+ Plus

13 Wintertips

Alhoewel koning winter tegenwoordig nog maar een schim van zijn vroegere strengheid is, verdwijnen veel motoren tijdens de wintermaanden in de garage of onder een dikke motorhoes. Toch zou je dit jaargetijde beter kunnen gebruiken voor die verbeteringen aan je motor waar je tijdens het seizoen de domweg de tijd niet voor hebt. Wie door de winterse kou en sneeuw gedwongen wordt de motor op stal te zetten, kan de donkere maanden het best gebruiken om zijn motor eens een oppepbeurt te geven. Dat is immers een karwei waarvoor je de motor in de kostbare zomermaanden niet wekenlang kwijt wilt zijn. Kortom, dit is de ideale tijd om eens rustig te overdenken wat je met je motor wilt en er vervolgens mee aan het werk te gaan. Het gaat op deze pagina’s echter niet om basaal onderhoudswerk als een olie- of remvloeistofwissel, het reinigen van een luchtfilter of het stellen van de kleppen. Dat zijn werkzaamheden die door de onderhoudsintervallen van een motor worden bepaald en dus op ieder moment in het seizoen kunnen voorkomen. Het draait hier veel meer om het wegpoetsen van schoonheidsfoutjes en om de vraag hoe je je motorfiets het best kunt optimaliseren. Dat kan bijvoorbeeld gaan om dat onschuldig ogende krasje in de velg. Het is je al tijden een doorn in het oog, maar was tot nu toe niet storend genoeg om het direct te verhelpen. Of die buts in de tank, die er tijdens de laatste vakantie in kwam bij het keren op dat lastige bergweggetje. Wordt het niet eens tijd om dat uit te deuken? En dan het zadel nog. Moet die niet vervangen worden door een op maat gemaakte buddyseat met een nieuwe overtrek? Het mag duidelijk zijn, er valt altijd wel wat aan een motor te verbeteren. Pak het in ieder geval zo aan dat bij de start van het seizoen het plezier in de motor en in het motorrijden zo mogelijk nog groter wordt. Naast de op de volgende pagina’s genoemde bedrijven en fabrikanten zijn er nog talloze aanbieders, ze dienen dus slechts als steuntje in de rug. Ongetwijfeld is ieder motor nog op veel meer dan op de beschreven punten voor verbetering vatbaar. Dus daarom: Carpe Diem – pluk de dag – of in dit geval de winter! [Kasten] [Felgen polieren] VELGEN POLIJSTEN BLINGBLING Nagenoeg iedere velg, of ‘ie nu van aluminium, staal of gietmateriaal is, laat zich door een specialist als een spiegel polijsten. Afhankelijk van het materiaal en de behandeling beginnen de prijzen doorgaans al rond de € 50,-. Daar moet je dan vaak nog wel eventuele verzendkosten en de uitbouw van de velgen bij rekenen. Die demontage van de wielen moet je trouwens niet onderschatten, want ze moeten voor de bewerking nagenoeg ‘naakt’ zijn. Het is raadzaam om de velgen na het polijsten te laten reinigen in een ontvettings- en ultrasoon-bad, omdat je met de hand nooit in alle kleine hoekjes kunt komen. Zo’n behandeling kost je uiteraard wel wat meer. MOEILIJKHEIDSGRAAD: ZEER HOOG [Fahrwerk optimieren] [In die Mappe steht ein zusatsliches Bild von ein Federbein was auch bei die Bilder kommen muss] [Unter das Federbein soll stehen SO Products. White Power soll abgekurzt werden bis WP] VERING OPTIMALISEREN BODEMCONTACT Doorslaande veerelementen, slechte demping en onvoldoende wegcontact zijn niet alleen vervelend, maar ook gevaarlijk. Veel standaard veermateriaal, zeker op motoren met behoorlijk wat levenservaring, bereikt al snel de grenzen van zijn kunnen. Stuggere vorkveren en bijpassende olie (samen al verkrijgbaar voor een bedrag tussen de € 100,- en € 150,-) zorgen aan de voorkant voor rust en een schokdemper met instelmogelijkheden voor in- en uitgaande demping houdt de achterkant aan het asfalt. Voor een bedrag tussen de € 500,- en € 600,- kun je al redelijk materiaal kopen. Voor hoogwaardige dempers moet je, afhankelijk van fabrikant en uitvoering, rekening houden met een bedrag rond de € 1000,- of zelfs meer. Voor het inbouwen van nieuw veermateriaal moet je op z’n minst met zijn tweeën zijn en behoorlijk wat sleutelkennis bezitten. MOEILIJKHEIDSGRAAD: HOOG [Fussrastenumbau] REM- EN SCHAKELSETS EEN ZAAK VAN ONTSPANNEN Erg belangrijk om