Artikelen: Techniek

Artikel uit MotoPlus zoeken

Techniek: elektronica

Techniek: elektronica

MotoPlus nummer 24 - 2014

VOLT, WATT, OHM……zonder ons is er geen stroom. We gaan het eens hebben over de elektrische stromen binnen een...

Techniek: lagerpunten

Techniek: lagerpunten

MotoPlus nummer 22 - 2014

Dikke telescoopvorken, superstijve frames en enorme achtervorken houden de wielen stevig op hun lijn. Een kritisch...

Test Bochten ABS BMW HP4

Test Bochten ABS BMW HP4

MotoPlus nummer 22 - 2014

Vol in de remmen onder hellingshoek? Een regelrecht horrorscenario voor motorrijders. Maar daar lijkt een einde aan te...

Techniek: wielen

Techniek: wielen

MotoPlus nummer 19 - 2014

Hartelijk dank vindingrijke voorouders van ons, voor het genoeg hebben van het moeizame dragen, schuiven en slepen....

Techniek – remmen

Techniek – remmen

MotoPlus nummer 18 - 2014

Goed doseerbaar, enorme stopkracht en hittebestendig tot aan roodgloeiende toestand toe. Dat is voor de remmen op...

Techniek: achterwielophanging

Techniek: achterwielophanging

MotoPlus nummer 15 - 2014

Om de brede achtersloffen stabiel in het spoor te houden en alle oneffenheden in het asfalt glad te strijken, maken de...

Techniek: voorwielophanging

Techniek: voorwielophanging

MotoPlus nummer 09 - 2014

Ontelbaar veel pogingen om de telescoopvoorvork te vervangen door alternatieve voorwielophangingen zijn al mislukt. De...

Techniek: frames

Techniek: frames

MotoPlus nummer 08 - 2014

De eisen die worden gesteld aan frames van motorfietsen zijn extreem hoog. Ze moeten stijf, maar in zekere zin toch...

Acceleratie in zes

Acceleratie in zes

MotoPlus nummer 07 - 2014

Met verbazing stelden enkele MotoPlus-lezers onlangs vast dat een 172 pk sterke KTM 1290 Super Duke R (MotoPlus...

Injectie

Injectie

MotoPlus nummer 07 - 2014

Essentieel bij alle motorconfiguraties is dat benzine en lucht in de optimale verhouding en zo goed mogelijk vermengd...

Techniek: CAN-bus

Techniek: CAN-bus

MotoPlus nummer 06 - 2014

De bijzonder aimabele Jan Heemskerk is van het type ‘wat mijn ogen zien, maken mijn handen’. Al in 1974 werd hij op...

Turbomotoren bij motorfietsen

Turbomotoren bij motorfietsen

MotoPlus nummer 05 - 2014

Komt de turbo terug? Heeft de mechanische compressor de toekomst? Sinds de Tokyo Motor Show wordt er weer druk...

Techniek: secundaire overbrenging

Techniek: secundaire overbrenging

MotoPlus nummer 04 - 2014

Wanneer het motorblok zijn volle vermogen op het achterwiel zet, hebben ketting en tandwielen het zwaar. En omdat de...

Techniek: de versnellingsbak

Techniek: de versnellingsbak

MotoPlus nummer 03 - 2014

Bijna geen enkele motorrijder denkt er bij na wanneer hij in een fractie van een seconde met een korte tik tegen het...

Primaire aandrijving en koppeling

Primaire aandrijving en koppeling

MotoPlus nummer 02 - 2014

De primaire overbrenging en de koppeling geven het vermogen van de krukas door aan de versnellingsbak. Een opgave...

Techniek: klepbediening

Techniek: klepbediening

MotoPlus nummer 23 - 2013

Ongeveer vier milliseconden, dat is de tijd die er is om de verbrandingskamer van een superbike bij 12.000 toeren te...

Techniek: het inlaattraject

Techniek: het inlaattraject

MotoPlus nummer 21 - 2013

Zonder lucht kan niks gepresteerd worden. Of het nou om mens of motor gaat: Als er geen zuurstof is, vallen beide

Techniek: Bosch/KTM MSC

Techniek: Bosch/KTM MSC

MotoPlus nummer 20 - 2013

KTM was bepaald niet de eerste met ABS en traction control, toch neemt het Oostenrijkse merk nu zowaar een voorsprong...

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.