+ Plus

40 jaar Bakker Framebouw

Ontevreden over het stuurkarakter van zijn racer, bouwde Nico Bakker zijn eigen frame. En met succes. Niet als coureur, maar als excellent framebouwer verwierf Bakker vanaf 1974 wereldwijd een glanzende reputatie. Bakker loste niet alleen de stuurproblemen van wereldtoppers op, hij bouwde ook frames en complete machines voor de min of meer gewone straatrijder. Onlangs werden in Noord-Scharwoude zo’n zestig ‘Bakkers’ geëxposeerd, een kleine greep uit de naar schatting 700 tot 800 ‘Bakkers’ die in Heerhugowaard werden vervaardigd. Het was een soort verlaat feestje vanwege het 40-jarig bestaan. Met MotoPlus sprak Bakker over zeven van zijn ‘baby’s’.

“Deze motor hebben we begin jaren 80 gebouwd, in samenwerking met Johan van de Wal. Ik had destijds ook al wel ervaring in de Endurance, omdat we met Pieter Blaauboer en Gary Green een team hadden. Johan kreeg redelijk wat steun van Honda Nederland. Het bijzondere aan deze motor is dat je hem aan stukken uit elkaar kunt halen met als doel dat onderdelen snel te verwisselen zijn. Daarom zit bijvoorbeeld ook de enige schokbreker aan één kant en hebben we de accu in het kontje geplaatst. De Cerianivoorvork heeft een soort klapsysteem voor een snellere wielwissel. Heel bijzonder was ook het snelvulsysteem aan de zijkant van de tank, iets waar we in Daytona mee hebben geëxperimenteerd met Boet van Dulmen. De vormgeving komt uit eigen huis. De tank en het zitje zijn typisch Bakker. De motor heeft bewust geen volle stroomlijn, vanwege de extra koeling voor het luchtgekoelde blok en omdat je er zo sneller aan kunt werken. Het frame is qua stijfheid een van de sterkste. Uniek voor die tijd is het drie graden verstelbare balhoofd. Het Amerikaanse chroommlybdeen kwam uit de luchtvaartindustrie. Dat moest ik aanvankelijk bij Fokker inkopen.”

Lees meer over

Honda

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Uitgave 188 – 2024

Uitgave 188 – 2024

22 februari, 2024

Jorge Lorenzo is de nieuwe MotoGP-wereldkampioen. In een emotionele wedstrijd finishte hij voor het ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-