MotoPlus 17 - 2025
EERSTE TEST MOTOPLUS 19 bepaald slappe knieën als het om de vering gaat, maar het niet altijd even consistente aanspreken van de voorvork en de direct afsteunende achterschokdemper waren toch kleine puntjes van kritiek, die in vergelijkings- testen een hogere score in onze puntentelling in de weg stonden. Daar is met de vering op de Factory-uitvoering geen sprake meer van. De demping is voor en achter over de hele linie duidelijk meer in balans, wat de stabiliteit, stuurprecisie en feedback onder de streep ten goede komt. Wel gaven we de voorvork een viertal extra klikjes uitgaande demping bovenop de standaard setting om snel uit veren na hard aanremmen de kop in te druk- ken, wat aanvankelijk voor wat lichte onrust en minder precisie in de voorpartij zorgde. De wendbaarheid en neutraliteit van de uiterst behendige 660 waren sowieso al boven iedere twijfel verheven, en voor de concurrentie in dit segment zal deze RS660 Factory wat dat betreft een bijzonder harde noot worden om te kraken. Hetzelfde geldt waarschijnlijk ook voor de rem- men, want ook als het op ankeren aankomt is de RS660 Factory bijzonder goed bedeeld. De rem-hardware is bijzonder indrukwekkend en De Öhlins-vering biedt vergeleken met de standaard vering niet alleen meer stelmogelijkheden, maar ook beduidend hoogwaardigere functionaliteiten. instelbare motorrem, instelbaar en hellings- hoekafhankelijk ABS, cruise-control en een up/ down quickshifter. Een heel compleet pakket dus, dat je eerder in het high-end superbike- segment zou verwachten dan in het lichtere sportieve segment. En ja, het voldoet volledig aan de verwachtingen. De heel direct en super nauwkeurig werkende quickshifter is een van de betere waarmee we recent reden, het ABS is in alle settings enkel op de achtergrond aanwezig en de tractiecontrole laat behoorlijk wat speelruimte toe. De verschillen tussen de diverse rijmodi zijn weliswaar subtiel, maar goed waarneembaar. Maar de absolute kers op de taart is toch wel de vering van de RS660 Factory, want met de volledig instelbare NIX30-voorvork en STX46- achterschokdemper valt bij de Factory alles op zijn plaats en is het een echte controlfreak. De standaard versie van de RS660 heeft niet »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3