veel later deed het zich opeens weer voor. Daarna waren deze onvoorspelbare startproblemen volledig verdwenen. Of dat nu aan de onder garantie vervangen accu of aan het warmer wordende weer heeft gelegen? Wij hadden geen flauw idee en ook bij Honda wisten ze er geen oorzaak voor aan te wijzen. Exemplarisch misschien?Niet exemplarisch blijkt de resonantie in de kuip tussen de 2000 en 3000 toeren en de fijne, maar krachtige vibraties in het stuur tussen de 5000 en 6000 toeren. Er zijn diverse CBF-rijders die hiermee te kampen hebben. Het is niet alleen lastig voor de rijders, maar het zorgt ook voor haarscheuren in de kuip. De onze moest daardoor bij de 24.000-beurt worden vervangen. De nieuwe kuip was voorzien van sleufgaten, waardoor de kuip zonder spanning gemonteerd kon worden. Een goede oplossing, want tot het einde van de test kwamen er geen scheuren in de kuip. Als extraatje levert Honda bovendien een zogenoemde ‘anti-vibratie-kit’, bestaande uit een paar zelfplakkende rubberstrips die bij de bevestigingspunten van de kuip geplakt moeten worden. Resonanties zouden hierdoor geëlimineerd moeten worden, tenminste dat beweert Honda. Onze CBF was op het moment dat dit gratis, maar late hulpmiddel werd aangeboden al gedemonteerd.En voor de rest? Wij moesten nog een remlichtschakelaar en een achterlichtlampje vervangen en dat was het. De rest, in totaal vier sets remblokken, een tandwiel/ketting-set en vijf achter- en drie voorbanden rekenen we tot de normale slijtage. Qua afwerking waren de meningen verdeeld. Terwijl onze Honda, die wij overigens bij een Honda-dealer hebben gekocht, acceptabel afgewerkt was en alleen bij de bevestiging van de achterschokdemper door steenslag veroorzaakte roestvorming toonde, kregen wij berichten van andere CBF-rijders die roestplekken op het frame, bij de assen en bij de onderste vorkpootbruggen van de in de Italiaanse Honda-fabriek in Atessa geproduceerde machines hadden gespot. Eveneens niet door ons geconstateerd, maar wel door lezers genoemd: het magere comfort van de buddyseat op langere ritten. Misschien een kwestie van zitvleestraining? Eén van onze asfaltvreters noteerde namelijk in het logboek: ”Erg praktische controle van het oliepeil met het kijkglas en het zitcomfort is geweldig.” De kritiek valt echter in het niet als je de indrukwekkende staat van het inwendige in ogenschouw neemt. Met uitzondering van een lekkende uitlaatklep, die voor een compressieverlies van 2 bar op de derde cilinder verantwoordelijk was, bleek het mechaniek van de CBF in een uitmuntende conditie. Alle onderdelen waren in een excellente staat en lagen allemaal binnen de toleranties, waardoor we maar één conclusie kunnen trekken: In elkaar zetten en verder rijden![Messwerte]MOTOPLUS METINGEN[Bei Leistungsdiagramm][Rot]Beginmeting74,6 kW (101 pk) bij 7700 tpm100 Nm bij 6100 tpm[Blau]Eindmeting74,6 kW (101 pk) bij 8.800 tpm97 Nm bij 6.200 tpmPRESTATIESMeting 2983 km 49.987 kmAcceleratie0 – 100 km/uur sec 3,7 3,80 – 140 km/uur sec 6,2 6,70 – 200 km/uur sec 15,8 16,1Doortrekken60 – 100 km/uur 3,7 3,8100 – 140 km/uur 4,2 4,2140 – 180 km/uur 4,8 5,1Gemiddeld verbruik over 50.000 kmEuro-lv 1 op 15,6Motorolie nihil[Unterschrift zum Leistungsduagramm]Zowel het verschil in de vermogenskromme als de iets langzamere acceleratiewaarden kunnen worden toegeschreven aan een lekkende uitlaatklep.[KOSTEN UND WARTUNG]KOSTEN EN ONDERHOUDKOSTENRijkosten over 50.000 km21 liter olie à € 11,40 € 239,40 7 oliefilters à € 11,35 € 79,451 luchtfilter à € 34,95 € 34,958 bougies à € 11,43 € 91,442 sets remblokken achter à € 41,49 € 82,984 sets remblokken voor à € 42,61 € 170,44Ketting/tandwielen € 214,47Remvloeistof € 5,84Diversen € 35,53Pakkingen € 3,56Onderhoudsbeurten en reparaties € 1218,72Banden €1565,48Benzine €4140,23Totale kosten € 7882,49Aanschafkosten €10.190,-Afschrijving € 3780,-Geschatte huidige waarde € 5100,-Kosten per kilometer zonder afschrijving 0,16 centKosten per kilometer met afschrijving 0,23 centONDERHOUD EN REPARATIESAchterband vernieuwd, Michelin Pilot Road KM-stand 8023Voorband vernieuwd, Michelin Pilot Road, remblokken achter vervangen 11.842Remblokken voor vervangen 12.574Achterband vernieuwd, Michelin Pilot Road 16.542Accu vernieuwd (garantie) 25.602Achterlichtlampje vervangen 26.134Kuipdeel vervangen (garantie) 26.260Remlichtschakelaar vervangen 26.260Ketting/tandwielen vervangen 29.539Banden v/a vernieuwd, Metzeler Z6 29.539Remblokken achter vervangen 31.282Remblokken voor vervangen 36.533Banden v/a vernieuwd, Continental Road Attack 38.055Achterband vernieuwd 45.430[Bilanz nach 50.000 Kilometern]EINDRAPPORT MOTORBLOK NA 50.000 KMCOMPRESSIEDe lekkende uitlaatklep is op