MotoPlus 17 - 2025
ALPENMASTERS 2025 VOORRONDES, DEEL 2 36 MOTOPLUS ALPENMASTERS 2025 De grote Multi gaat net als zijn kleine zusje naar de finale. MOTORBLOK Acceleratie 0-140 km/uur 20 18 18 Acceleratie in 2e versn. bergop met passagier 20 19 20 Verbruik 20 8 9 Vermogensafgifte 20 18 19 Gasrespons/lastwisselreacties 20 19 17 Koppeling 20 13 13 Schakelen 20 18 16 Versnellingsbak-spatiëring 10 9 9 Totaal 150 122 121 RIJGEDRAG Afstelling/comfort 20 17 16 Veringreserve bij belading 20 18 18 Wendbaarheid op paswegen 20 16 15 Bochtenstabiliteit 20 18 17 Stuurprecisie/feedback 20 17 16 Remweg bergaf 20 17 16 Remgedrag bergaf/fading 20 18 17 ABS 15 15 14 Tractiecontrole 5 5 5 Oprichtneiging tijdens remmen 10 9 7 Grondspeling in bochten, beladen 10 8 8 Totaal 180 158 149 PRAKTIJK Uitrusting 20 26 27 Bagagemogelijkheden 10 7 10 Actieradius op bergwegen 20 18 20 Laadvermogen 20 8 7 Gebruiksgemak beladen 10 5 5 Zicht naar voren en achteren 10 7 7 Grondspeling met passagier en bagage 10 7 9 Totaal 100 78 85 COMFORT Zitcomfort rijder 20 19 18 Zitcomfort passagier 20 19 18 Wind- en weersbescherming 20 18 18 Stille motorloop 10 9 8 Totaal 70 65 62 TOTAAL 500 423 417 PLAATS 1 2 BEOORDELING Maximale score Ducati Multistrada V4 S KTM 1290 Super Adventure S *met passagier een grote hefboom waarmee de Multi gemakkelijk instuurt. Bij flinke hellingshoeken geven de Pirelli Scorpion Trail II-banden bovendien op uitgewoond asfalt een beter gripgevoel. De Duc is iets losser in de heupen en knalt iets wendbaarder en stabieler de bergpassen op en af dan de KTM. De V4-motor speelt zijn construc- tieve voordelen op het gebied van loopcultuur zeer slim uit. Lastwisselingen zijn hem vreemd, ongeacht het toerental. Op zijn top levert hij 10 pk meer dan de KTM-twin, maar in het voor de bergpas relevante bereik kan hij niet tippen aan de oerkrachtige V2. Als het erop aankomt, acce- lereert de KTM het hardst, maar alle andere deelnemers aan de voorronde van de Alpenmasters laat de Multi V4 S gemakkelijk achter zich. Bij het remmen berg- afwaarts stopt de Multistrada iets beter dan zijn directe concurrent. Het ABS is nog geavanceerder dan bij de uitstekend regule- rende KTM, bovendien zijn er drie in plaats van twee modi om uit te kiezen. Naarmate de testrit over de Fedaia-pas, Campolongo en Grödner Joch vordert, wordt het aanvankelijk vage beeld steeds duidelijker: wat de Super Adventure S heel goed kan, kan de Multistrada V4 S nog een tikje beter. Ook omdat de rem gemakkelijker te doseren is, je comfortabeler zit als rijder en als passagier en omdat de versnellingsbak minder kracht vraagt om te schakelen en de schakelwegen korter zijn. Het zijn pluspunten die de KTM niet helemaal kan wegpoetsen met DUCATI Multistrada V4 S
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3