MotoPlus 17 - 2025

VOORRONDES, DEEL 2 ALPENMASTERS 2025 ALPENMASTERS 2025 MOTOPLUS 43 MOTORBLOK Acceleratie 0-140 km/uur 20 2 1 Acceleratie in 2e versn. bergop met passagier 20 1 2 Verbruik 20 20 18 Vermogensafgifte 20 3 3 Gasrespons/lastwisselreacties 20 15 14 Koppeling 20 16 14 Schakelen 20 12 11 Versnellingsbak-spatiëring 10 8 8 Totaal 150 77 71 RIJGEDRAG Afstelling/comfort 20 14 12 Veringreserve bij belading 20 4 7 Wendbaarheid op paswegen 20 15 14 Bochtenstabiliteit 20 4 7 Stuurprecisie/feedback 20 3 8 Remweg bergaf 20 1 1 Remgedrag bergaf/fading 20 2 2 ABS 15 8 8 Tractiecontrole 5 0 0 Oprichtneiging tijdens remmen 10 8 9 Grondspeling in bochten, beladen 10 8 9 Totaal 180 67 77 PRAKTIJK Uitrusting 20 4 4 Bagagemogelijkheden 10 3 2 Actieradius op bergwegen 20 17 13 Laadvermogen 20 2 4 Gebruiksgemak beladen 10 10 9 Zicht naar voren en achteren 10 8 8 Grondspeling met passagier en bagage 10 10 10 Totaal 100 54 50 COMFORT Zitcomfort rijder 20 9 8 Zitcomfort passagier 20 3 4 Wind- en weersbescherming 20 12 12 Motorloop 10 6 3 Totaal 70 30 27 TOTAAL 500 228 225 PLAATS 1 2 BEOORDELING Maximale score Honda CRF300 Rally Voge 300 Rally *met passagier Slechts drie punten voorsprong, maar de CRF staat in de finale. Honda en Voge staan voor de allroad-lichtheid van het bestaan en ze werken allebei heel inspirerend met hun ontspannen rijgedrag. Dankzij de soepelere motor, iets betere remmen en grote actieradius compenseert de Honda haar zwakke punten in het rijgedrag vakkundig. Daarmee gaat de CRF300 Rally met een flinterdunne voorsprong op de Voge door naar de finale van de Alpenmasters. -CONCLUSIE arme dashboard van de Voge heb je bijna een loep nodig om het toerental op het kleine schermpje te kunnen aflezen. Schakelen? Op het gehoor. Toch is het leuk om op beide motoren te rijden. Waarom? Omdat je hun potentieel volle- dig kunt benutten. Je hebt geen tractiecontrole nodig, alleen veel inzet aan het gashendel. Wie zich daarop instelt, stapt gega- randeerd uiterst tevreden van de motor af bij de eerstvolgende cappuccino-stop. Als het om remmen gaat, blin- ken noch de Honda, noch de Voge uit. De rem van de Honda remt in ieder geval betrouwbaar met redelijke handkracht. Op de Voge heb je de onderarmen van een bodybuilder nodig om de voorste rem überhaupt in het ABS-regelbereik te dwingen. Met z’n tweeën bergafwaarts remmen maakt het er niet beter op. De grove banden schuiven over het asfalt van de Dolomieten, zonder dat het ABS in extreme situaties ook maar één keer ingrijpt. Een remweg van meer dan 36 meter bij het afremmen van 75 naar 25 km/uur voor de Honda en meer dan 37 meter voor de Voge betekenen de slechtste meet- waarden in deze discipline bij de Alpenmasters 2025. Het enige wat helpt is een flink vooruit- ziende rijstijl. Met een magere 161 kilogram laadvermogen gaat de Honda als solistisch voertuig door het leven. Bij de Voge is het vergelijkbaar, maar die mag ten minste 182 kilo- gram verstouwen. Toch eindigt de Honda uiteindelijk net voor de Voge en gaat door naar de finale van de Alpenmasters. Zijn kansen om te winnen? Klein. Zijn funfactor? Ondanks veel kritiek- punten honderd procent! n HONDA CRF300 Rally

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3