MotoPlus 17 - 2025

ALPENMASTERS 2025 MOTOPLUS 47 Als de belangrijkste schakelaar door vocht en kou dienst weigert, helpt wat creativiteit. dat een voordeel ten opzichte van de F900XR. Voor de goede orde: beide crossovers zijn met een geregistreerd geluidsniveau van respectievelijk 91 dB (BMW) en 93 dB (Triumph) geschikt voor Tirol en overtreffen bij onze geluidsmeting hun eigen inschat- ting met elk 1 dB(A). De Tiger Sport 800 verspeelt zijn kleine motorische voorsprong door zijn rijgedrag. Het ietwat vage stuurgedrag van de Britse motorfiets, zowel bergop als bergaf, vereist een strenge stuur- hand om niet van de beoogde bochtstraal af te wijken. Na licht insturen verzet de met een volle tank twaalf kilo lichtere Tiger Sport zich merkbaar tegen gro- tere hellingshoeken en komt weer rechtop te staan als je die beweging niet tegenhoudt met het stuur. Bovendien reageert het conventionele onderstel minder gevoelig dan de elektronisch gestuurde veerelementen van de XR en biedt het op de lange termijn minder veercomfort. De Michelin Road 5 ‘A’-banden genereren op nat wegdek wel meer grip dan de Continental RoadAttack 4 van de BMW. Toch is de voorsprong van de Triumph sneller gesmolten dan de sneeuw op de Alpenpassen. »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3