MotoPlus 17 - 2025
ALPENMASTERS 2025 VOORRONDES, DEEL 2 24 MOTOPLUS ALPENMASTERS 2025 Even bijtanken! Vanaf dit jaar weegt het verbruik zwaarder mee in het eindoordeel. Tweede versnelling, bergop met een passagier, volgas! Zo ziet de acceleratiemeting eruit. HET PUNTENSYSTEEM VAN DE ALPENMASTERS Bergpassen vereisen niet alleen een goede rijvaardigheid van de rijder, maar ver- schuiven ook de technische eisen aan een motorfiets. De speciale puntentelling van de Alpenmasters doet dan ook recht aan het specifieke gebruik in de bergen. In de bergen hangen de druiven letterlijk hoger. Remmen, motor en vering worden in de Alpen vanzelfsprekend veel zwaarder belast dan in ons vlakke Nederland. De eisen aan wegligging, stuurgedrag en gasrespons zijn ook hoog in de snelle opeenvolging van bochten. Op deze veeleisende bergwegen komt uiteindelijk de essentie van motor- rijden bovendrijven. De puntentelling van onze Alpenmasters weerspiegelt dit specifieke gebruik. Het beoordelingssysteem in deze testen telt niet 1.000 maar 500 punten. Criteria die doorslaggevend zijn op het gebied van rij- dynamiek worden sterker beoordeeld, terwijl aspecten als topsnelheid, garantie of prijs buiten beschouwing worden gelaten. Dat niet alleen, ook de meting van de rijpres- taties wordt aangepast. De acceleratie uit haarspeldbochten wordt gesimuleerd door een acceleratiemeting vanaf 25 km/uur in de tweede versnelling met twee personen. Het remgedrag in het ABS-regelbereik wordt op de limiet getest op een helling bergafwaarts van minstens twaalf procent met een pas- sagier. Nieuw bij de Alpenmasters dit jaar: om het milieuaspect te benadrukken wordt het brandstofverbruik ook opgenomen in de beoordeling van de motor (maximaal 20 punten). In combinatie met de actieradius op bergwegen, die altijd al werd beoordeeld, telt het verbruik nu dus dubbel. weinig grip biedende wegen in de Dolomieten. Machines met lange veerwegen, een rechte zit- houding en goede bescherming tegen weer en wind – min of meer de definitie van een adven- ture of allroad. Na Honda’s uitzondering op de regel gingen alleen motoren die aan die omschrijving vol- doen er met de winst vandoor in de Dolomie- ten. De BMW R1200 en R1250GS, KTM Super Adventure, Honda Africa Twin en onlangs nog de Ducati Multistrada V4 waren de winnaars op de bergkammen tussen het Sass Pordoi-plateau en de Passo di Giau. En dit jaar? De eerste vier finalisten werden door het internationale testpanel al bepaald in het eerste deel van de Alpenmasters 2025 in MotoPlus 16, aan de hand van een punten- systeem dat speciaal is aangepast aan de omstandigheden in de Alpen. In de Power Nakeds-klasse hield de volwassen Suzuki GSX- S1000 de Honda CB1000 Hornet SP, die wat terughoudend was bij lage toerentallen, uit de race. Bij de Aziatische middenklasse allroads
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3