MotoPlus 17 - 2025

ALPENMASTERS 2025 VOORRONDES, DEEL 2 28 MOTOPLUS ALPENMASTERS 2025 zithouding. Over het algemeen zit de Kawasaki-rijder op de Z900SE iets compacter. Het stuur buigt meer uitgesproken naar achter en staat dichter bij de rijder. De zit­ hoogte is met 835 millimeter ook iets lager, wat leidt tot een scher- pere kniehoek bij gelijk geplaatste voetsteunen. Ondanks deze ver- schillen in details zijn beide naked bikes nog steeds geschikt om kilometers te maken. Zelfs na uren testrijden knelde er niks op beide motoren. Ook qua motorblok bieden beide motoren, ondanks de ver- schillende configuraties, zorge­ loze pakketten. Met de huidige Streetfighter V2 S heeft Ducati haar oude Superquadro V2 met 155 pk en desmodromische klep­ bediening afgezworen. Nu regelt een variabele inlaatklepregeling de brandstoftoevoer voor de V2. Op weg naar de top van de Sella valt het vermogenstekort ten opzichte van zijn voorganger minder op dan de veel betere rijeigenschappen: er zijn bijna geen trillingen meer, hij rijdt pro- bleemloos 40 km/uur in de vierde versnelling en als het moet klimt de V2 nog steeds graag naar de hoogste regionen van het toe- renbereik. Ook de Kawa beheerst al deze deugden met gemak. Zijn viercilinder scoort met pure souplesse, draait soepel bij lage toerentallen – zelfs net boven het stationaire toerental – maar marcheert ook met verve door het toerengebied. Dankzij de korte overbrengingsverhouding zijn de trekkracht en acceleratiewaarden nagenoeg perfect in de Alpen en daarmee houdt de vierpitter een warm pleidooi voor zijn ontwerp. Dat komt ook door de betere omstandigheden. De koppeling is goed te doseren en met mini- male handkracht aan te spreken, het brandstofverbruik is met 1 op 22,2 laag. Daarmee haalt hij het kostbare sap met mate uit de 17-liter tank. Bovendien glijdt de Kawasaki met zijn strak afgestelde rijwielgedeelte zeer zelfverzekerd over de klim naar de top van de Pordoi, waarbij hij ondanks de vele hobbels en het gehavende asfalt met voorbeeldig gemak afdraait. De Ducati mist deze lichtvoetig- heid een beetje. Hij wil door een hardere hand gestuurd worden. Zijn koppeling vereist meer kracht en om door de bochten te duiken vraagt hij, ondanks het brede stuur, iets meer inspanning dan »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3