MotoPlus 17 - 2025

LEZERSTEST MOTOPLUS 67 ‘MOGELIJK ALTERNATIEF’ “Al op de Motorbeurs Utrecht viel me de QJMotor SRK600 op. Op het eerste gezicht een supersport, hij heeft er de looks van, maar als je hem beter bekijkt zie je het verhoogde stuur. En het feit dat er een tweecilinder aan boord is. Misschien geen klassieke supersport dus, maar zeker een sportief type en wel erg geslaagd qua modellijnen. Toen de mogelijkheid zich voordeed om ermee te rijden, heb ik me dan ook direct aangemeld, ik wilde ’m weleens proberen. Het zou een moge- lijk alternatief kunnen worden voor mijn GSX-R, die zit namelijk niet meer in het programma. De 600 is er als naked, maar mijn voorkeur heeft zonder meer de RS-versie met kuip. Meer wind- bescherming en ook het uiterlijk spreekt me veel meer aan. Het rijden was een leuke ervaring. Een andere houding dan ik gewend ben, aangezien ik al mijn hele leven met lage clip-ons rijd. De 600 heeft een relaxte zithouding, niet racy maar licht voorover en er is ook ruimte genoeg voor de benen. Hij voelt ook licht aan. Ik was ook erg gecharmeerd van de afwerking en van opties als bandenspanningscontrole en -temperatuur, afleesbaar op het dashboard. Een genot zijn de spiegels. Normaliter zie je op een supersport veelal je schouders/ellebogen bij een snelle blik achterom, deze QJ biedt echter uitstekend zicht. Ook over de vering ben ik te spreken, best comfortabel afgeveerd. Het rijden ging relaxed, de SRK is een motor zonder gebruiksaanwijzing. Met andere woorden: iedereen zal er makkelijk mee overweg kunnen. We hebben ons tijdens de testrit redelijk netjes aan de wettelijke snelheid gehouden, dan overtuigt ’ie helemaal. Het blok loopt lekker, is niet bokkig bij lage snelheden en ook het dashboard biedt veel informatie. Niet alle mogelijkheden heb ik helaas kunnen bekijken, maar het is vast meer dan voldoende. Om nu direct van een vier- naar een tweecilinder terug te gaan en daarbij 90 pk te moeten inleveren, is wel een grote stap. Maar QJMotor heeft ook een 800, die in MotoPlus 24/2024 getest is. Daarin wordt ’ie zelfs genoemd als mogelijke opvolger van de niet meer gemaakte GSX-R750. De specs van die machine met plusminus 100 pk spreken me wel aan. Volgens de QJMotor-importeur is de 2025-versie van de 800 zelfs nog wat beter uit- gerust dan de 2024-versie, onder meer met een quickshifter. Ook het verhaal over garantie en de onderdelenvoorziening van QJMotor klonk alle- maal heel goed. Ze hebben iets moois neergezet voor een nette prijs!” Naam: Wim van de Kolk Leeftijd: 64 jaar Beroep: onderhoudsmonteur Rijbewijs sinds: 1979 Eigen motor: Suzuki GSX-R750 (2018) Beoordeling: ★★★★★ ‘ZIEN ER GOED UIT’ Naam: Jeffrey Schippers Leeftijd: 36 jaar Beroep: lasser/monteur Rijbewijs sinds: 2007 Eigen motor: Suzuki DL650 V-Strom Beoordeling: ★★★★★ “Ik kreeg het goede nieuws dat ik één van de zes gelukkigen was voor deze lezers- test. Geweldig, want het leek me erg leuk om eens zo’n Chinese motor te testen. En dan nog wel in de mooie Achterhoek en Twente, mijn geboortestreek. De eerste indruk van QJMotor is prima, de motoren zien er goed uit. Ik stel wel prijs op details en mooie kleuren, en dat was allemaal in orde. Ik begon de test op de SRT600SX, een allroad. In het begin was het nog een beetje onwennig, maar al na een paar bochten was dat gevoel verdwenen. Ondanks dat er niet veel vermogen in het blok zit, voelde de motor wel pittig aan. Het stuurgedrag is goed, ondanks dat er toch wel redelijk grove banden onder zitten, waarvan de grip en feedback overigens goed was. De kop- peling grijpt snel aan, je hoefde het hendel maar iets op te laten komen. De gasrepons is ook behoorlijk gretig, wat ik niet had ver- wacht van zo’n 600. De SX trekt ook vrij vlot op, geweldig, en bovendien zit er standaard al een mooi geluid in. Het aanremmen bij hoge snelheid vond ik wat minder, maar wellicht moeten de remmen wat meer inge- remd worden. Het zicht in de spiegels was goed, ondanks mijn lengte. Na de lunch was het de beurt aan de grote broer, de SRT700. Eerst weer even wennen en aftasten, desondanks ben ik er al snel uit dat de 700 niet mijn motor is. Qua zit- houding niet, de zit voelde totaal anders, en ook voelt het blok niet zo vlot als de 600, ik had ’m pittiger verwacht. De 700 voelt meer voor het rijden van langere afstanden. De goudkleurige velgen vond ik wel gaaf. De koffers zijn allemaal te bedienen met één sleutel, dat is ook wel handig. In de topkof- fer past bovendien een helm. Als ik de keuze had zou ik de 600 nemen, maar dan met de goudkleurige velgen. Vond het al met al een bijzondere ervaring. MotoPlus bedankt!”

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3