MotoPlus 17 - 2025

NEWSFLASH 14 MOTOPLUS NEWSFL ASH ANTWOORDEN THEORIE KENNIS C C A 1 2 3 Komt Honda met een e-Blade? Honda zit op het gebied van elektromobi- liteit zeker niet te slapen. In totaal plant de fabrikant 30 nieuwe elektrische modellen tot 2030, waaronder een elektrische retro- motorfiets en elektrische scooters zoals de CUV e. Onlangs heeft Honda een patent aan- gevraagd voor een elektrische superbike die lijkt op de Fireblade. E-bikes domineren de markt nog steeds niet, maar hun potentieel zou kunnen groeien met lichte, snel oplaadbare en energiedichte batterijen zoals vaste-stof of natrium-ion accu’s. Honda bereidt zich met verschillende strategieën en concepten voor op deze ver- andering. Opvallend: de motor en transmissie zijn relatief ver naar achteren in het frame gepo- sitioneerd, laag in de swingarm, het aan- drijftandwiel zit excentrisch in de motor, wat wijst op een reductie-bak. In principe komt deze lay-out overeen met die van de Mugen Shinden. Voordeel: meer ruimte in het hoofd- frame voor de accu en elektronica, een langere swingarm en kortere wielbasis. Honda deed ervaring op met het Mugen Shinden-project, dat liep van 2012 tot de stopzetting van de TT Zero op het eiland Man in 2019. Tussen 2014 en 2019 won het team zes keer op rij, voor het laatst in 2019 met Michael Rutter en John McGuinness. De nieuwe schetsen van Honda lijken sterk op de laatste versie van de Mugen-racer. Het Honda-octrooi toont een verder ontwik- kelde oplossing: motor, swingarm en achter- vering vormen een eenheid die modulair aan verschillende frame-ontwerpen zou kunnen worden vastgebout. Een achterschokdem- per met linksysteem, horizontaal boven de motor geplaatst, is centraal in de swingarm geïntegreerd. Volgens het patent blijft de belasting op het hoofdframe gelijk, zelfs bij een krachtigere motor, dankzij de stabiele eenheid van aandrijving en swingarm. De patentaanvraag betekent overigens niet automatisch dat er een serieproductie wordt opgestart. Maar de tekeningen wijzen op een serieus project – waarschijnlijk bestaat er al een prototype. l a Tussen 2012 en 2019 deed Honda op het eiland Man elek- trische race-ervaring op met het Mugen Shinden-project. WUNDERLICH VOOR MULTISTRADA De Ducati Multistrada V2 is een fraai ding om te zien, en als het aan Wunderlich ligt blijft dat ook zo. Zelfs na een valpartijtje. De Duitse accessoiresspecialist ontwik- kelde daarom een hele set valdoppen en -beugels voor de allround Italiaan. Meest opvallend is de set rondom het blok, die bestaat uit een losse beugel voor de linker- en rechterzijde van het blok met een ver- bindingsstuk ertussen. Bij een valpartij ver- delen de beugels de krachten van de klap mooi gelijkmatig over vier punten. De beu- gels zijn voor € 299,- te koop in het rood of zwart. Ter bescherming van de kwetsbare radiateur ontwikkelden de Duitsers een chique aluminium protector. Voor een prijs van € 159,90 verzeker je jezelf ervan dat je niet ergens halverwege een rit strandt met een gat in de koeler. Verder heeft Wunder- lich ook nog valdoppen voor voor en ach- ter in de aanbieding. Een setje beschermt niet alleen de as en zijn moeren, maar ook de voorvork, swingarm, voorrem en kettingspanners. Voor zowel de voor- als achterkant dien je € 79,90 af te tikken. Info: www.wunderlich.de

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3