MotoPlus 17 - 2025
APRILIA RS660 FACTORY EERSTE TEST EERSTE TEST MOTOPLUS 21 MOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor, balansas, twee bovenliggende ketting-aangedreven nokkenassen, vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 52 mm, geregelde katalysator, 360 Watt dynamo, accu 12 V/4 Ah, mechanisch bediende natte meerplaatskop- peling (met remkoppelbegrenzer), zesversnellingsbak, O-ring-ketting, secundaire overbrenging 43:17. Boring x slag 81,0 x 63,9 mm Cilinderinhoud 659 cc Compressie 13,5:1 Max. vermogen 77,2 kW (105 pk) bij 10.400 tpm Max. koppel 70 Nm bij 8.400 tpm Geluid in stand 98 dB(A) RIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe met motorblok als dragend gedeelte, upside-down voorvork Ø 41 mm, vol- ledig instelbaar, aluminium swingarmmet monoschokdem- per, volledig instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm, vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 220 mm, twee- zuiger remklauw, tractiecontrole, bochten-ABS. Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 5.50 x 17 Bandenmaten 120/70 ZR17; 180/55 ZR17 Banden in test Pirelli Diablo Rosso IV MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.370 mm, balhoofd- hoek 65,9°, naloop 105 mm, veerweg v/a 120/130 mm, zit- hoogte 820 mm, rijklaar gewicht volgetankt 183 kg, max. toelaatbaar totaalgewicht 393 kg, tankinhoud 15,0 liter. Garantie 4 jaar Kleuren zwart/rood Prijs NL € 15.849,- / B € 13.999,- INFO NEDERLAND EN BELGIË Piaggio Benelux, www.aprilia.com TECHNISCHE GEGEVENS Aprilia RS660 Factory zonder meer geschikt voor circuitgebruik met aan de voorzijde twee 320-millimeter schijven, radiaal gemonteerde vierzuiger remklauwen én een radiale rempomp, allemaal uit de schappen van Brembo. Kortom, ruim bemeten voor een sportfiets in dit segment en de remkracht laat dan ook niets te wensen over. De voorrem laat zich mooi aanleggen, heeft een krachtige maar zeker niet te giftige initiële bite en hard door- remmen tot diep in een bocht gaat haast met twee vingers in de neus. Alles hosanna dus? Bijna. Alhoewel de vele high-end componenten en het omvangrijke elektronicapakket recht doen aan de prijs van bijna zestien mille (!), valt er op de afwerking hier en daar nog wel wat af te dingen. Zo is het motorblok niet gespoten, zijn frame en swingarm geverfd en is de bestickering niet voorzien van een laagje blanke lak, wat er op duidt dat Aprilia’s boekhouder hier en daar wel degelijk over de schouders heeft meegekeken. Enerzijds jammer, anderzijds doet het niets af aan het feit dat de Aprilia RS660 Factory onder de streep niet pronkt met blingbling of een overdosis vermogen, maar wel een geweldige rijsensatie biedt. En ja, voor de wat ouderen onder ons doet het stiekem ook een heel klein beetje denken aan de sensatie die de inmiddels legendarische RS250 ooit bood. n -CONCLUSIE Een behapbaar vermogen gecombineerd met een erg laag gewicht; de Aprilia RS660 Factory heeft meer dan genoeg in huis om vlot te rijden, erg vlot als het moet, en weet altijd en overal een vette grijns op je smoel te toveren. Met een prijs van bijna 16.000 euro is het inderdaad allesbehalve een koopje, maar daarvoor heb je dan wel een sportfiets met een voor deze inhoudsklasse ongekend uitgebreid pakket aan elektronische hulpjes en foefjes en high-end vering met een flink stelbereik. Jammer is wel dat de afwerking hier en daar wat achterblijft bij het hoogwaardige uitrustingsniveau van de Aprilia. Op het circuit hebben we er nog niet mee gereden, maar als het een niet al te snelle baan met wat krapper bochten- werk is, kun je een superbike-rijder er ongetwijfeld mee tot wanhoop drijven. Op secundaire wegen kan dat hoe dan ook en is de Aprilia RS660 Factory een van de meest verfrissende motorfietsen van dit moment om mee te rijden. Prijs te gortig? Maak dan zeker eens een proefritje op de 2.200 euro goedkopere standaard RS660. Uiteraard ook eigen decals voor de Factory, alleen jammer dat de stickers niet onder een laagje blanke lak zitten. Het nieuwe 5-inch TFT-display is contrast- rijker en opgeruimder dan voorheen. Je bedient het vanaf de linker stuurhelft.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3