MotoPlus 17 - 2025

OCC ASION MOTOPLUS 75  Sportief gelijnd, musculair en extreem elastisch; een Z1000SX is het allemaal. Een allroad heeft hoogstens twee van deze drie kwaliteiten. Hoe geweldig fijn een hoogpoter ook rijdt, hij gooit nooit hoge ogen in een Miss-verkiezing. Deze Z1000SX – ook al is het een occasion uit 2018 – wel. De Kawasaki gooit overigens ook hoge ogen als gebruikte motor- fiets met slechts 21.475 kilometer op de teller en zes maanden garantie. Voeg daarbij zijn prijs van € 9.750,- (een nieuwe Ninja 1100SX kost ondertussen € 16.949,-) en het plaatje kleurt steeds rozer. De prima staat van de Kawasaki maakt het plaatje af. Zijn er überhaupt motorrijders die slecht voor hun motorfiets zorgen? De showrooms lijken vol te staan met dit soort smetteloze exem­ plaren waarop dooddoeners als ‘z.g.a.n.’, ‘altijd binnen gestaan’ en ‘van een oud vrouwtje geweest’ van toepassing zijn. Oog in oog met deze gebruikte motorfiets dringt zich onvermijdelijk de vraag aan je op: waarom zou je nog een nieuwe kopen? Ook al omdat dit gebruikte model meer vermogen (+ 6 pk) heeft dan de nieuwe. Toch voelt die laatste – de sporttoerder gaat tegenwoordig overigens als Ninja 1100SX door het leven – met zijn iets grotere cilinderinhoud nog net iets bulliger aan. En deze is al zo bullig. Bovendien maakt elektronica de laatste jaren reuzensprongen en ook zaken als quickshifter en cruise-control maken zowel het toer- als sportleven een stukje prettiger. En wil je iets sportiever door het leven, dan biedt Kawasaki tegenwoordig een SE-variant met fraai spul van Öhlins en Brembo. De SX is met andere woorden zo’n model dat generatie op gene- ratie fijngeslepen wordt, maar de 2017-basis mag er absoluut al zijn. De viercilinder-in-lijn voelt en klinkt stil- staand al vertrouwd. Het bulllige en koppelrijke karakter reflecteert in een donkerbruine gons uit het korte stompje dat voor uitlaatdemper doorgaat. Onderin trekt het blok eraan alsof het net zo lief als V-twin geboren was. Ook dit exemplaar loopt weer enorm soepel en maakt het leven oh zo makkelijk. Een keertje vergeten te schakelen op het dijkje langs de Waal maakt allemaal niets uit, de SX trekt zich onverstoor- baar en altijd krachtig op gang. Dit is absoluut geen vier-in-lijn die het enkel van zijn knal- lende eindschot moet hebben. Toch gebeurt er bovenin nog genoeg om het woord ‘sport’ DE MOTORZAAK MET DE BEKENDE EIGENAAR Het lekker centraal gelegen Arie Molenaar Motors in IJsselstein heeft meer dan zestig jaar ervaring en is ondertussen toe aan de derde generatie. Het is dan ook niet voor­ malig GP-coureur Arie Molenaar die de zaak oprichtte, maar zijn vader. Molenaar is offici- eel dealer van Honda, Husqvarna, Kawasaki, KTM, MV Agusta, Suzuki en Yamaha. Voor de liefhebber van gebruikte motoren heeft het altijd ruim 300 occasions op voorraad. Voor ieder wat wils dus en hetzelfde geldt voor kleding en helmen. Die komt onder meer van Rev’it, Dainese, IXS, Richa en Arai, Shoei en Nolan. Molenaar heeft het nog altijd goed voor met de motorsport, want het is de drijvende kracht achter de Honda NSF Cup. »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3