MotoPlus 17 - 2025
ALPENMASTERS 2025 VOORRONDES, DEEL 2 40 MOTOPLUS ALPENMASTERS 2025 nemen van bochten en bij het remmen weinig grip biedt. Mocht er ooit een precedent nodig zijn voor onstabiel rij gedrag: voilà, de Honda CRF300 Rally levert het. Al na enkele meters registreert je brein dat feedback en stuurprecisie wel kunnen worden afgeschreven. En toch – ondanks deze minpunten – scheurt de Honda brutaal door de bochten. De bestuurder moet het alleen wel durven. DeVoge doet het beter. Zijn rij wielgedeelte heeft meer reserves en zwaait niet meteen de witte vlag zodra iemand op zijn eveneens smalle zadel plaatsneemt. Boven- dien hebben zijn Timsun-banden weliswaar ook veel noppen, maar die liggen dichter bij elkaar en bie- den onder hellingshoek meer grip. Terwijl de Honda door de bochten slingert, is er op de Voge weliswaar ook behoorlijk wat deining, maar hij is nog lang niet klaar om een SOS-oproep te doen. De twee lichte allroads liggen wat betreft motorprestaties veel dich- ter bij elkaar. Met 27 pk voor de Honda en 29 pk voor de Voge kost het ze logischerwijs de nodige moeite wanneer de borden op de Fedaia-pas een hellingshoek van vijftien procent aangeven. Omdat de twee kleine eencilinders de doortrekmetingen met twee per- sonen in de tweede versnelling van 25 tot 75 km/uur niet halen (omdat ze in deze versnelling eerder tegen de begrenzer aan lopen), mogen ze hun prestaties met passagier in het bereik van 25 tot 60 km/uur bewijzen. Ondanks de versoepelde omstandigheden gebeurt er weinig. De twee 300’s hebben het moeilijk. Zelfs solo is er voor hen bergopwaarts maar één uitgangspunt: pas opschake- len als de begrenzer vriendelijk zwaait. De Honda met zijn nette en goed afleesbare LCD-dash- board waarschuwt eerst met een wit knipperend lampje voor het naderende gevaar van de toeren- talbegrenzer, voordat het continu witte lampje onverbiddelijk om de volgende schakelhandeling vraagt. Op het dunne en contrast»
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3