MotoPlus 17 - 2025
REPORTAGE MOTOPLUS 69 MOCHT BLIJVEN tuneerde Ier nogmaals zijn bod. “Dat gaf me net na een verhuizing de mogelijkheid om een deel van de hypotheek af te lossen en dat was toch wel een aantrekkelijke gedachte. Uiteinde- lijk heb ik de vijf motoren verkocht en dat gaf de aanzet om de rest van de motoren ook te verkopen.” Van vijftig motoren is Versteeg teruggegaan naar vijf. Motoren die stuk voor stuk uit de jaren zeventig of begin tachtig komen.“Ik leef in het verleden, die software-fietsen vind ik helemaal niets. Het is zo mooi als een motorfiets een gaskabel heeft en dat je zo’n ding daardoor helemaal voelt. De echte superbikes zijn voor mij ook van vóór 2002, daarna houdt het op. Geef mij maar die dikke tweecilinders met 1.000 cc en viercilinders van 750 cc.” Een motorfiets moet tegenwoordig wel een doel hebben voor Versteeg, ze mogen niet – net als vroeger – alleen maar stil staan en mooi zijn. “Mijn huidige motoren (van het type Kawasaki Mach III, Suzuki T500, red.) gebruik ik allemaal regelmatig voor plezierritten.” Eenmaal aan het idee gewend en ‘onthecht’ van zijn collectie, verkocht Versteeg de ene na de andere motorfiets. Op die ene Suzuki na, die mocht blijven. Het is een motorfiets die in tegenstelling tot sommige verkochte hyper- exclusieve modellen niet garant staat voor een lekker gevuld pensioenpotje. Waaraan verdient de redelijk dertien-in-een-dozijn Japanner die uitzonderingspositie? “Met de 1100 ben ik drie keer Nederlands Kampioen Classic Superbike geworden en daarvoor heb ik hem helemaal naar mezelf toegebouwd. Er zit enorm veel tijd, geld en liefde in. Stel dat ik hem verkoop, wat krijg ik er dan voor? Laat het eens achtduizend euro zijn, lekker belangrijk.” Als een motorfiets helemaal naar jezelf is toe- gebouwd, hoe typeer je dan jouw rijstijl? “Ik heb altijd een hoge bochtensnelheid gehad. Ik rij nog rond en niet hoekig zoals in het huidige superbike-kampioenschap. Hard insturen en heel plat, dat ben ik.” De loyaliteit van nu aan zijn youngtimer staat in schril contrast tot de raceperiode van Versteeg. Toen werd de 1100 genadeloos terzijde gescho- ven toen hij niet langer competitief was.“De machine was al snel gedateerd en daarom heb ik er tot 2018 mee geracet. In die tijd staken men- sen serieus veel geld in hun klassieke racers en daar kon de Suzuki niet langer tegenop. Daarom ben ik eerst met een Kawasaki ZXR-750RR en later een Honda VTR1000 SP2 gaan racen.” Achterbrug van Yoshimura, maar volledig standaard frame. Deze klassieker is dank- zij 145 pk en 180 droge kilo’s goed voor een tijd van 1.48 op Assen. b g d k V g k b »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3