MotoPlus 17 - 2025
ALPENMASTERS 2025 VOORRONDES, DEEL 2 48 MOTOPLUS ALPENMASTERS 2025 De BMW F900XR wint deze race met zijn ongecompliceerde handling, top elektronica en solide motorprestaties. Afgezien van harde lastwisselingen levert hij sterke prestaties. De Triumph Tiger Sport 800 zet daar vooral een levendige driecilinder en een geslaagde ergonomie tegenover. Zijn onrus- tige rijgedrag en het matige ABS zijn echter doorslaggevende nadelen in de Dolomieten. -CONCLUSIE Maar trekkracht en stuurgedrag zijn niet alles, zeker niet hier in de Dolomieten. Na een koffiestop op de Sella-pas meten we de remkracht bergafwaarts met passagier. Een belangrijke waarde, want als een touringcar op de pas de volgende bocht blokkeert, wordt dit uiterst relevant voor de veiligheid. De BMW is zich hiervan bewust en zet de beste waarde neer bij de Alpenmasters 2025. Om vol bepakt van 75 naar 25 km/ uur af te remmen, heeft hij slechts 23,1 meter nodig. Zelfs bij een helling van twaalf procent kun je erop vertrouwen dat het achter- wiel door het instelbare ABS op de grond en in de rijlijn wordt gehouden. Bij het achterwiel van de Triumph is dat anders. Het Britse ABS biedt geen instelmogelijkheden en bereikt bergafwaarts zijn grenzen. Het voorwiel blokkeert weliswaar niet, maar bij een noodstop kan de achterkant plotseling omhoog komen en alleen het handmatig loslaten van het hendel voorkomt een voorwaartse salto. Het resul- taat: pas na 30,5 meter is de Tiger Sport 800 van 75 naar 25 km/ uur afgeremd. Tijdens de rem- metingen heeft de passagier het op de Triumph iets comfortabeler, afgezien van de adrenaline die bij stoppies met twee personen door de aderen stroomt. Het zadel van de passagier is bij de Tiger Sport ook geschikt voor langere etappes, de kniehoek is eveneens draaglijk, hoewel de opstelling niet kan tippen aan die van een allroad. Het BMW-zadel is in vergelij- king met de Triumph erg kort. Bij het accelereren heeft de duo daardoor eerder het gevoel dat hij naar achteren kan wegglijden. Hier betaalt de passagier de prijs voor het sportieve uiterlijk van de korte achterkant. Op beide cross- overs hinderen de zijkoffers de 1,83 meter lange passagier niet en passen ze precies in de knieholte. Het iets hogere ergonomische comfort van de Triumph veran- dert uiteindelijk niets aan het feit dat BMW de crossover-klasse ver- tegenwoordigt in de finale van de Alpenmasters. De evenwichtige XR voldoet beter aan de eisen van een rit naar, door en van de Alpen dan de levendigere maar onrustige Tiger Sport. Tegen de pure allroads, waarbij alle naked bike-elementen ontbreken, gaat de BMW het echter niet gemakke- lijk krijgen, zeker niet in de veel- eisende Dolomieten. n
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3