lekker te kunnen motorrijden is de juiste ergonomie. Doorslaggevend voor een ontspannen zit is een juiste positionering van de voetsteunen. Kies bij een vervangend setje als het even kan altijd voor steunen die in meerdere posities versteld kunnen worden. Vooral rijders die ook regelmatig een circuitdagje pakken, hebben baat bij meerdere keuzemogelijkheden: meer grondspeling op het circuit en een ontspannen kniehoek op de straat. Het aanbod van deze overwegend aluminium setjes is groot. Bekende namen zijn: ABM (foto), Gilles, LSL, Lucas, HeyTec, Rizoma en ValterMoto. Afhankelijk van de uitvoering kosten de meest luxe uitgevoerde setjes vaak meer dan € 500,-. Omdat deze sets modelspecifiek worden ontwikkeld, is de montage doorgaans redelijk eenvoudig. Het wil alleen nog wel eens wat tijd kosten voor je de meest ideale stand hebt gevonden. MOEILIJKHEIDSGRAAD: GEMIDDELD [Rahmen Strahlen] FRAME ZANDSTRALEN ZANDSTORM Roest op de framedelen of lasnaden is helaas geen zeldzaamheid. De enige remedie hiertegen is zandstralen. Hiervoor moet je in de regel bij een spuiter aankloppen en die zijn in de Gouden Gids of op het internet natuurlijk makkelijk te vinden. De kosten beginnen doorgaans bij een goede € 200,-. Daarnaast kun je er zelf behoorlijk druk mee worden, want de motor moet feitelijk helemaal worden gestript. MOEILIJKHEIDSGRAAD: ZEER HOOG [Licht optimieren] VERLICHTING OPTIMALISEREN LAMPENKOORTS Extra verlichting tovert de nacht om tot dag en zorgt voor beter zicht. In de meeste gevallen weet een vakhandel wel welk product het meest geschikt voor jouw motor. Een bekende fabrikant is PIAA, dat onder andere voor de BMW R1200GS complete kits levert. Ook Touratech heeft voor een aantal BMW’s speciale verlichtingssets. De montage is meestal niet eenvoudig. Reken op een halve dag werk als jet het zelf wilt doen. MOEILIJKHEIDSGRAAD: HOOG [gepacksystem anbauen] KOFFERSET MONTEREN DRAAGWIJDTE Wie komende zomer een lange vakantietrip met de motor gaat maken en voor het eerst een kofferset gaat gebruiken, doet er goed aan om in de wintermaanden al met het kofferrek aan de slag te gaan. Deze rekken (of ze nu van Five Stars, GIVI of Hepco & Becker of een andere fabrikant zijn) kosten doorgaans zonder de koffers gemiddeld rond de € 250,- en zijn vaak specifiek op een bepaald type motor toegesneden. Maar de ervaring leert dat je desondanks bij de montage altijd op kleine probleempjes met de pasvorm stuit. Dan komt het aan op het betere knutselwerk. Dat kost tijd en werkt vaak stevig op de zenuwen. Niet echt bevorderlijk voor de gemoedsrust dus als de koffers al volgepakt staan te wachten. Vaak moeten voor de montage van het rek de achterste stroomlijndelen en de buddyseat worden verwijderd en in een enkel geval moeten er zelfs gaten in de stroomlijndelen worden geboord. Enige sleutelervaring is dus niet verkeerd. Ook bij dit klusje is het handig om er een extra paar handen bij te hebben. Wil je niet hele seizoen met een breed en niet bepaald flatteus ogend kofferrek onderweg zijn, dan kun je ook kiezen voor een (meestal duurder) systeem dat je binnen een paar tellen eenvoudig kunt verwijderen. Alleen de nauwelijks zichtbare aan het frame gemonteerde houders blijven dan zitten. Een voorbeeld van zo’n systeem is Quicklock van SW-Motech (www.splashdesign.nl). MOEILIJKHEIDSGRAAD: ZEER HOOG [titanschrauben] TITANIUM BOUTEN KLEURENSPEL Titanium bouten, schroeven en moeren zijn sterk, licht en chemisch bestendig. Ze zijn in de meest uiteenlopende kleuren verkrijgbaar en geven een motor een bijzonder accent. Het verwisselen van de originele bouten en moeren voor deze hightech exemplaren is eenvoudig, maar zeker niet goedkoop. Zelfs de kleinste boutjes kosten je al een paar euro. Goedkoper zijn aluminium bouten, maar die zijn vanwege de grotere breukgevoeligheid niet in alle gevallen aan te raden. MOEILIJKHEIDSGRAAD: LAAG [tank aubeulen] TANK UITDEUKEN PRESSIEMIDDEL Haast geen enkele tank is helemaal vrij van putjes. De meeste daarvan zijn met speciaal gereedschap eenvoudig te verwijderen, zonder dat je achteraf nog met plamuur en lak in de