MotoPlus 17 - 2025
Een Factory-uitvoering is trouwens geen onbekende in Aprilia’s nog relatief jonge 660-segment. Het Tuono-zustermodel was er al in een Factory-variant en is nu enkel nog als zodanig leverbaar, aangezien het prijsverschil tussen beide uitvoeringen dusdanig gering was dat het overgrote merendeel van de Tuono- kopers voor de Factory koos. Bij de RS600 is dat prijsverschil met € 13.649,- voor de standaard uitvoering en € 15.849,- voor de Factory-variant een stuk groter, waardoor beide modellen naast elkaar zouden moeten kunnen bestaan. Wat je voor die € 2.200,- meerprijs krijgt bij de RS660 Factory? Hoogwaardige veerelementen uit de schappen van de Zweedse specialist Öhlins en meer specifiek een 43mm NIX30 upside-down voorvork en een STX46-achterschokdemper, beide volledig instelbaar uiteraard. Voor de rest zijn beide modellen, op het tweekleurige zadel en de andere graphics van de Factory na, vol- ledig identiek. Wel heeft de RS660 voor dit modeljaar een flinke update gehad met een nieuwe stroomlijn met een MotoGP-sausje én winglets, een nog Drie jaar na zijn lancering heeft Aprilia’s RS660 zijn eerste update gekregen. En daarnaast heeft die RS660 gezelschap gekregen van deze nieuwe Factory-uitvoering, standaard voorzien van ver- fijnde Zweeds veer-blingbling voor en achter. Een mooie aanleiding om elkaar eens wat dieper in de ogen te kijken. | Tekst: Jeroen Hidding; Foto’s: Guus van Goethem | CONTROL FREAK EERSTE TEST APRILIA RS660 FACTORY 16 MOTOPLUS EERSTE TEST uitgebreider elektronicapakket en een motor- blok dat een oppeppertje heeft gehad. Om met dat laatste te beginnen: de 659 cc metende tweecilinder met 270-graden krukas voldoet nu aan de Euro5+-norm en heeft 5 pk meer dan voorheen achter de knop. Onder andere door het gebruik van 52mm gasklephuizen in plaats van de voorgaande 48mm exemplaren levert de RS660 nu 105 pk bij 10.400 toeren. Die vijf extra paardjes zullen misschien niet meteen iedere aspirant-koper het hoofd op hol brengen, maar aan de andere kant is het litervermogen met 160 pk hetzelfde als dat van een Ducati Panigale 1299, om maar eens een dwarsstraat te noemen. Net als bij de vorige generatie is die tweecilinder een van de sterkste punten van deze Aprilia. Hij levert »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3