het compressiediagram duidelijk te zienTOESTANDCilinderkop: één uitlaatklep vertoont lichte lekkage. Verder hebben de kleppen slechts lichte sporen van inbranding. De klepzittingen zijn in orde.Cilinders/zuigers: alle cilinderbanen vertonen duidelijke loopsporen, maar de maten zijn goed. De zuigers hebben een gelijkmatig loopbeeld en liggen allemaal binnen de toleranties.Carter: de speling op de krukaslagers ligt binnen de inbouwtolerantie. Er zijn enkele sterkere loopsporen zichtbaar.Versnellingsbak: de tandwielen zijn in zeer goede staat. Er zijn enkele tekenen van slijtage op de schakelklauwen. Koppelingshuis en naaf tonen sporen van slijtage. De stalen schijven zijn sterk verkleurd, maar de koppeling is volledig functioneel.Frame/rijwielgedeelte: bij de achterbrug is de lak rond de bevestiging van de achterschokdemper weggeslagen, waardoor zich roest heeft gevormd. Frame en aanbouwdelen zijn in zeer goede staat.SLIJTAGE[Grau]Inbouwtolerantie [Grun]Bedrijfstolerantie[Rot]Versleten[Weiss]Gemeten maatCilindersZuigersZuigerspelingSpeling zuigerveer eerste groefSpeling zuigerveer tweede groefKrukasspeling hoofdlagersDrijfstanglager radiaal spelingNokhoogte uitlaatkantNokhoogte inlaatkantSpeling nokkenaslagersKlepsteeldiameter inlaatKlepsteeldiameter uitlaatBreedte klepzitting inlaatBreedte klepzitting uitlaatKlepverenHONDA NEEMT STELLING……tegen de rond de 5000 tpm optredende vibraties.‘’Omdat vibraties tijdens vergelijkende tests met andere exemplaren nagenoeg uitbleven en klanten hier slechts sporadisch over rapporteren, gaan wij ervan uit dat het hier om een exemplarisch geval gaat.’’…tegen de resonanties in de kuip.‘’Onze dealers zijn al over effectieve tegenmaatregelen geïnformeerd. Deze maatregelen zijn uiteraard ook op de 2007-modellen getroffen. Gegronde klachten binnen de garantieperiode worden door onze dealers verholpen.’’ …tegen de zomaar optredende en ook zomaar weer verdwenen startproblemen.‘’De oorzaak hiervan is tot nu toe onbekend. Er zijn nog een paar andere modellen met hetzelfde euvel geweest, maar ook daarbij viel de oorzaak niet vast te stellen.’’ …tegen het moeilijk gangbare stuurslot.‘’Omdat er tijdens de test geen veranderingen hebben plaatsgevonden, is dit geen geval van slijtage. Wij weten echter uit ervaring dat het gebruik van ons honderdduizend keer verbouwde ontstekings/stuurslot vanwege de unieke diefstalbescherming een beetje oefening vraagt.’’…tegen de roestvorming op het frame op sommige CBF’s. ‘’Het onderzoek van de duurtestmachine heeft ondanks stevig wintergebruik geen roestvorming op het frame aangetoond en ook van onze dealers hebben wij geen klachten ontvangen. De roestvorming bij de achterbrug is ontstaan door forse steenslag.’’…tegen de op langere ritten oncomfortabele buddyseat.‘’Het zitcomfort en de zithoogteverstelling wordt volgens representatief onderzoek onder onze klanten zonder uitzondering hoog gewaardeerd. Verandering zijn daarom ook niet gepland.’’ [Unterschriften MRD 18 Seite 52, oben]Saaie CBF1000? Misschien, maar de Honda overtuigt door andere eigenschappen. Tripje naar Brussel? Zo gepiept![Seite 52 Mitte]Het enige mankement: een licht lekkende uitlaatklep. Vervanging wordt geadviseerd, maar is niet echt dringend noodzakelijk.[Seite 53 links]Punt voor punt: lichte sporen van pitting op de tandwielen. Lichte slijtage van de klauwen. Gewoon weer monteren en rijden maar![Seite 53 Rechts]Gemaakt voor de eeuwigheid: in plaats van de 171 pk van de Fireblade krijgen de lagers van de CBF maar 98 pk te verwerken. Makkie! [Seite 54 Links]Deze door spanning veroorzaakte scheuren moeten bij nieuwere modellen niet meer voorkomen.[Seite 54 Rechts]Nog eentje voor de eeuwigheid: de krukas van de Fireblade raakt van de 98 pk van de CBF niet echt onder de indruk. En dat is te zien ook.[Seite 55 Links+ Mitte]Geen redenen voor zorg: hoewel de zuigers duidelijke loopsporen hebben, zijn ze allemaal op maat……en net als de cilinderbanen zonder meer technisch in orde. De slijtage is na de afgelegde afstand slechts minimaal.[Seite 55 Rechts]Ondanks de verkleuringen van de stalen platen werkt de koppeling als nieuw. De koppelingskorf heeft amper inkervingen.[Seite 57 Links]De vibraties veroorzaakten niet alleen schade aan de kuip maar ook aan het bevestigingsoog van de uitlaat.[Seite 57 Rechts]Alhoewel de CBF een balansas heeft, blijven er fijne vibraties aanwezig.

Lees meer over

Honda Triumph CBF1000

Gerelateerde artikelen

Overzicht redactiemotoren

Overzicht redactiemotoren

3 oktober, 2024

Motorrijden is emotie en in dat licht beschenen komt deze Sportster S goed beslagen ten ijs. Niet alleen omdat het ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-