MotoPlus 17 - 2025
SPORT MOTOGP-PITSTOP 92 MOTOPLUS SPORT MILLER: “JE WILT ME OF JE WILT ME NIET” Al enkele maanden wacht Jack Miller op een antwoord van Yamaha of hij volgend jaar naast nieuweling Toprak Razgatlioglu de tweede Prima Pramac Yamaha mag besturen. Moto2: ALONSO’S EERSTE In Oostenrijk verloor David Alonso nog de kans op een overwinning door een zware crash. Een week later was het raak in Hongarije. De 19-jarige Moto3-wereldkam- pioen reed een briljante race, die hij begon vanaf een elfde plaats in de openingsronde. Maar Alonso bouwde zijn veertiende Moto2-race fantastisch op. Vier ronden voor het einde verdrong hij Jake Dixon van de derde plaats, twee ronden later nam hij de tweede positie van Diogo Moreira over en in de laatste ronde vond de Colombiaan een gaatje bij leider Manuel Gonzalez. Toen die direct wilde counteren, verloor hij momentum, waar Moreira weer van profiteerde. Enkele bochten voor de finish leek Alonso het toch nog weg te gooien, maar hij blokte Moreira, die in de laatste bocht nog in contact kwammet een niet blije Gonzalez. Collin Veijer was met een prachtige vijfde plaats de tweede rookie in de top 5. Dixon, vroeg in de race kopman, bleef net buiten bereik van de Staphorster. In de eerste ronde hing Veijer even boven zijn machine en verloor twee posities. Hij passeerde daarna weer Supersport-wereldkampioen Adrian Huertas en ook Aron Canet, maar kon Alonso niet achter zich houden (zie foto). “We hebben niks verloren en niks gewonnen”, klonk Veijer nuchter. “Ik denk dat het een prima race was. Om Dixon voorbij te komen is best wel lastig, want hij remt de hele motor dood. Je probeert dan een moment te vinden. Ik had een paar keer de kans, maar dan begon de voorkant ook weer te chat- teren.” Veijer waakte er voor om al te veel te gaan jube- len, ondanks zijn achterstand van slechts 1,3 seconde op winnaar Alonso. “Het is een nieuwe baan voor iedereen en in Barcelona zal het wel weer anders zijn. Maar ik denk dat we blij mogen zijn hoe we de race hebben gereden. De pace was goed en constant.” Zonta van den Goorbergh kwalificeerde zich zater- dag prachtig als tweede achter Moreira. In de eerste bocht maakte hij echter een klein foutje en viel daarna – met een zichtbaar gebrek aan topsnelheid – terug naar een uiteindelijk teleurstellende dertiende plaats, 0,4 seconde achter twaalfde man Barry Baltus. Vooral in het begin van het seizoen leken beide partijen erg happy met elkaar, zonder dat dat in harde resul- taten werd uitgedrukt. Miller’s beste resultaat was een vijfde plaats in Austin, het derde weekend van het seizoen. Een achtste plaats op de Duitse Sachsenring was zijn laatste top 10-klassering. In Hongarije was duidelijk te merken dat Miller’s geduld begint op te raken. “Jullie snappen er net zo veel van als het gaat om hun strategie”, wees de Australiër voor aanvang van de trainingen naar het Yamaha-management. “Ik heb opties en die ga ik verder onderzoeken. Die liggen buiten deze paddock; er is hier verder niets meer. Mijn deadline houd ik voor me. Ik geloof dat ik geduld genoeg heb getoond. Je wilt me of je wilt me niet. Zo simpel is het. Hoe meer tijd voorbij gaat, hoe meer het ook voelt dat ze me niet willen. Absoluut. Hoe meer namen aan de lijst worden toegevoegd... Ik verheugde me op het ontwikkelen van de V4, om nauw samen te werken. Ik geloof dat ik zo’n project verder zou kunnen helpen met de info en input die ik kan geven. Als zij daar de waarde niet van inzien snap ik dat en kijk ik verder. Naar iets anders.” Yamaha’s Racing Director Paolo Pavesio reageerde voor de microfoon van MotoGP luchtig. “Jack weet wat er speelt. We zijn constant in gesprek”, gaf Pavesio tegengas. “Er is geen deadline als je een open en directe relatie met je rijder hebt.”Of dat betekent dat de kwestie een storm in een glas water is? Miller’s grootste concurrent voor de tweede Prima Pramac-plek, niet zijn huidige teamgenoot Miguel Oliveira maar Moto2-klassementsleider Manuel Gonzalez, bevestigde in Hongarije ech- ter dat hij nog een jaar doorgaat in de Moto2. Aanvankelijk werd ook Diogo Moreira genoemd, maar het wachten is op de officiële aankondiging dat de 21-jarige Braziliaan Somkiat Chantra gaat vervangen bij LCR Honda. In Hon- garije zou de nog van een knieblessure herstellende Chantra worden vervan- gen door Aleix Espargaro. Honda’s offi- ciële testrijder viel echter op dinsdag zo hard van zijn fiets dat hij een wervel in zijn onderrug beschadigde.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3