MotoPlus 17 - 2025

LEZERSTEST MOTOPLUS 65 ‘VOLWASSEN MOTOR VOOR SCHERPE PRIJS’ Naam: Tim Groeneveld Leeftijd: 27 jaar Beroep: analist Rijbewijs sinds: 2017 Eigen motor: BMW R1150GS Beoordeling: ★★★★★ “Toen ik de QJ-modellen voor het eerst zag staan, was ik aangenaam verrast over het uiterlijk en de kwaliteit van de motoren. Ik moet bekennen dat ik toch met een klein vooroordeel over Chinese motoren richting de redactie reed. Ik mocht eerst plaatsnemen op de SRT700SX en hiermee de hele ochtend door het prachtige Ach- terhoekse landschap rijden. Gelijk viel het soepele motorblok op in combinatie met de zeer accurate versnellingsbak, waarbij de impor- teur vertelde dat de 700 dit jaar helaas nog niet met een quick- shifter leverbaar is. De SX heeft geen moeilijke hulpsystemen of rijmodi, het is dus ouderwets starten en gaan. Het TFT-scherm is simpel maar duidelijk. Verder is de motor standaard uitgerust met zij- en topkoffers, hand- en zadelverwarming en je kunt met de QJ-app navigeren via het TFT- display. Ik was verbaasd over de rijke uitrusting die (standaard!) op de motor zit. Na een lang stuk rijden mis ik wel een cruise-control op een reismotor als deze. Maar eigenlijk mag ik niet zeuren, de SRT700SX kost volledig aangekleed zoals hij hier staat namelijk € 9.999,-! Echt een volwassen motor voor een zeer scherpe prijs. De zitpositie is ook voor lange mensen prima, al mag het zadel wat zachter voor de lange ritten. De vering doet zijn werk goed en de remmen van Brembo brengen de motor snel tot stilstand. Wel vind ik dat het motorblok iets meer karakter mag krijgen, net zoals het uitlaatgeluid. Het stuurgedrag is goed, maar concurrenten zoals een Ténéré 700 gooi je makkelijker door de bocht. Misschien dat dit deels ligt aan het bijna chopper-achtig aanvoelende, kromme en smalle stuur. ’s Middags rij ik de SRT600SX, die alle positieve eigenschappen van de 700 deelt. Wat mij opviel is dat het motorblok meer karakter heeft dan zijn grotere broer. Het uitlaat- geluid is geniaal en maakt het rij- den met de 600SX echt een feest. Beide modellen hebben daarnaast ook nog drie jaar garantie met een onbeperkt aantal kilometers. Ik ben benieuwd hoe de motoren zich offroad gedragen of wanneer je ze volgepakt inclusief passagier rijdt. Zoek je een rijk uitgeruste motorfiets voor een scherpe prijs, dan zijn de SRT-modellen wellicht iets voor jou.” ‘SMAAKT NAAR MEER’ Naam: Vincent Spaan Leeftijd: 63 jaar Beroep: werkzaam in kunststof industrie Rijbewijs sinds: 1987 Eigen motoren: Honda Cub, Yamaha FZ1 Fazer, Yamaha MT-07, Suzuki Impulse, Honda CB1 Beoordeling: SRK600 ★★★★★ / SRK600RS ★★★★★ “Bij aankomst eerst gezellig gesproken met alle deelnemers en eigenlijk leek iedereen unaniem verrast over de uitstraling van de SRK600 en RS. Mooie materialen, upside- down voorvork, radiaal gemonteerde Brembo-remklauwen en instelbaar rem- en koppelingshendel. Bovendien is de voorvork volledig instelbaar en kunnen achter de veervoorspanning en uitgaande demping worden aangepast. Zelden zoveel hoogwaar- dige componenten in deze budget-klasse meegemaakt. Top! De banden zijn van een mij onbekend merk, maar deden het onder de warme, droge omstandigheden waarin we reden voortreffelijk. Daar hoef je geen ander A-merk voor te monteren. Het rijden met 56 pk met verschillende instelmogelijk- heden, eenvoudig via het stuur te bedienen met verlichte knoppen, is gewoon degelijk en goed. Je raakt snel vertrouwd met de motor, de koppeling is heerlijk licht, net als het schakelkarakter. Goede vriendjes geworden in korte tijd. De motor is ook een aanrader voor niet al te grote mensen. Jammer genoeg heeft de SRK geen quick- shifter, wel pakt ’ie echt netjes op. Dankzij het voldoende voorhanden zijnde koppel ben je overal in Nederland snel genoeg op alle wegen. Een zwaardere en snellere motorfiets is niet altijd méér! In praktijk zijn de naked en gekuipte RS gelijkwaardig qua afstelling, alleen de kniehoek van de RS vind ik prettiger. Met mijn lengte van 1,74 meter is het goed manoeuvreren met beide model- len. Ook prettig, zeker in deze klasse, zijn de talrijke doordachte details. Zoals het ver- stelbare versnellingspedaal en de gripvolle handvatten. Fijne motoren, die flink worden onderschat naar mijn mening. Wat dat betreft smaakt deze testdag naar meer…”

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3