+ Plus

40 jaar Bakker Framebouw

Ontevreden over het stuurkarakter van zijn racer, bouwde Nico Bakker zijn eigen frame. En met succes. Niet als coureur, maar als excellent framebouwer verwierf Bakker vanaf 1974 wereldwijd een glanzende reputatie. Bakker loste niet alleen de stuurproblemen van wereldtoppers op, hij bouwde ook frames en complete machines voor de min of meer gewone straatrijder. Onlangs werden in Noord-Scharwoude zo’n zestig ‘Bakkers’ geëxposeerd, een kleine greep uit de naar schatting 700 tot 800 ‘Bakkers’ die in Heerhugowaard werden vervaardigd. Het was een soort verlaat feestje vanwege het 40-jarig bestaan. Met MotoPlus sprak Bakker over zeven van zijn ‘baby’s’.

“Deze motor hebben we begin jaren 80 gebouwd, in samenwerking met Johan van de Wal. Ik had destijds ook al wel ervaring in de Endurance, omdat we met Pieter Blaauboer en Gary Green een team hadden. Johan kreeg redelijk wat steun van Honda Nederland. Het bijzondere aan deze motor is dat je hem aan stukken uit elkaar kunt halen met als doel dat onderdelen snel te verwisselen zijn. Daarom zit bijvoorbeeld ook de enige schokbreker aan één kant en hebben we de accu in het kontje geplaatst. De Cerianivoorvork heeft een soort klapsysteem voor een snellere wielwissel. Heel bijzonder was ook het snelvulsysteem aan de zijkant van de tank, iets waar we in Daytona mee hebben geëxperimenteerd met Boet van Dulmen. De vormgeving komt uit eigen huis. De tank en het zitje zijn typisch Bakker. De motor heeft bewust geen volle stroomlijn, vanwege de extra koeling voor het luchtgekoelde blok en omdat je er zo sneller aan kunt werken. Het frame is qua stijfheid een van de sterkste. Uniek voor die tijd is het drie graden verstelbare balhoofd. Het Amerikaanse chroommlybdeen kwam uit de luchtvaartindustrie. Dat moest ik aanvankelijk bij Fokker inkopen.”

Lees meer over

Honda

Gerelateerde artikelen

Vergelijkingstest 5 naked bikes

Vergelijkingstest 5 naked bikes

reactie(s) - 19 januari, 2023

Naakt en sterk zijn ze allemaal, maar dan is de vraag: willen we met een twin naar Tirol of met een vierpitter naar ...
Eerste test Honda CRF300 Rally

Eerste test Honda CRF300 Rally

reactie(s) - 19 januari, 2023

Met meer punch, een grotere tank en nog een trits updates stuurde Honda zijn kleinste allroad afgelopen jaar op ...
Eerste Test Honda CB750 Hornet

Eerste Test Honda CB750 Hornet

reactie(s) - 8 december, 2022

Het is druk in het naakte middensegment en het wordt nog drukker. Ook Honda wil komend seizoen een partijtje ...
Vergelijkingstest 4 adventures

Vergelijkingstest 4 adventures

reactie(s) - 8 december, 2022

Ducati meldt zich na vele decennia afwezigheid met de DesertX vol bravoure terug in het segment van de grote ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-