MotoPlus 17 - 2025

SPORT MOTOPLUS 93 KTM lijkt een zeer tumultueuze tijd met enorme financiële problemen en een managementwissel definitief te hebben afgesloten. Na de zomer- stop imponeerde Pedro Acosta met podiums in de Sprint en de Grand Prix en ook op het thuiscircuit, de Red Bull Ring in Oostenrijk, pakte de Spanjaard een top 3 in de zater- dagse Sprint. Ook Enea Bastianini haalde met een derde plaats in Brno zijn eerste Sprint-podium binnen. In Hongarije werd de progressie bevestigd. Uithangbord Acosta koos eerder zijn eigen weg door terug te gaan naar het 2024-chassis.“Maar voor de rest zijn alle vier machines nu behoorlijk hetzelfde. Bij Ducati is het zo dat iedereen, ongeacht de stijl, snel is met de machine. Zover zijn wij nog niet”, vertelde de 21-jarige Spanjaard.“Als je zo de weg kwijt bent zoals wij in het begin van het seizoen, blijft er ook weinig over wat je kunt doen. Dan moet je wel één weg kiezen. Vier kanten op gaan zoals wij deden, maakt het alleen maar erger.” Acosta clashte na een openlijke vrijage met Valentino Rossi’s VR46 met KTM’s Sporting Director Pit Beirer en ook een pittig gesprek met teammanager Aki Ajo bleek nodig. Begrijpelijk dat de frustraties toe hadden geslagen bij Acosta, meende testrijder Pol Espargaro, die op Balaton Park Maverick Viñales verving.“Ik snap Pedro”, toonde Espargaro (foto) begrip.“Hij is nog heel jong en super getalenteerd, en hij ziet zich verslagen worden door jongens met minder talent. Het kostte mij destijds ook heel veel tijd om zoiets te accepteren. Als je jong bent en dat gebeurt, vind je dat hartstikke oneerlijk. Maar soms is MotoGP niet eerlijk, net als het leven. Soms moet je dan begrijpen dat je dan maar zesde wordt. Leuk is dat niet, maar dat begin je beter te begrijpen als je ouder wordt. Hij zit in dat proces.” Hoewel voor KTM’s oudgediende Brad Binder de echte successen uitblijven, meende de Zuid-Afrikaan dat de ‘window’ waarin de RC16 goed functioneert, groter is gewor- den. “En we gaan allemaal een vergelijkbare kant op”, benadrukte Binder.“Dat voelt beter. We hebben (in Oostenrijk, red.) een aero-update gekregen en het karakter van de machine is iets veranderd. Als je op het gas gaat, voelt hij wat vriendelij- ker. En we hebben de set-up aan de voorkant iets gewijzigd, waardoor de voorband wat meer ‘bijt’. Door al die kleine dingen hebben we een stapje gezet. Het grappige is dat onze machine niet zo heel anders is dan een paar jaar geleden, maar de balans die we nu gebruiken is wél echt compleet anders. We waren altijd wat terughoudend om die kant op te gaan, omdat we altijd de andere kant op hadden gewerkt. Maar het gaat beter sinds er wat ver- anderd is. De enige manier om de voorband te laten ‘bijten’, is door er meer gewicht op te brengen.” Acosta wilde echter niet al te vroeg juichen, met KTM achter Ducati en Aprilia op de derde plaats in het constructeurskampioenschap.“Heb je de races van Marc (Marquez) gezien? Hij wint ook als hij moet inhalen”, wist de huidige nummer 5 in het kampioenschap.“Ik geloof niet dat de 22 MotoGP-rijders steeds hun leven riskeren om als tweede te finishen. Marc heeft nog steeds wat extra’s. Wij hebben een stap gezet, maar Aprilia is er meer op vooruitgegaan dan wij. Het gat is groot, maar we komen dichterbij en hebben betere kansen voor het podium of de top 4.” (Foto: Rob Gray/Polarity Photo) Moto3: QUILES BIJT VAN ZICH AF Op het moment dat kampioenschapsleider José-Antonio Rueda wat tempo lijkt te mis- sen, schakelt Maximo Quiles een tandje bij in de Moto3-titelstrijd. De protegé van Marc Marquez maakt in zijn rookie-jaar grote indruk, deed dat eerst in Hongarije al met zijn tweede pole en een dag later ook in de race. De 17-jarige Quiles eiste direct de kop op na de start en leidde ook het grootste deel van de wedstrijd. Toch was de rijder van het team van Jorge Martinez niet foutloos. Een misser een ronde of zeven voor het einde wierp hem van de eerste naar de vierde plaats terug, maar Quiles bleef kalm. Valentin Perrone vocht voor zijn allereerste GP-zege en ging vóór Quiles ook als leider de laatste ronde in. Bij het aanrem- men van de eerste bocht pikte Quiles de eerste plaats in. Perrone probeerde het nog met een prachtige manoeuvre in de laatste bocht, maar met een iets betere exit uit de bocht – en een elleboogje van de Argentijn Perrone – pakte Quiles toch zijn tweede overwinning van 2025, 0,018 seconde voor Perrone. David Muñoz werd derde, voor Angel Piqueras en Rueda. Zo verloor Rueda nauwelijks op Piqueras (250 tegen 181 punten), maar Quiles – die de eerste twee races miste omdat hij te jong was en daarna twee wedstrijden geblesseerd moest laten schieten – nam de derde plaats in de tus- senstand over van Muñoz. Zijn achterstand op Rueda bedraagt 86 punten. KTM KRABBELT UIT HET DAL

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3