MotoPlus 17 - 2025

SPORTIEVE 750CC-VIERCILINDER VAN CFMOTO NEWS FLASH Deze nieuwe sportmachine was al officieel geregistreerd in China, maar lijkt dus ook op redelijk korte termijn naar Europa te komen. Dat deze 750 SR-S is voorzien van een vier- cilinder, maakt duidelijk dat CFMoto dit project trekt zonder technisch partner KTM. De van een volledige stroomlijn voorziene 750 zou een topsnelheid van meer dan 230 km/uur halen en daarbij dankzij het ram-air luchtinlaatsysteem een paar extra pk’s winnen. Het naar achteren omhoog lopende 4-in-4-uitlaatsysteem oogt minstens net zo snel. In overeenstemming met de huidige trend van sportieve motoren is de neus van de nieuwe CFMoto 750 SR-S bovendien voorzien van relatief grote winglets. Naar verluidt heeft CFMoto deze stroomlijn zelf ontwikkeld in de windtunnel van het Italiaanse Pininfarina. De moderne vormgeving is in ieder geval dezelfde als bij de CFMoto 675 SR-R, want beide neus- jes lijken sterk op elkaar. Toch lijkt de type- aanduiding SR-S de 750 iets gematigder op de sportieve ladder te positioneren dan de 675 met het SR-R in zijn naam. Technisch gezien verschilt de nieuwe CFMoto 750 SR-S niet alleen qua aantal cilinders maar ook qua chassis van de 675 SR-R, vooral ook door de enkelzijdige aluminium swingarm. Het brugframe is daarentegen gemaakt van stalen profielen. De achterschokdemper en de upside- down voorvork zijn beide van Kayaba (KYB) en zijn volledig instelbaar. Daarnaast heeft de 750 een instelbare stuurdemper. De remmerij oogt sportief met radiaal gemonteerde remklauwen vóór. Bijzonder, zeker in deze categorie, zijn de raceachtige luchtinlaten op de dubbele schijfremmen voor. Ook het achterwiel is aero- dynamisch bekleed. De banden van de CFMoto 750 SR-S hebben de standaard maten in dit seg- ment: 120/70 ZR17 voor en 180/55 ZR17 achter (eerste montage: Maxxis SP). De wielbasis is met 1.419 millimeter relatief kort. Dit is waarschijnlijk bedoeld om de handling te vergemakkelijken, want met 213 kilo (inclusief 17 liter brandstof in de tank) is deze sportieve 750 een relatief zware motorfiets. Andere belangrijke gegevens zijn de balhoofdhoek van 65,5 graden en de zithoogte van 805 millimeter. Met een groot 6,2-inch TFT-kleurendisplay en connectiviteitsfuncties is de CFMoto 750 SR-S helemaal bij de tijd. Bovendien is hij uitgerust met ABS en tractiecontrole, beide hellings- hoekgevoelig. Andere uitrustingsdetails zijn de quickshifter (helaas alleen om op te schakelen), bandenspanningssensoren en een keyless- systeem inclusief smartphone-app. In China komt de CFMoto 750 SR-S binnenkort op de markt. De prijs was medio augustus nog niet bekend. Nu ligt het natuurlijk voor de hand dat de sportieve viercilinder ook de overstap maakt naar Europa, maar dat is niet het geval. Althans niet naar de Benelux, wellicht omdat ’ie qua prestaties te dicht aanschurkt tegen de 675 driecilinder. Op de achtergrond is men echter ook druk bezig met de ontwikkeling van een superbike: de CFMoto 1000 RR met V4-motor. Wellicht dat die t.z.t. wel komt! CFMoto lanceerde eerder dit jaar de sportieve 675 SR-R met een 90 pk sterke driecilindermotor, maar de Chinese fabrikant schakelt meteen door met de nieuwe 750 SR-S, voorzien van een 749 cc metende en 111 pk sterke viercilinder met een heel opvallend 4-in-4 uitlaat- systeem en een enkelzijdige swingarm. De nieuwe Chinese 750cc vier-in-lijn perst er een behapbare 111 pk uit. Een allesbehalve doorsnee derrière dankzij de fraaie vierloops uitlaatpartij.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3