MotoPlus 17 - 2025

HONDA CRF300 Rally ALPENMASTERS 2025 MOTOPLUS 39 HONDA CRF300 RALLY Uiterst laag verbruik Eenvoudigst te berijden Lichtste motorfiets van de Alpenmasters 2025 Prima actieradius Veel bodemvrijheid Motor heeft hoge toerentallen nodig om vooruit te komen Desondanks matige motorische prestaties Eerste-montage banden verminderen precisie en stabiliteit Remt zeer matig VOGE 300 RALLY Verbruikt eveneens heel weinig benzine Richt zich amper op Veel ruimte onder de voetsteunen voor vlotte bochtenpassages Voordelige aanschafprijs Uitstekende bodem- vrijheid Ontbeert de juiste motor- dynamiek voor de Alpen Trillingen van de een- cilinder Rem vereist veel hand- kracht en remt dan nog matig Amper ruimte voor bagage sprekend de rijder, maar ook de passagier – zorgen vrijwel auto- matisch voor flinke afmetingen en dito gewicht. Dat heeft, in ieder geval bij het manoeuvreren aan de hand, een behoorlijke invloed op het pleziergehalte. Dat hoeft helemaal niet zo te zijn, vinden Honda’s CRF300 Rally en de 300 Rally van Voge. Beide zien vakkundig af van de barokke weelde van veel allroads en leggen met hun wespen- taille de nadruk op sportiviteit. Het duo kruidt dit arrangement bovendien met een gewicht waarvan moderne allroads het schaamrood op de kaken krijgen. Met 154 kilo volgetankt weegt de Honda zo goed als niets, de Voge volgt op de voet met 166 kilo- gram. Deze kleine hoeveelheid motorfiets heeft niet alleen een zeer positief effect op het stuur- gemak, maar heeft ook grote invloed op het zitcomfort. Zo omhelzen de knieën de benzine- tank van de Honda zo strak als bij geen enkele andere deelnemer aan de Alpenmasters 2025. Zelfs de Voge, waarbij de knieën iets verder uit elkaar langs de benzinetank rusten, moet dit gegeven erkennen. Toch weet elk van de twee te overtuigen met een speelse lichtheid die geen enkele andere motorfiets van de Alpenmasters 2025 biedt. Dat maakt het hoofd leeg en geeft vertrouwen. Bochten, kom maar op! En dan is het al snel gedaan met de coole nonchalance die het duo uitstraalt. Vooral op de Honda. Die maakt op het eerste gezicht indruk met een zithoogte van maar liefst 900 millimeter, bij de Voge zijn dat er zelfs 920. Zodra je achterwerk plaatsneemt op het smalle zadel, zakt de CRF300 ech- ter in elkaar. Ondanks een al snel verhoogde voorspanning gaat hij wiebelen. Daar komt nog bij dat de IRC Trials-banden een extreem grof profiel hebben dat bij het »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3