MotoPlus 17 - 2025

Boven: een korte pauze, maar bij vroege zomerse kou kun je beter alle kleding aan- houden. Onder: de volgende cappuccino ver- warmt en stimu- leert de testers. ALPENMASTERS 2025 VOORRONDES, DEEL 2 34 MOTOPLUS ALPENMASTERS 2025 binnenkort plaatsmaken voor de 1390, waarom eigenlijk? Hij laat zich direct vanaf de start van zijn beste kant zien, loopt alleen onder de 3.000 tpm wat onwillig, maar dat is typisch iets voor een V-twin. Van lastwisselingen heeft het blok geen last, het draait zijdezacht vanaf 3.000 tpm en het reageert gebruiksvriendelijk op het gas. In de rijmodus ‘Street’ overvalt het overdadige koppel de Mitas Terra Force ADV-achter- band niet, maar het laat zich juist makkelijk doseren. Ook goed doseerbaar is het vertragen van het voorwiel. De radiale remklauwen van de KTM laten geen ruimte voor kritiek wat betreft bijtkracht en doseer- baarheid. Ook het ABS krijgt goede cijfers. Bij het remmen bergafwaarts met een passagier houdt het de motorfiets stabiel in rijmodus ‘Road’. Ook van de uit eerdere tests bekende neiging om bij voluit ankeren op de laat- ste meters voor het tot stilstand komen de rem sterker te openen (om stoppies koste wat kost te voorkomen) heeft de 1290 Super Adventure S geen last. In ruim 25 meter remt hij af van 75 naar 25 km/uur. Wie van stoppies houdt kan natuurlijk, volgens het motto ‘Ready to Race’, het ABS op ’Supermoto’ zetten. De

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3