MotoPlus 17 - 2025
ALPENMASTERS 2025 VOORRONDES, DEEL 2 30 MOTOPLUS ALPENMASTERS 2025 Groen verslaat rood – de Z900SE zien we terug in de eindronde! MOTORBLOK Acceleratie 0-140 km/uur 20 18 18 Acceleratie in 2e versn. bergop met passagier 20 17 16 Verbruik 20 13 15 Vermogensafgifte 20 15 15 Gasrespons/lastwisselreacties 20 13 14 Koppeling 20 13 17 Schakelen 20 17 16 Versnellingsbak-spatiëring 10 9 10 Totaal 150 115 121 RIJGEDRAG Afstelling/comfort 20 10 12 Veringreserve bij belading 20 15 15 Wendbaarheid op paswegen 20 13 15 Bochtenstabiliteit 20 16 14 Stuurprecisie/feedback 20 16 16 Remweg bergaf 20 8 16 Remgedrag bergaf/fading 20 14 13 ABS 15 12 12 Tractiecontrole 5 5 4 Oprichtneiging tijdens remmen 10 9 8 Grondspeling in bochten, beladen 10 10 9 Totaal 180 128 134 PRAKTIJK Uitrusting 20 15 16 Bagagemogelijkheden 10 0 1 Actieradius op bergwegen 20 14 18 Laadvermogen 20 8 4 Gebruiksgemak beladen 10 9 8 Zicht naar voren en achteren 10 6 8 Grondspeling met passagier en bagage 10 7 7 Totaal 100 59 62 COMFORT Zitcomfort rijder 20 14 13 Zitcomfort passagier 20 10 8 Wind- en weersbescherming 20 0 0 Stille motorloop 10 7 9 Totaal 70 31 30 TOTAAL 500 333 347 PLAATS 2 1 BEOORDELING Maximale score Ducati Street- fighter V2 S Kawasaki Z900SE *met passagier de Z900SE. Hoewel hij ook op een goedmoedige en vrij pittige manier door elke bocht raast, ver- eist elke rijmanoeuvre iets meer concentratie dan op de Kawasaki. Hij mist een beetje diens vanzelf- sprekendheid bij het nemen van bochten. Aan de andere kant is hij wel stabieler dan zijn Japanse con- current. Er is niets dat zijn rijwiel- gedeelte snel kan verstoren. Dat is een feest voor snelle berg- rijders, maar gaat wel ten koste van het comfort. Aan de andere kant meldt de Streetfighter kris- talhelder wat er onder de voor- band gebeurt bij het remmen in bochten, iets wat de Kawasaki op een gelijkwaardig niveau doet. Oprichten bij remmen kennen beide motoren alleen van horen zeggen. Over remmen gesproken: met talloze ABS-modi biedt de Ducati de beste voorwaarden voor nauwkeurig stoppen op de limiet. Maar de beslissende meting voor de puntentelling wordt altijd gedaan in de modus waarin het achterwiel veilig aan de grond blijft. Dat bereikt de Ducati alleen in de meest defensieve modus, ABS-modus 3, waarbij de veiligheid ten koste gaat van de remweg. Daardoor wordt de doelsnelheid van 25 kilometer per uur pas na 30,6 meter bereikt. De Kawasaki staat eerder stil en heeft voor diezelfde test slechts 25,4 meter nodig. Dat levert de Japanner niet alleen een voorsprong op van acht punten op dit gebied, maar met nog een paar andere pluspunten ook een plaats in de finale van de Alpen- masters 2025! n De puntentelling vertelt het verhaal: geen van deze naked bikes heeft zwakke punten in de Dolomieten maar ze maken juist beide indruk met een geweldig blok en dito rijwielgedeelte en puur rijplezier. Uiteindelijk krijgt de Z900SE het voordeel, die dankzij meer rijcomfort, een betere handling en korte ABS-remweg bergaf net voor de Streetfighter eindigt. -CONCLUSIE KAWASAKI Z900SE
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3