MotoPlus 17 - 2025

TECHNISCHE GEGEVENS EN MEETWAARDEN ALPENMASTERS 2025 MOTOPLUS 35  VERMOGENSMETING Vermogen aan de krukas; metingen op de Dynojet 250-rollentestbank, gecorrigeerd volgens 95/1/EG, maximale afwijking ±5% Ducati Multistrada V4 S KTM 1290 Super Adventure S TECHNISCHE GEGEVENS Motor bouwwijze viercilinder V-motor V-twin Cilinderinhoud 1.158 cc 1.301 cc Max. vermogen* 170 pk bij 10.500 tpm 115 pk bij 10.750 tpm Max. koppel* 124 Nm bij 9.000 tpm 84 Nm bij 8.500 tpm Zithoogte 1 820-840 mm 835-855 mm Rijklaar gewicht volgetankt 1 256 kg 247 kg Laadvermogen 214 kg 213 kg ABS/tractiecontrole ● / ● ● / ● Basisprijs NL € 29.390,- € 25.680,- Prijs testmotor € 33.590,-² € 27.001,-³ Basisprijs B € 25.590,- € 22.299,- MOTOPLUS-METINGEN Rollende acceleratie 1 bergop met passagier, 2e versnelling, 25-75 km/uur 3,4 sec 2,9 sec Remweg 1 bergaf met passagier, 75-25 km/uur 24,6 m 25,2 m Verbruik 1 bergwegen 1 op 16,7 1 op 17,5 actieradius bergwegen 367 km 404 km *Fabrieksopgaven; ● = standaard; 1 MotoPlus-metingen; 2 incl. Sport Travel & Radar (€ 4.200) met adaptief radarsysteem, verwarmd zadel (bestuurder, passagier), verwarmde handvatten, middenbok, koffersysteem en gesmede wielen; 3 incl. Tech Pack (€ 1.321) met quickshifter, Suspension Pro, MSR, HHC, adaptief remlicht, Rally Pack 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 Motortoerental x 1.000 tpm Vermogen in kW/pk Koppel in Nm Ducati Multistrada V4 S 124,7 kW (169 pk) bij 10.800 tpm 121 Nm bij 8.900 tpm KTM 1290 Super Adventure S 115,8 kW (158 pk) bij 9.200 tpm 137 Nm bij 7.500 tpm 60 90 120 150 170 160 150 140 130 120 110 100 90 80 70 60 50 40 30 20 10 goede ergonomie vult het goede remgedrag van de KTM nog eens aan, want het smalle, hoge stuur ontlast de polsen en maakt afdalingen richting het dal aan­ genaam. Een breder stuur komt de wendbaarheid ten goede en de knieën iets dichter bij elkaar (de benzinetank is erg breed) zou fijn zijn, maar dat is spijkers op laag water zoeken. In bochten en haarspeldbochten gedraagt de Super Adventure S zich zelfverzekerd en stabiel. Onder hellingshoek laat hij zich niet van de wijs brengen, al richt hij zich bij het remmen wel licht- jes op. Het elektronisch gestuurde en semi-actieve rijwielgedeelte bevalt het best in de zachte comfortmodus. In de modus ‘Auto’ past de demping zich aan de rijstijl aan, maar die kan in de Alpen zo snel variëren dat het systeem het niet meer bijhoudt. Bovendien biedt de zachte afstel- ling al meer dan genoeg reserves voor sportieve tussenetappes. Dat laatste geldt ook voor het eveneens semi-actieve rijwiel­ gedeelte van de Multistrada V4 S. Het reageert bovendien iets gevoeliger en het zachtere zadel biedt nog een beetje extra comfort. Ergonomisch en qua rijdynamiek is de Multistrada vaardiger. Het brede stuur vormt »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3