MotoPlus 17 - 2025
SPORT MOTOPLUS 89 eerste vrije training had ik het niet naar m’n zin”, gaf Marc Marquez toe. “Super krap, elke bocht kwam super snel naar je toe. Als op een kartbaan. Maar dan ga je er aan wennen en uiteindelijk is het een motor op een circuit. Je moet je aanpassen.” Fabio Quartararo was geen fan. “Het is overduidelijk te krap en te smal”, vond de Yamaha- coureur, terwijl Joan Mir de baan na zondag omschreef als ‘een van de gevaarlijkste’ circuits van het seizoen. Jorge Martin was genuan ceerder. “Om hier in te halen, moet je het goed voorbereiden, al drie, vier bochten eerder”, meende de wereldkampioen. “Geduldig zijn. Er is maar één lijn, maar in bocht 7, 8 en 9 kun je iets anders doen. Je wacht verder op een fout van een ander, óf je bereidt het goed voor.” Alex Marquez had gemerkt dat het circuit een hoge mate van concentratie eiste. “Vooral omdat het nieuw is”, legde de Gresini Racing-rijder uit. “Je moet precies rijden, niet agressief rijden en geduld hebben. Het is super makkelijk om fouten te maken in de chicanes. En het is ook daar moeilijk inhalen.” Luca Marini noemde inhalen op vrijdag nog – onterecht – ‘onmogelijk’. Onder meer Fabio Di Giannan tonio en ook Brad Binder waren van mening dat een ‘ander’ circuit zoals Balaton Park wel op de kalender paste. Tijdens de Safety Commission spraken rijders onder meer met Safety Officer Loris Capirossi over eventuele aan- passingen. Concrete voorstellen leverde dat niet op. “Het is veilig en gewoon een bijzondere baan voor een MotoGP-machine. Het is oké”, aldus Marini. Bij die veiligheid werden deson- danks vraagtekens geplaatst na de start van de Sprint op zater- dag, toen Fabio Quartararo bijna voor een massa-carambolage zorgde. Een dag later ging Enea Bastianini bij het ingaan van de tweede chicane onderuit en gleed samen met zijn machine over de baan, zijn blik op het tegemoet komende verkeer gericht. Terwijl Acosta meende dat ‘iedereen wel wat rustiger was’ bij de zondagse start, meende Marc Marquez dat een crash zoals die van Bastianini niet per se typerend was voor Balaton Park. “Zoiets hebben we ook vaak gezien in Le Mans en dit jaar overkwam het mij nog in Austin. Als je je machine moet omgooien, kan dat gebeuren.” Ondanks een hectische opening, waarbij hij de rechter neusvleugel van zijn GP25 beschadigde na contact met kopstarter Marco Bezzecchi, hoefde Marc Marquez niet heel diep te gaan om zich vanaf een derde plaats achter Franco Morbidelli naar voren te werken. Het duel om de lei- ding met Bezzecchi was kort en heftig, maar in de elfde van 26 ronden trok Marquez definitief het initiatief naar zich toe. Broer Alex moest vanaf de veertiende positie starten vanwege een eerder opgelopen penalty – hij zat Pecco Bagnaia op vrijdag in de weg –, crashte en werd slechts veertiende. Zo vergrootte Marc zijn voorsprong in het klasse- ment nog eens met 33 punten in het Hongaarse weekend. Pedro Acosta bekroonde een ijzersterke wedstrijd met een tweede plaats, zijn beste resultaat van het sei- zoen. Voor de vierde keer in vijf raceweekenden parkeerde Bez zecchi de Aprilia op het podium, 3,6 seconden voor zijn team genoot Jorge Martin. Ook de vanaf de zestiende plaats begon- nen Martin leverde een knappe prestatie. Al in de eerste ronde kwam hij als zevende voorbij. Hij passeerde daarna Luca Marini en toen voor hem Fermin Aldeguer tegen de vlakte ging, hengelde hij op eigen kracht Franco Mor- bidelli binnen. Bezzecchi en de geëmotioneerde Martin zorgden er met hun derde en vierde plaats voor dat beide Aprilia’s voor het eerst sinds de historische 1-2 van Aleix Espargaro en Maverick Viñales in Barcelona 2023 in de top 4 finishten. Marini noteerde met een vijfde plaats zijn beste Marc Marquez won overtuigend zijn tiende Grand Prix van het seizoen. Het was zijn 98e in totaal. In deze vorm moet de 100 dit jaar al te halen zijn. (Foto: Ducati) »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3