MotoPlus 17 - 2025

66 MOTOPLUS LEZERSTEST LEZERSTEST QJMOTOR ‘FUN LITTLE NAKED BIKE’ “Vandaag was mijn eerste ervaring met dit op de Europese markt betrekkelijk nieuwe Chinese motormerk. Eerst maar eens een rondje om de motor gelopen om te kijken naar de afwerking en de gebruikte onderdelen, waarbij er meteen twee dingen opvielen: de Marzocchi-voorvork en -achtervering, en de Brembo-remmen. Het is dus duidelijk te zien dat ze bij QJMotor voor top-of-the-line onder­ delen hebben gekozen. De motor ziet er goed en degelijk gebouwd uit en de vormgeving is echt naar mijn smaak. Twee kleine minpuntjes: de eindkap van de einddemper past net niet goed, waardoor er een kier zichtbaar is. En dan is er nog het koppelingshendel, waar vrij veel speling in zit. Tijd om op te stappen voor een ‘rondje’ van 150 kilometer op de SRK600. De motor start netjes en geeft een mooi geluid, klinkt ook lekker sportief. Hij reageert heel direct op het gas, waardoor ’ie bij lage snelheden wat nerveus aanvoelt. Dat gevoel verdwijnt echter helemaal als je op snelheid bent. De 600 trekt vlot op, wat goed bij zijn sportieve uiterlijk past. Wel houdt de parallel-twin van toeren maken, onder de drieduizend toeren wil je eigenlijk niet komen, zeker bij lagere snelheden voelt hij wat bokkig. Bij hogere toerentallen merk je lichte trillingen, maar niet vervelend of hinderlijk. De zithouding en het stuurgedrag zijn boven verwachting goed, en ook het schakelen is een lust, de versnellingsbak is heel soepel en precies. De banden geven vertrouwen en hoewel ze van een onbekend merk zijn is de grip goed, zowel in de bochten als bij het remmen. Het TFT-­ display voorziet in alle info die je nodig hebt, en wat me opviel is dat zelfs de bandentem- peratuur en -spanning worden weergegeven. Zoals al eerder gezegd is de motorfiets best sportief en dat merk je ook aan de standaard­ afstelling van de vering, welke vrij stug is. Dat is ideaal voor ritten op strak asfalt, echter op wegen met slecht wegdek of klinkers voel je ieder bultje. Gelukkig is de vering instelbaar, dus dit valt eenvoudig te wijzigen. Verder kun je nog verschillende rijmodi selecteren, maar daar ben ik op deze rit vanaf gebleven. Al met al was deze motor geweldig om op te rijden en kwalitatief beter dan ik vooraf had verwacht, zeker gezien het uitrustingsniveau en de gunstige prijs.” Naam: Alex Vazquez Leeftijd: 50 jaar Beroep: werktuigbouwkundig ingenieur Rijbewijs sinds: 1993 Eigen motoren: Suzuki VS1400, Husqvarna Svartpilen 401 Beoordeling: ★★★★★ Ontdek je plekje! Voor de liefhebbers: het Muldershuis en de Mallumse Molen in Eibergen.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3