weer moet. Voor dit soort klussen moet je echter wel bij een specialist aankloppen. De meeste spuiterijen kunnen je wat dat betreft wel verder helpen. Qua kosten moet je, al naar gelang de aard van de werkzaamheden, rekenen op bedragen tussen de € 50,- en € 200,-. Dat is nog altijd goedkoper dan plamuren en overspuiten of een nieuwe tank. MOEILIJKHEIDSGRAAD: GEMIDDELD [besser bremsen] BETER REMMEN STOPPUNT Remmen worden vaak stukken beter door het gebruik van staalomvlochten remleidingen. Afhankelijk van lengte en uitvoering kosten deze leidingen een dikke €100,-. Aangezien montage en goed ontluchten erg belangrijk zijn voor de latere werking, kun je dit beter uitbesteden als je een leek bent op dit gebied. Aanzienlijk eenvoudiger en sneller is de montage van wave remschijven. Deze worden door veel fabrikanten aangeboden en zouden door een betere warmteafvoer het drukpunt constant houden en de remwerking verbeteren. MOEILIJKHEIDSGRAAD: HOOG [Verkleidungsteile] STROOMLIJNDELEN MAATWERK Eenvoudige montage, functioneel en van grote invloed op de totale verschijning van een motor – dat karakteriseert stroomlijndelen uit de vakhandel. De meeste van deze onderdelen zijn van carbon of robuust kunststof (soms lijkend op carbon) en zijn voor ieder type motorfiets precies passend gemaakt. Hierdoor is de montage een fluitje van een cent. Het voorspatbord vervangen door een carbon exemplaar vergt slechts een paar minuutjes werk. Nauwelijks meer tijd vraagt het monteren van een zogeheten hugger, een achterspatbord dat voorkomt dat de swingarm en schokdemper smerig worden door opspattend vuil. Eenvoudige kunststof delen zijn er al voor zo’n € 50,-, voor carbon delen moet je in veel gevallen al snel rekenen op een paar honderd euro. MOEILIJKHEIDSGRAAD: LAAG [notausschalter] NOODSCHAKELAAR OP SLOT Klein maar fijn, in bijna iedere bouwmarkt is voor een paar euro wel een schakelaartje te krijgen dat eenvoudig ergens in de kabelboom tussen accu en ontsteking is te plaatsen. Als je de schakelaar een beetje verdekt monteert, heb je een prima extra diefstalbescherming, zelfs als dieven je sleutels hebben weten te bemachtigen. MOEILIJKHEIDSGRAAD: LAAG [kettenschmiersystem] KETTINGSMEERSYSTEEM DRUP, DRUP Geen zin meer in het wekelijks smeren van de ketting en de bijbehorende vieze vingers? Dan is een automatisch kettingsmeersysteem de oplossing. Bekende producenten zijn Scottoiler (www.mdi-online.nl) en OSCO (www.osco.nl), die hun setjes voor bedragen tussen de € 100,- en € 140,- aanbieden. De systemen zijn binnen niet al te veel tijd te monteren en verlengen de levensduur van een ketting aanzienlijk. MOEILIJKHEIDSGRAAD: HOOG [Die beide letzten in ein Kasten einbauen: Sitzbank] BUDDYSEAT REPAREREN OF VERSTEVIGEN ZITGELEGENHEID Ingescheurde, verkleurde of doorgezeten zadels zijn vooral bij oudere motoren eerder regel dan uitzondering. Eén van de bekendste hersteladressen in Nederland is Buddy Fashion uit Roelofarendsveen (www.buddyfashion.nl), waar je tegen doorgaans schappelijke prijzen een zadel kunt laten opvullen of opnieuw overtrekken. Een nieuw overtrek en nieuwe vulling kun je trouwens ook zelf redelijk eenvoudig monteren: demonteer het zadel, trek de oude bekleding los en vervang de vulling door de nieuwe. Trek de nieuwe overtrek over het zadel heen zet het vervolgens vast met stevige nieten. MOEILIJKHEIDSGRAAD: GEMIDDELD INDIVIDUELE OPLOSSINGEN Ook voor een op maat gesneden zadel kun je bij een specialist als bijvoorbeeld Buddy Fashion terecht. Neem gewoon je motor mee en maak je wensen kenbaar. Bij een professioneel bedrijf is bijna alles mogelijk: hoger, lager, breder, smaller, harder aan de voorkant, zachter aan de achterkant, ronder van vorm of juist hoekig en natuurlijk veel keuze voor wat betreft kleur en materiaal van het overtrek. Redelijk eenvoudige zadels zijn best te betalen, maar voor heel specifieke wensen moet je doorgaans behoorlijk betalen. Eén ding is echter zeker: wie eenmaal een op maat gemaakt zadel heeft gehad, wil nooit meer anders. MOEILIJKHEIDSGRAAD: HOOG

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-